auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford S-MAX: Niet starten, geen comm. met PCM

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: AOWA, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 107

Dag allemaal .
Mijn ford s max doet niks meer . Lopend weggezet. Na 2 dagen wil hij niet meer starten .
Geen startsignaal op de startmotor . Boordspanning / verlichting deed raar . Wegvallen of zwakker branden.
Melding motorstoring op display. Met stuurwielbediening data handmatig gecontroleerd , div Can fouten C07488,
C42268, C40168,C41568.C41668. Met eigen Memoscan geen communicatie met PCM . Met Hella Gutmann mega macs 42 ook geen verbinding met PCM,. Wel verbinding met alle andere ECU s . In het instrumentenpaneel , abs, airbag,airco overal fouten betreffende o.a. voedingspanning , communicatie, verkeerde afschakeling, can busdataleiding, . Nieuwe volgeladen accu gemonteerd, geen resultaat. Alle zekeringen gecontroleerd, voedingsrelais PCM uitgewisseld , geen resulaat. . PCM , BCM , IPC , ABS en 2 sleutels opgestuurd naar een gerenomeerd electrisch revisisiebedrijf , Vandaag contact gehad. Aan geleverde spullen waarschijnlijk in orde, Zij kwamen wel in de PCM .Net kabelboom open gemaakt van stekkers PCM tot aan zekeringskast , geen breuken of afwijkingen gevonden.

Wie helpt en of denkt mee

Bij voorbaat dank

Geplaatst door

stefan laumen (0)

al 7 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Defecte massakabel of slecht contact daarin?
Je belangrijkste aanwijzing is m.i. "Boordspanning / verlichting deed raar.".
Als dat nog steeds zo is, kan je door op diverse plekken de spanning te meten t.o.v. de minaansluiting van de accu, snel achterhalen wáár je spanning blijft. Daar zit de fout.

Heino4267 725

7 jaar

Hoi had massakabel ook gecontroleerd en door gemeten. En de massapunten onder de linker koplamp unit gereinigd en overal de weerstand gemeten . Deze waren goed

En met de verlichting deed de follow me home functie het af en toe niet

Hallo storing en klacht opgelost
Immobillizer vernieuwd en klaar

Hallo auto heeft 2 dagen goed gedaan met een nieuwe immobilizer maar nu is de storing weer opgetreden met dezelfde klachten

Gelijk na het monteren van een nieuwe immobilizer start de auto en alle meldingen waren verdwenen. Dus nu weer storing

Hallo Stefan,

Wanneer je de auto op contact zet moet er communicatie met de PCM gemaakt kunnen worden.
Indien dit niet kan zijn er drie mogelijkheden.
1:CAN bedrading pcm heeft een storing.
2:PCM zelf defect
3:Geen voeding naar PCM.
Vermoedelijk is het laatste het probleem.
Wanneer je de auto op contact zet moet de PCM relais 2 in laten schakelen.
Wanneer dit relais inschakelt zal o.a. zekering 8 en 6 voeding krijgen.
Is dit niet het geval wordt het relais niet aangestuurd.
Je kunt dan eventueel (met contactsleutel aan) het relais verwijderen en de posities 3 en 5 van het relais doorverbinden. De zekeringen zullen nu wel spanning krijgen maar wat nog belangrijker is, de PCM krijgt nu ook voeding.
Succes

Probeo 0

7 jaar

Hallo Probeo.

Het was optie 3 inderdaad.

Relais 2 wordt niet aangestuurd, pen 3 en 5 doorverbonden en de zekeringen kregen voeding en de auto liep.

Heb je enig idee waar het stuursignaal van het relais 2 vandaan komt?

Alvast heel erg bedankt

Hallo Stefan,

Het relais wordt via de pcm aan massa gelegd.
Wanneer je de kabelbundel aan de onderzijde bij de radiateur open maakt en de geel- blauwe 0.5 mm draad goed bekijkt en er aan trekt zul je zien dat hier groene koperoxide aanzit. Daar is de draadbreuk.

Succes.

Probeo 0

7 jaar

Probleem opgelost .

PCM kreeg geen voeding via relais 2.
Nieuwe voedingskabel gelegd.

Bedankt allemaal.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford S-Max of stel zelf een nieuwe vraag.