--------------------------------------------------------------------------------
hallo ik heb een ford scorpio en als ik en stukje gereden hebt, een aantal km. dan begint mn olie lampje te branden en hoor je ook mn kleppen tikken. maar er zit genoeg olie in.je zou dus zeggen dat hij op een of andere manier niet genoeg olie druk heeft. wie kan mij helpen met dit probleem. toen dit gebeurde heb ik natuurlijk wel de auto gelijk langs de kant gezet en toen ongeveer een kwartier gewacht, en voorzichtig weer geprobeerd, maar het probleem kwam toen naar enkele km's weer terug.
ik hoop hierbij op een spoedige reactie, alvast bedank.
arjan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hallo arjan.
het kan zijn dat je oliepomp niet goed is.meet eens de olie druk.
wat verder ook nog wel eens voorkomt,is dat het asje van de aandrijving van de pomp breekt.die zit bij de stroomverdeler op.kan zijn dat ie schuin is afgebroken,en soms meedraait,en soms niet.MAAR IN IEDER GEVAL NIET MEE RIJDEN!!!!totdat je zeker weet dat je oliedruk hebt!
kijk daar eens naar.
succes
niels
kan iemand mij dan ook vertellen hoe ik het beste bij dat asje kan komen?
20 jaar
Hallo Arjan,
Behalve dat het asje kan afbreken gebeurt het ook wel eens dat het rond draait. Het asje is 6 hoekig, maar door slijtage aan de kant van de verdeler wil dit asje wel eens rond draaien. Persoonlijk denk ik dat je pomp zelf defect is.
Bij erge drukverlies zou dit er op duiden dat er ergens grote speling zou moeten zijn. Deze speling (krukaslager/drijfstanglager) zou je dan moeten horen.
Het asje kun je bereiken door de stroomverdeler in zijn geheel te verwijderen (voor demontage aftekenen, en bij gedemonteerde verdeler motor niet verdraaien) Als je geluk hebt zit het asje nog in de verdeler zoniet moet je in het vrijgekomen gat kijken waar je dan het asje ziet zitten. Ikzelf demonteer het altijd met een haaks omgezette 7 mm ringsleutel. Er zijn natuurlijk andere methoden te bedenken (lange punttand o.i.d)
Succes
Remo
hallo
ik heb vanmiddag geprobeerd bij t asje te komen en zie hem inderdaad wel zitten, maar krijg hem er met geen mogelijkheid uit.
wel vind ik dat er veel speling van links naar recht op zit,weet niet of dit normaal is. ik krijg t asje wel iets van een halve cm omhoog en dan blokkeerd hij. krijg hem dus niet verder omhoog.
verder zou ik dan zeker moeten zoeken bij de olie pomp?
maar ik heb geprobeerd mn carterdeksel los te halen maar die komt niet lager dan mn voor as. wie weet de makkelijkste oplossing om dan die carter deksel te demonteren.
in ieder gaval bedankt alvast voor de reacties, maar ik ben er nog niet helemaal geloof ik.
arjan
20 jaar
Hallo Arjan,
Je zou de motorsteunen kunnen lossen en hierna het blok iets optakelen of opkrikken. Het asje wordt geborgt door een spanveertje dat rond het asje geklemd zit. Door het asje toch flink naar boven toe te trekken trek je het asje door het spanveertje heen wat op zijn beurt dan weer in de carterpan valt. (kan verder geen kwaad, blijft in de olie op de bodem plakken). Maar als je toch van plan bent om de pomp er uit te halen is deze exercitie niet nodig, het asje komt met de pomp mee naar beneden. De speling die je voelt komt omdat het asje zijn steunpunt in de verdeleras kwijt is. Hoe ziet de aandrijving van het asje in de verdeleras er uit, niet ingeslagen?
Succes
Remo
nee valt wel mee.
ik heb net de klepdeksels los gehaald en zag tot mijn verbazing dat mn olie helemaal hard is geworden, je kan t gewoon overal tussen uit schrapen (lijkt wel verbrand ofzo). Ik denk dus dat mn olie kanalen en/of zeef verstopt zit? de olie heeft er ongeveer met filter ander half jaar opgezeten!
wie weet hoe dit gebeurd kan zijn en heeft mischien iemand een oplossing om die 'troep' uit mn motor te krijgen.
ik heb wel al mn bovenkant onder mn klepdeksels aardig schoon kunnen maken.
20 jaar
ik heb nu mn carter deksel eraf gehaald en zag dus dat mn olie zeef ook helemaal verstopt zat met allemaal klonten oude olie.
die zeef heb ik helemaal schoon gemaakt. en in mn carter deksel lag ook allemaal aan gebakken troep die heb ik ook schoon gemaakt en alles weer gemonteerd en nu is t probleem over.
maar bedankt voor jullie reacties
20 jaar
ik heb nu mn carter deksel eraf gehaald en zag dus dat mn olie zeef ook helemaal verstopt zat met allemaal klonten oude olie.
die zeef heb ik helemaal schoon gemaakt. en in mn carter deksel lag ook allemaal aan gebakken troep die heb ik ook schoon gemaakt en alles weer gemonteerd en nu is t probleem over.
maar bedankt voor jullie reacties
20 jaar
Arjan,
Wat heb je allemaal moeten doen om het carterdeksel eraf te halen? (mijn oliedruk is namelijk ook te laag)
bvd,
Ronnie
Hoi Ronnie
ik heb de starmotor en de motor steunen losgehaald.
En toen het blok omhoog gehaald met een bokkie onder mn krukas poelie en dan de brug iets laten zakken.
Beter zal t wel zijn als je denk iets van een takel hebt.
Maar het blok moet in ieder geval zo ver mogelijk omhoog.
Ook heb ik m'n vooras moeten laten zakken, gewoon aan beide kanten 2 lange bouten en dan zakken.
En natuurlijk alle boutjes en moertjes van de pan (de boutjes tussen de bak en de pan kunnen wat lastig zijn, maar met een klein dopje en verlengstuk kan je er net aan bij, moet mischien het plaatje tegen de bak iets wegdrukken voor meer ruimte).
tsja dat was t wel een beetje.
en natuurlijk effe je olie aftappen.
veel succes er mee.
20 jaar
Arjan,
Alvast erg bedankt voor de info! Ik ga er denk ik volgende week aan beginnen. Ik laat hier nog wel ff weten hoe het afloopt.
Heb je trouwens al het andere kunnen laten zitten? (uitlaat; ophangpunt versnellingsbak; keuzehendel versnellingsbak; stuurhuis enz.)
Bedoel je met: "vooras" de lange "balk" onder de carterpan?
Alvast bedankt!
Groet,
Ronnie
ja die balk bedoel ik idd maar stuurhuis laat je met de balk mee zakken tot ie niet meer verder kan. als het kan de balk ondersteunen om de last van de leidingen weg te houden. maar verder alles laten zitten.
grtzz arjan
20 jaar
Arjan,
Ik heb voor de zekerheid toch maar eerst mijn oliedruk gemeten, en deze was ruim boven de minimale waarden. Voorlopig laat ik dus alles maar bij het oude.
De reden dat ik dacht dat mijn oliedruk te laag was, kwam doordat ik eens flink ging blazen om de motor een beetje schoon te maken. Ik maakte daarbij meer toeren als normaal (4500) door hard in zijn 3 te gaan rijden. Toen ik weer moest stoppen hoorde ik mijn kleppen tikken. Ik wilde de auto aan de kant gaan zetten, maar toen verdween het weer langzaam.
Het was overigens wel oude olie, die ik inmiddels vervangen heb. Ik zal het nog eens een keer testen. (natuurlijk weer opletten voor snelheidscontroles!!) Anders misschien een toevoegmiddel bij de olie.
Een andere reden dat ik wou kijken is inderdaad het beruchte zeskant asje, maar ik ben er inmiddels achter dat dat bij de 2.4 en 2.9 liter is vervangen door een asje met "spline" vertanding.(steekas) Klopt dit? (bij de oude 2.8 motoren was dit nog zeskant)
ik dacht gezien te hebben dat het asje bij mijn auto wel gewoon 6 kant was. maar mischien is dat bij jouw weer anders.
20 jaar
Vreemd, ik las dit namelijk in de vraagbaak van Kluwer. (maar die klopt wel op meer puntjes niet!)
Heb jij de oliepomp er nog af gehad om het asje te kunnen bekijken op slijtage?
Bij mijn vorige auto's (Granada's) heb ik altijd uit voorzorg de asjes vernieuwd via de ontsteking, maar er was eigenlijk geen slijtage te zien. (150000 km) Zal denk ik nu ook wel meevallen. (echter nu wel 290000 km)
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Scorpio of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar