Ford Scorpio: nokkenastiming scorpio 2.3 1997

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.3 16v

onlangs kocht mijn stiefvader een scorpio('97) met 2.3 liter motor. na de aankoop op weg naar huis kreeg hij een kokende motor als gevolg van een scheurtje in het thermostaathuis, maar omdat de temperatuurmeter was gesaboteerd merkte hij dat te laat. Gevolg: een lekke koppakking. ik heb de kop er af gehaald en laten vlakken bij de Sutter, gelukkig was er verder niets beschadigd. ik heb alle pakkingen en kopbouten vervangen. echter het probleem is de timing van de nokkenassen. deze hebben een merkteken. Mijn vraag is simpel.....deze merktekens moeten tegenover elkaar staan met de zuiger van cil1 in BDP?(merkteken op krukaspoelie recht omhoog) of ben ik op een verkeerd been gezet, want starten doet het ding van zijn leven niet, het blijft bij een paar plofjes in het luchtfilter, de nokkenas van de inlaatkleppen staat dus (volgens mij) niet op tijd, maar ik wil geen gok nemen door er verder mee te experimenteren, voor je het weet heb je kromme kleppen ofzo........
Ik zoek dus de afstelling van de nokkenassen t.o.v. van de krukas.

John

tettjetwo

Geplaatst door tettjetwo (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Scorpio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

Postie (0) PRO, 15 jaar geleden

Draai krukas in normale richting totdat zuiger cil 2 in bdp staat, dan staan de merktekens tegenover elkaar.
Dus de spie van de krukas op de stand 6uur.
Als de krukasspie op 12uur staat staan de merktekens net iets onder de rand van de cilinderkop inlaat 2,2 graden en uitlaat 2,9 graden

hellbat (0) PRO, 15 jaar geleden

dus, met andere woorden, de kleppen zijn nu al krom. :-(

Groeten Marcel

tettjetwo (0), 15 jaar geleden

Ik heb de motor voordat ik ging starten eerst met de hand getornd, omdat ik niet echt zeker van de afstelling was, gewoon om te kijken of de kleppen en zuigers elkaar niet raakten. (doe ik trouwens altijd als ik een dergelijke reparatie uitvoer), dit is niet het geval. tevens heb ik nadien een lektest uitgevoerd om te kijken of ik compressieverlies had, dit is (gelukkig) ook niet het geval.........maar kromme kleppen zou inderdaad zomaar kunnen gebeuren als je niet omzichtig te werk gaat.

John.

hellbat (0) PRO, 15 jaar geleden

Jij krijgt een medaille, een particulier die niet als een blinde vink tekeertrekt. hahahahahahahaha

Groeten Marcel

Hans4040 (330) PRO, 15 jaar geleden

John, afstelgegevens in je mailbox.

mvg,
Hans.

carcrosser (0), 15 jaar geleden

kokende motor, scheurtje in thermostaathuis, koppakking kapot. Gezien het feit dat ik nu 2 van die bakken gesloopt heb met beide EXACT hetzelfde verschijnsel (de ene was zelfs de koppakking nog goed)

heb je de kop ook laten controleren op scheuren?
ik acht de kans groot dat je kop nl gescheurd is en dan kun je de auto gewoon WEGGOOIEN! Je vindt GEEN 2.3 kop! sorry, het is keihard, maar al die koppen scheuren, soms hoeft de motor daarvoor niet eens te koken. dit blok is gewoon 1 regelrechte ramp als hij warmer wordt dan de bedrijfstemperatuur.

en NEE ik heb geen aandelen, nee ik heb geen kop maar ben wel redelijk gek van scorpjes, maar dit blok wil ik niet meer hebben: de eerste 2.3 die ik had is nu een 2.9, want dat blok blijft WEL heel! Onlangs nog bij mijn huissloop geweest: stond ook 2.3: puntje gaaf: 3 maanden op zoek geweest naar een kop, niets gevonden --> auto stond nu op sloop.

tettjetwo (0), 15 jaar geleden

Nokkenas op tijd gekregen ne motor liep, echter na een of twee week kantelde er een zuiger(cil3), waarschijnlijk had de boel toch een oplazer gehad na de warmloper. dus zuiger gekanteld en drijfstang "uitgestapt" door het blok )-:> Dus blok er uit getrokken en een andere op de kop getikt (nog geen 70K gelopen!) en die er in aan het vechten gegaan, uiteindelijk zit hij op zijn plekje nu, echter de motor staat zo vast als een huis, hij is niet te (handmatig) tornen. het nieuwe blok komt ook van een automaat, en de koppelomvormer heb ik gewoon over gezet van de originele motor. Het vreemde is wel, als je de bouten van de bak een paar slagen losmaakt, en de bak staat +/- 5 mm van de motor tornt hij wel.... Wat hebben we verkeerd gedaan?? dit heb ik nog nooit meegemaakt, ondanks dat ik al veel motoren "geswapt" heb........

Postie (0) PRO, 15 jaar geleden

Heb je de koppel omvormer wel met een draaiende beweging gemonteerd? Het lijkt er op dat die niet goed zit.

carcrosser (0), 15 jaar geleden

mocht je een nieuwe koppelomvormer nodig hebben.
Ik heb er 1 liggen die weg mag voor weinig (hij is over).
Kan hem meenemen naar rotterdam, want ik werk daar.

tettjetwo (0), 15 jaar geleden

[quote=Postie]Heb je de koppel omvormer wel met een draaiende beweging gemonteerd? Het lijkt er op dat die niet goed zit.[/quote]
Ik heb de drive-plate (vliegwiel) en koppelomvormer van de oude motor afgehaald, die zit nml. niet op de gebruikte motor die van de sloop kwam. drive-plate gewoon met de ori bouten op de krukas gezet, en daarna de koppelomvormer er op gezet, deze kruislings vast getrokken met de momentsleutel op de drive-plate. Daarna de motor op zijn plek gevochten. Passen van motor op bak ging eighenlijk als vanzelf, op het laatste stukje van ± 3 cm na, dit vergde enige moeite, maar ging toch wel, tot op een halve cm na draait de motor op handkracht gewoon rond, maar bij aantrekken van bak op blok staat hij echt VAST.?? schiet mij maar lek..... tijdens het takelen van de motor hing deze redelijk achterover, en liep er wel olie uit de koppelomvormer, maar geen hele sloot.......volgens mij mag dat weinig tot geen invloed hebben op dit probleem.......

Postie (0) PRO, 15 jaar geleden

DE koppel omvormer moet je met een draaiende beweging op de as van de bak draaien, anders komt ie niet diep genoeg te liggen en gaat de boel klem zitten

carcrosser (0), 15 jaar geleden

misschien tip voor de volgende keer:

eerst de startmotor verwijderen en dan via de startmotor de 4 bouten die de drive-plate met de koppelomvormer verbinden losdraaien. Dan blijft de koppelomvormer gewoon aan de bak zitten. Zo doe ik het iig altijd.

tettjetwo (0), 15 jaar geleden

[quote=Postie]DE koppel omvormer moet je met een draaiende beweging op de as van de bak draaien, anders komt ie niet diep genoeg te liggen en gaat de boel klem zitten[/quote]
Hhmmm...motor weer naar voren trekken dus? omvormer van de drive-plate halen, en op de primaire as draaien? (links-of rechtsom?) motor tegen de bak aan drukken en de koppelomvormer via het "startmotorgat" weer vastzetten? vind het wel een vreemde constructie, nog nooit meegemaakt. Had beter dus de omvormer op de bak kunnen laten zitten dus:-S wat is de beste manier om nu te handelen, de voortrein zit ondertussen ook alweer op zijn plek en heb geen beschikking over een brug (wel hefmogelijkheid voor de motor)??
begin een beetje een sik te krijgen van die Ford........gelukkig rij ik zelf met een japje, gaat nooit kapot en is erg simpel / logish om te repareren)-:>

tettjetwo (0), 15 jaar geleden

[quote=carcrosser]misschien tip voor de volgende keer:

eerst de startmotor verwijderen en dan via de startmotor de 4 bouten die de drive-plate met de koppelomvormer verbinden losdraaien. Dan blijft de koppelomvormer gewoon aan de bak zitten. Zo doe ik het iig altijd.[/quote]
ja idd.........zei het niet dat de oude motor ff niet meer draaide, er stak een drijfstang uit aan de zijkant s-: dus de 4 moeren van de omvormer losmaken ging ff niet meer......

carcrosser (0), 15 jaar geleden

begrijp je probleem wel, maar dan zou ik die drijfstang gewoon weggeslepen hebben.

ben beetje botte harry misschien, maar blok is toch al afval.

Overigens: ik haal die blokken er altijd langs boven uit (ja das niet het voorschrift weet ik) De V6 ook zelfs.

Werkt prima. V6 moet je wel kantelen 4 cylinder kan gewoon zo eruit, moet je alleen de radiator en motorkap ff weghalen. Is niet zoveel werk.

laatst in 3 weekende tijd een 2.3 COMPLEET gestript..... motor bak alles netjes gedemonteerd. 't kan dus relatief snel. (overigens voor mij geen jappen, alleen scorpjes, maar dan wel 6 pitters! de 1e 2.3 die ik van blok ontdeed heeft nu ook een 6 pitter erin)

tettjetwo (0), 15 jaar geleden

[quote=carcrosser]begrijp je probleem wel, maar dan zou ik die drijfstang gewoon weggeslepen hebben.

ben beetje botte harry misschien, maar blok is toch al afval.

Overigens: ik haal die blokken er altijd langs boven uit (ja das niet het voorschrift weet ik) De V6 ook zelfs.

Werkt prima. V6 moet je wel kantelen 4 cylinder kan gewoon zo eruit, moet je alleen de radiator en motorkap ff weghalen. Is niet zoveel werk.

laatst in 3 weekende tijd een 2.3 COMPLEET gestript..... motor bak alles netjes gedemonteerd. 't kan dus relatief snel. (overigens voor mij geen jappen, alleen scorpjes, maar dan wel 6 pitters! de 1e 2.3 die ik van blok ontdeed heeft nu ook een 6 pitter erin)[/quote]
kon er niet echt lekker bij met een slijptol, dus liet het maar, blok is er met koppelomvormer uit gekomen, zou er toch met weer zonder problemen in moeten?? ik heb de motor er ook bovenlangs uit getrokken, kon wel de radiator laten zitten, alleen de bracket met de ventilatoren er even uitgehaald. Ik kreeg na het losmaken de motor niet over de voortrein heen, die moest dus ook nog ff zakken (europese auto-logica??)". Ieder heeft natuurlijk zo zijn voorkeur qua merk, ik heb in de loop der jaren aan heel veel auto's uiteenlopende klussen gedaan, en wat mij in het algemeen gewoon opvalt is dat de zogenaamde europese "kwaliteitsauto" ( niet alleen FORD) juist op het kwaliteitsvlak behoorlijke steken laten vallen, neem nu de bedrading van deze auto's......draadboom van de motor is gewoon op vele plaatsen compleet verdroogd, ik vind dat dit niet mag kunnen, en zo kan ik nog wel ff doorgaan, dit zijn dingen die ik bij japjes niet tegen kom, en soms zijn die 2x zo oud, of hebben een veelvoud aan KM's weg, sorry, dit is mijn mening, nogmaals ieder zijn voorkeur, de man waar ik dit voor doe rijd al jaren met scorpio's en heeft er dan ook verschillende gehad, die allemaal wel mankementen vertoonde waar ik vraagtekens bij zet qua kwaliteit, hij vindt het prima en heeft de ongemakken er graag bij..........ieder zijn ding......
Voorlopig ben ik dus bang dat ik de motor toch weer naar voren moet trekken om die omvormer los te maken? of is er misschien een "truuk" om die koppelomvormer op de priseas te frommelen?

carcrosser (0), 15 jaar geleden

kan geen goede jap betalen: scorpio's kosten niets. Maar scorpio heeft zeker zijn nukken. O.A. de kabelbomen en zekeringekasten en de roest!
Echter ik heb auto's gehad waarbij ik MINIMAAL aan onderhoud deed (lees echt 100.000 geen tijd hebben om olie te wisselen) en dan nog totaal >500.000 halen terwijl ze ECHT mishandeld worden. Ze mogen veel trekken (1850) en de onderdelen kosten geen donder. Heb ooit eens een subaru en een nissan gehad, betaalde me scheel aan de onderdelen. Nu heb ik nog een mazda 323 in onderhoud samen met mijn pa. PRijzen vallen mee, maar is zo oud dat er neits meer voor te krijgen is....

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Scorpio of stel zelf een nieuwe vraag.