Als ik het gaspendaal iets feller intrap bokt de motor bij 2000/2400 rpm.
Bij hogere of lagere toerentallen merk ik niets wat niet wil zeggen dat het probleem dan weg is.
Aangezien ik eerder dit probleem had maar toen was het hoofdzakelijk in het lage toeren gebied.
De oplossing was toen een nieuwe bobine.
Aangezien het een seriebobine is was dit raar want hij liep dus nog wel op drie poten en niet op twee.
Achteraf bleek de bobine intern sluiting naar aarde te maken en deed alleen de 2e cilinder niet mee.
Ik acht de kans aanwezig dat het toch weer de bobine of een slechte bougie kan zijn.
Heeft iemand dit brobleem herkend graag een reactie
Wim
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Lijkt er wel op dat er weer iets is met een bobine of bougie.
Maar een probleem met de injectie van brandstof valt niet uit te sluiten.
Rijd er niet te veel (lees helemaal niet) mee door anders gaat je katalysator ook nog kapot en die zijn duur.
Beste is de dealer de motor te laten uitlezen. Zijn er geen foutcodes dan rijdend uitlezen en kijken wat er gebeurt.
Als er een probleem met de bobinekabel of bougie is dan kunnen de garage dat toch niet uitlezen?
Of meet men dit indirect in de uitlaatgassen via de Lamdasonde?
Aangezien de ontsteking het meest voor de hand ligt en Oldford dit onderschrijft, heb ik eerst de bobinekabels gekontroleerd op overslag.
De bougies gewisseld en alles schoongemaakt.
Ben daarna gaan rijden probleem bij koude motor weg.
Maar bij warme motor kwam het gewoon weer terug.
Bobine uitgebouwd, en ik ontdekte scheuren in de behuizing.
Ga een nieuwe bobine kopen.
Wordt vervolgd...............
Wim Jansen
15 jaar
Nieuwe bobine geplaatst probleem opgelost.
Dat de oude bobine nog wel werkte en alleen problemen geeft bij vollast en niet bij deellast is dus mogelijk.
De verklaring die ik hier voor geef is dat de bobine wel werkte maar cilinder 1/3 of 2/4 een zwakkere vonk afgeeft.
Lucht met brandstof is een isolator en hoe meer je gecomprimeerd hoe hoger de weerstand.
Als de spanning maar hoog genoeg is ioniseerd het brandstofmengsel alsnog en wordt daardoor geleidend en er vormt zich een vonk.
Dus bij deellast: minder samengeperst mengsel (isolatie laag genoeg) nog wel een vonk.
Bij vollast: meer samengeperst mengsel (isolatie hoger) geen vonk meer.
Focus rijdt weer als de brandweer!!!
Old ford bedankt voor je hint.
Wim Jansen
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar