Ford Escort: Omhoog schieten toeren met gas geven

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: XR3i 1.8i 16v

Tijdens het rijden schiet het toerental van mijn Escort pijlsnel omhoog wanneer ik wat gas bij wil geven, zodra de auto wat meer op gang komt zie je de teller weer naar normale waarde dalen en rijdt hij weer gewoon. Het is net alsof ik mijn koppeling in trap terwijl ik het gaspedaal intrap. Hij doet dit in alle versnellingen. Alleen als ik heel gestaag extra gas geef rijd hij wel normaal maar dit schiet natuurlijk niet op.

Ligt dit aan de koppelingsplaten? Of zou het misschien ook aan een lekke uitlaat + kat kunnen liggen? Of misschien wat anders....

Anton Haarlem

Geplaatst door Anton Haarlem (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Escort? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

ramonmartin (0), 17 jaar geleden

koppelingsplaten versleten.

Ramon

Anton Haarlem (0), 17 jaar geleden

Okee dank je!

Enig idee hoe lang je hiermee kan blijven rondrijden? Want ik neem aan dat hier een aardig prijskaartje aan hangt dus rij ik hem liever in een paar maandjes helemaal op tot hij weer gekeurd moet worden.

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Ik zou daar niet te lang mee doorrijden, als tie flink slipt word de boel ook erg warm.

ramonmartin (0), 17 jaar geleden

Je zou eventueel als tijdelijke oplossing de koppelingskabel wat strakker af kunnen stellen dan komt je pedaal binnen wel iets hoger te staan.
En hoelang het dan duurt voor het probleem terug komt durf ik niet te zeggen dat kan een week zijn, een maand zijn ligt er maar net aan ik heb bij m'n kadettje die ik had dat ook gedaan en er nog 4 maanden mee kunnen rijden zonder problemen.

Ramon

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

ik zou er ZEKER niet te lang mee doorrijden, er bestaat een grote kans dat als hij nog langer slipt, je de klinknagels van de koppelingsplaat in het vliegwiel gaat graven, en dan kost het je naast de gebruikelijke plaat/drukgroep/druklager ook nog een vliegwiel.

zo spoedig mogelijk vervangen is mijn advies, het zal toch moeten, of je het nu doet, of over 2 maanden.

succes Marcel

Anton Haarlem (0), 17 jaar geleden

Ik ben die auto aardig zat en wil er eigenlijk geen cent meer in steken. De apk loopt tot eind januari en die tijd denk ik ook nodig te hebben om te sparen voor een andere auto. Hopelijk trekt ie het dus nog een paar maandjes. Alleen ik rij 60 km per dag dus dat zal wel zeuren worden.

Hartelijk dank voor informatie!

Gielus (0) PRO, 17 jaar geleden

naar de beunhaas ermee, ik denk dat je voor ongever 300 euro wel klaar bent

dirk2269 (0) PRO, 17 jaar geleden

he michiel beunen mag niet he en al helemaal niet in gendt

rvesch (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=ramonmartin]Je zou eventueel als tijdelijke oplossing de koppelingskabel wat strakker af kunnen stellen dan komt je pedaal binnen wel iets hoger te staan.[/quote]
Hiermee bereik je precies het tegenovergestelde.
Als de kabel te strak staat, dan gaat ie juist slippen.
Je moet altijd zorgen dat je pedaal [b]niet[/b] strak bovenin staat, maar altijd voldoende speling heeft.

ramonmartin (0), 17 jaar geleden

Dan vraag ik me af waarom wat dat wel zo was bij mn kadett het pedaal kwam omhoog en de koppeling slipte niet meer.

rvesch (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=ramonmartin]Dan vraag ik me af waarom wat dat wel zo was bij mn kadett het pedaal kwam omhoog en de koppeling slipte niet meer.[/quote]
Gewoon even logisch nadenken.
Als je de koppeling bedient, dan laat je de koppeling slippen. (daar is het koppelen voor bedoeld)
Door het bedienen (pedaal intrappen) zorg je ervoor dat er kracht op de kabel komt (gaat strak staan).
De kabel bediend nu de koppelingshandle.
Als je de kabel nu strak gaat spannen dan zal de koppeling dus al een klein beetje bediend worden zonder dat je het pedaal bediend, en zal dus gaan slippen.

Meestal zit er echter ook nog wel een veer die het pedaal omhoog houdt. Je kan dan je pedaal nog een stukje indrukken voordat hij de kabel gaat spannen. (dit stukje is de benodigde speling)

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Bij het pedaal zit ook nog een afstelling om de pedalen in een lijn te zetten.
Dan komt het pedaal wel omhoog maar tegelijkertijd ontspant de kabel zich met als gevolg geen slip meer.
Maar de afstelling van de kabel zit bij de hevel van de koppeling.
Dat zijn dus 2 verschillende dingen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.