Hallo,
Zoals in meerdere berichten hier op het forum te lezen staat heb ik ook het probleem dat de wagen op de snelweg in 4e of 5e versnelling bij wat extra gas geven in noodloop gaat en ik snel het contact uit en terug aan moet zetten om de noodloop te resetten. De auto heb ik laten uitlezen (ben even de code kwijt nu) maar het komt erop naar dat de code eigenlijk op het volledig brandstofsysteem slaat en de fout dus van gaspedaal tot inspuiting en alles ertussen kan zitten (ene code is blijkbaar gevolg van ander probleem dat dan kan ontstaan door het eigenlijke probleem)
Na wat zoekwerk en ook het vervangen van de brandstof filter een lektest op de verstuivers gedaan en twee van de vier verstuivers gaven in vergelijking met de twee andere een immense hoeveelheid diesel terug in de retourleiding, hier op het forum gelezen dat dit gevolgen heeft voor de raildruk en daardoor de wagen in noodloop kan gaan.
Nu heb ik de twee verstuivers vervangen en de wagen draait een heel stuk zachter en stiller, enkel wat meer stank uit de uitlaat.
En nu komt het, de wagen rijdt perfect maar valt soms totaal onverwacht helemaal stil, zelfs geen noodloop echt helemaal uit, voorgloei spiraal knippert. Twee dagen terug was wagen niet in gang te krijgen, even logisch na gedacht en kwam op het idee dat er misschien lucht in de leidingen zou kunnen zitten, dus diesel filter tot de rand gevuld en opnieuw proberen te starten en wagen liep meteen. Gisteren zelfde probleem, wagen viel stil alleen startte de motor na vier vijf keer proberen terug. Las hier op het forum dat als er lucht in de leiding zit en dit bij de hoge drukpomp komt de druk in één keer zoveel zakt dat de wagen meteen afslaat.
Ik vraag me nu af of mijn redenering juist is en dit waarschijnlijk alleen komt doordat er nog lucht in de leiding zit. Kan ik gewoon door blijven rijden met risico van nog af en toe uitval tot alle lucht op deze manier uit de leidingen is of moet ik echt gaan ontluchten?
Ik ben niet in het bezit van de nodige vacuum en ontluchtingstoestellen maar las wel dat dit mogelijk was door even met een vod rond de tankopening even wat perslucht op de tank te zetten, alleen vraag ik me af of ik dan ergens bij het brandstof filter of aan de pomp geen leiding moet los leggen in een opvangbak.
Ook onderaan de diesel filter zit een soort wieltje wat je kan losdraaien, waarvoor zou dit dienen?
alvast bedankt voor reactie!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het "wieltje"onderaan het filter is om water af te tappen dat zich verzamelt onderin het filter, maar gezien je deze vervangen hebt zal dat niet nodig zijn.
Het kan zijn dat er ergens in de slangen/leidingen rondom het filter en de pomp een hele kleine lekkage aanwezig is waardoor er lucht in het systeem kan komen.
Hierdoor zakt de diesel terug gedurende stilstand van de auto en zal hij moeilijk of niet starten.
Dank voor de info Profundo! Ik denk dat mijn redenering juist zal geweest zijn, auto is tot nu toe niet meer stil gevallen en ik heb op de autosnelweg de oorspronkelijke fout enorm proberen uit te lokken maar auto gaf geen kik en bleef heel rustig en stabiel rijden! Woensdag staat een lange rit naar Duitsland op programma dus dan wordt wagen deftig getest! hopelijk verloopt alles goed!
9 jaar
succes!
Jawel, de wagen loopt weer als een zonnetje! Na het vervangen van de twee verstuivers is het probleem dus opgelost. Heel blij dit zelf te kunnen oplossen, in de garage ging me dit hoogst waarschijnlijk drie tot vier keer zoveel gekost hebben dan wat ik nu heb uitgegeven aan een nieuwe brandstof filter en twee gereviseerde verstuivers!!!
Allen bedankt voor het meedenken en bij deze mag dit onderwerp met succes worden afgesloten!!!
9 jaar
Na aantal maanden probleemloos gereden te hebben is de fout terug!!! En werd nogal snel erger, op weg van Gent naar Oostende met felle tegenwind een dertigtal keer de fout ondervonden. Dus nogmaals lektest op verstuivers gedaan en de twee die ik nog niet vervangen had lekten iets meer dan de andere dus ook vervangen.
Tot nu toe dus brandstoffilter en vier verstuivers vervangen. Auto rijdt terug wat vlotter maar fout kan ik nog steeds uitlokken, bij ongeveer 80 a 90 per uur in vijfde versnelling vol gas geven en hoppa voorgloei begint te knipperen en noodloop. Kan dit probleem door het stervormige onderdeel komen dat de diesel verdeelt over de vier verstuivers, het stuk wat tussen brandstofpomp en verstuivers zit? (nokkenas sensor is ok)
Ik hoor sedert het vervangen van de twee overige verstuivers ook een lelijk tikken in de motor, bij stationair draaien en bij gas geven, alleen bij loslaten gaspedaal valt getik weg, ik heb de indruk dat het synchroon loopt met één van de cilinders. kan dit ontstaan door het verkeerd monteren van een verstuiver???
Kan het zijn dat door het vervangen van alle verstuivers ergens in de pomp nu een probleem optreedt? Bijvoorbeeld dat pomp "gewend" was geraakt aan de oude verstuiverdruk en dat die nu plots veel meer druk moet geven en daardoor de pomp nu gaat tikken, het lijkt echt een metaal op metaal getik
8 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Transit of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar