close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Scorpio: Schommelend ontstekingstijdstip scorpio 2.9 24v

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.9 24v cosworth

Mijn scorpio motor slaat bij stationairloop over.
Als ik er met stationair toerental een ontstekingslamp op zet, zie ik het ontstekingstijdstip behoorlijk springen (zeker 2 cm op en af op de poelie).
Als ik wat gas geef zie je hem netjes en gelijkmatig vervroegen. Ook blijft het punt mooi staan als ik het toerental wat verhoog. Iemand een idee.
Vaccumleidingen zijn goed. Stappenmotor, Maf en krukaspositiesensor zijn schoongemaakt, de laatste twee zijn al eens vervangen. Koelvloeistof sensor doorgemeten en werkt. Lambda's werken. Ik weet het niet meer...

Geplaatst door

TaunusRS (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

is je krukaspoulie niet kapot waardoor hij verdraait(krukasdemper)of je ditributie is versleten dan verpringt hij ook.

Distributie heb ik gecontroleerd, de merktekens op de nokkenassen stonden goed. De krukaspoelie is een goeie, zal ik straks meteen even controleren. Bedankt
grtn,
sven

TaunusRS 0

16 jaar

even denken .deze ford heeft 2 kettingen even onder op de poulie een sleutel zetten en kijken of je een grote vrije slag hebt een beetje links en rechtsom draaien,het kan zijn dat je ketting niet genoeg wordt opgespannen en daardoor wat speelt

Deze motor heeft 1 lange ketting. Bij de nokkenastandwielen zit een geleiderail die voorkomt dat ie kan verspringen. De timing van de nokkenassen heb ik als eerste gecontroleerd. De computer is ook uitgelezen, daar kwamen geen foutcodes uit naar voren. Het moet dus iets mechanisch zijn. Het enige wat ook nog zou kunnen is dat de injectoren slecht zijn, deze wil ik ook nog laten reinigen.
grtn, sven

TaunusRS 0

16 jaar

maar dat heeft niks met een schommelend otstekingstijdstip te maken

Hoe word de stroomverdeler aangedreven,ik denk dat je het daarin moet zoeken.

Hans

Hans4037 0
badge

16 jaar

hhmm ik denk toch wel zeker 2 kettingen linker en rechter kop tenminste jij hebt toch een v6 motor hé

[url=http://imageshack.us][img]http://img143.imageshack.us/img143/7158/...[/img][/url]
[url=http://g.imageshack.us/img143/v624v09dk6...][IMG]

Robby, Is bij deze motor echt een ketting van +- 220cm. Poelie heb ik gecontroleerd, de rubber ring heeft geen scheuren. Met een sleutel op de poelie trek ik hem door de compressieslag heen zonder dat de ring ook maar iets meegeeft

Hans, de stroomverdeler wordt gestuurd door de krukaspositiesensor. Deze is al eens vervangen, de kabels naar de module zijn doorgemeten, van de module naar de (PIP en SAW signaal) ECU en terug ook, deze kloppen. Eigenlijk heb ik alle standaard controles gedaan. ik vermoed dat het dadelijk een klein niet voor de hand liggend ding is, maar wat?

grtn,sven

TaunusRS 0

16 jaar

De afbeelding die je laat zien is van een Cosworth BOB motor, 2e generatie. Ik heb een BOA motor van 1991. De gegevens van autodata kloppen niet. kijk maar eens naar dit filmpje.

http://nl.youtube.com/watch?v=HPGdvyJoC3...

grtn,sven

TaunusRS 0

16 jaar

Hans, de stroomverdeler wordt gestuurd door de krukaspositiesensor. Deze is al eens vervangen, de kabels naar de module zijn doorgemeten, van de module naar de (PIP en SAW signaal) ECU en terug ook, deze kloppen. Eigenlijk heb ik alle standaard controles gedaan. ik vermoed dat het dadelijk een klein niet voor de hand liggend ding is, maar wat?

grtn,sven


Sven,

Jij hebt het over de aansturing en ik over de aandrijving,dit is toch nog een ontsteking met een verdeelkap of is het al een DIS ontsteking.

Hans

Hans4037 0
badge

16 jaar

heb jij een elektronische vervroeging die gestuurd word door vacuum zo ja als je dat vacuum eens lostrekt het kan dus zijn dat je geen constant vacuum hebt wat veroorzaakt wordt door een slecht werkende cilinder,en dat kan weer vanalles zijn .

Robby, als ik er een vacuumslang vanaf trek gaat ie nog 10X beroerder lopen. Ik heb ook alle vacuumslangen gecontroleerd, die zijn goed. Ook het membraam van het vacuumpotje op de automatenbak is goed.

Hans,
er zit zelfs de opvolger van de dis ontsteking in, een EDIS ontsteking met EEC-V computer.

Net mijn edis ontsteking op een andere cos van een vriend gezet, auto van hem loopt er perfect op. kunnen we dus afvinken. Ook nog even gekeken of ik een goede massa op de motor had, is ook het geval .

grtn,
sven

TaunusRS 0

16 jaar

loopt hij niet veel te laag stationair

als jij een krukassensor hebt kun je je distributie ook wegvinken want dan wordt het signaal gelezen op de krukas en weergeven op de krukas daar zit dus niks tussen wat speling kan veroorzaken,of je starterkrans moet los zitten maar dat zal wel niet,als je nu eens een andere bougiekabel pakt waarop je je neon lamp zet en een ander punt op de poulie zoekt om te bevriezen verspringt dat punt dan ook of is dit alleen bij de eerste cilinder

Stationair toerental staat op 750tpm, de cosworth van een vriend heeft hetzelfde toerental.
Zal eens een merkteken maken op de poelie en kijken wat ie op de andere cylinders doet.

TaunusRS 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Scorpio of stel zelf een nieuwe vraag.