Ford Mondeo: niet het volle vermogen ??

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 TDDI

hallo,

hier ben ik weer :-)

dit maal met een andere vraag, onlangs heb ik hier gevraagd achter een probleem waarbij men auto al zijn vermogen verloor(nog erger als noodloop).

dit werd uiteindelijk veroorzaakt door een vuil dieselfilter en 2 slangetjes die gebarsten waren.

allemaal goed en wel maar toen ik de auto terugkreeg viel me op dat hij niet meer zo "vlot" ging, aangezien de auto bij een ford specialist is getuned en een gemiddeld vermogen van 156pk uitbraakt(st = 115pk).

we hoorden ook een raar geluid, dit bleek dan de EGR te zijn, plaatje gekocht en tussen de EGR en inlaatspruitstuk gemonteerd en geluid was weg.
nu had ik nog steeds niet echt power en het vermogen ging zelfs na elke keer gassen naar beneden.
zo had ik 'maar' 141pk op een gemeten run, de run meteen erna nog maar 129pk en de run daarna nog maar 121pk(??!!).

na wat rondkijken was er een slang na de intercooler gebarsten, goed slangen vervangen en terug proberen, dit maal blijft de power wel aanwezig tot het rode gebied maar in het algemeen is de auto niet bijster hevig meer.
net alsof het een standaard motor is...

nieuwe metingen geven een constanter vermogen van... +-121pk...

alles visueel nagekeken, turbodruk meter piekt bij 1,2 bar, turbo reageert goed etc.

ik weet het niet meer :-(

de auto rijd bijna terug zoals standaard maar de mapping is er nooit uit genomen, ook vertelde mijn maat die de auto indertijd gerepareerd had(nieuwe slangen + dieselfilter) dat hij tijdens de proefrit verschrok van de trekkracht.

toen heb ik hem mee naar huis genomen en sindsdien heeft hij nooit meer het volle vermogen gehad.

als iemand een idee heeft mag hij het altijd melden ! alvast bedankt !!!

jaeneke

Geplaatst door jaeneke (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Mondeo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

Godtoh (0), 11 jaar geleden

Is de software van de auto geupdate toen het dieselfilter is vervangen?
Of op een andere manier geupdate? Een update van je motormanagement overschrijft in principe je tuningssoftware.
En hoeveel heeft de auto gelopen en hoe oud zijn de verstuivers?

jaeneke (0), 11 jaar geleden

neen, de software is niet geupdate, de auto heeft bijna 270.000km en de verstuivers, pomp, turbo, koppakking enz. zijn nog steeds origineel en dus nooit vervangen. (meeste van deze onderdelen zijn onlangs nagekeken en nog in onberispelijke staat bevonden, de auto word namelijk mechanisch ook erg goed verzorgd !)

ik was ook al aan het denken aan de verstuivers, misschien is er toch rotzooi van die slechte tankbeurt tot bij de verstuivers geraakt ?

de auto voelt relatief goed aan en ook de neiging tot te willen maar niet kunnen, hij geeft een licht 'ingehouden' gevoel bij het vragen naar vermogen heb ik zo de indruk.

Godtoh (0), 11 jaar geleden

270.000km is een best eind. Enig idee wat een dealer ervan zegt of de tuner zelf? Tuners hebben normaal gesproken ook aardig ervaring.
Zou het verder helaas niet weten, wat je snel denkt zijn slangen, verstuivers, EGR.

jaeneke (0), 11 jaar geleden

de dealer is een maat van me(eerder een locale garage om precies te zijn) en de tuner is ook een maat maar zelfs hij staat met verstomming geslagen...

de EGR is afgesloten dmv een RVS plaatje, dus als het dat moet zijn dan moet de EGR zelf aan het spruitstuk gebarsten zijn maar we horen geen gefluit/geblaas(motor klinkt heel zuiver en normaal), de slangen van de inlat zijn nagekeken zover ze zo konden kijken, 2 slangen zijn vervangen en de vacuumleidingen leken ook in orde.

ik begin ook meer en meer aan de verstuivers te denken :-(

we willen de standaard map er eens terug inladen en vergelijken en dan eventueel remappen om te zien wat dit geeft...

Godtoh (0), 11 jaar geleden

Goed er zit geen gaatje in de plaat die je op de EGR gezet hebt?
Wellicht dat een sensor een brakke waarde gaat geven, je leest wel eens dat je bij sommige kleppen een gaat van een aantal mm nodig hebt wil je de EGR goed kunnen foppen.

Mag ik een vraag stellen, je hebt een RVS plaatje gebruikt voor het afdoppen, is het materiaal waar het tegenaan komt ook van RVS? Zo nee dan zou ik een stalen plaatje pakken, dit om problemen te voorkomen (RVS met niet RVS geeft problemen qua roestvorming/corrosie).

jaeneke (0), 11 jaar geleden

nee zit geen gaatje in, dit is een euro 3 motor, dus zonder variabele turbo of LMM, is dit dan ook van toepassing ivm het gaatje ? (ik dacht alleen bij euro 4 motoren)

en mijn maat(tuner) heeft RVS aangeraden, ik zou echt niet weten van welk materiaal die buis gemaakt is...

Godtoh (0), 11 jaar geleden

Dat van dat gaatje is een idee, vraag dat na bij iemand die veel met Fords werkt. Of wellicht dat iemand hier daar uitsluitsel over kan geven.
Verder durf ik er niets meer over te zeggen helaas.

jaeneke (0), 11 jaar geleden

goed, zal ik doen, alvast bedankt !!

jaeneke (0), 11 jaar geleden

zo, de EGR(gaatje) kan het niet zijnbij dit model...

we hebben vandaag de auto terug standaard gemapt en toen was hij niet meer vooruit te branden.
van 0-100 zelfs bijna 3 seconden trager(!!) en een piekvermogen van 110pk.

terug gemapt en we hadden terug 120-124pk en een boel koppel erbij.

alles terug nagekeken zover we konden zien zonder dingen te demonteren, nogmaals gekeken achter slechte slangen maar tevergeefs, laatste redding is een originele bosh dieselfilter die we morgen binnen hebben.

het valt ook op dat de eerste 2 versnellingen de auto toch vlot gaat, ik zou bijna zeggen zoals voorheen maar vooral vanaf zen 3 dat het vermogen naar beneden gaat ipv omhoog !
dus er is wel degelijk iets mis :-(

jaeneke (0), 11 jaar geleden

zoooo... origineel bosh filter gemonteerd zoals het werkboek aangeeft, het viel me meteen op dat in mijn auto het kleine dieselfilter was gemonteerd(!!??), dus bosh filter erin en een eindje gaan rijden zonder de ECU te resetten.

de auto heeft nu meteen een stuk meer power en het bleek nog te beteren naargelang de kilometers, de eerste meting beloofde al 138pk en ik hoop als de ECU zich volledig heeft kunnen aanpassen terug boven de 150 te kunnen zitten want het blok/turbo is nog in prima conditie !

wij zijn nu aan het speculeren of het kleine filter he debiet niet aankan, 1 en 2 gaat niet echt veel vlotter(hier is ook geen hoog debiet nodig) maar vanaf zen 3 zie je duidelijk op de grafiek veel meer vermogen(vanaf zen 3 is het debiet wél erg belangrijk).

jaeneke (0), 10 jaar geleden

dit probleem is dus idd opgelost dmv het grotere filter te plaatsen, dit si blijkbaar zeer belangrijk bij deze motoren...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.