beste collega's we hebben hier een mondeo uit 1998 een 1.8 16v wagon deze loopt op g3 instalatie lpg motor code RKB/F/H/J/K.
Deze auto kwam binnen met het probleem dat hij te hoog stationair liep. Het probleem zat in de stappen motor/lucht regelklep.
Na deze reperatie was het probleem weg maar met de proefrit kreeg ik een backfire.
Vanaf dat moment loop de auto stationair af een toe op 3 cilinders en blijven de backfire's terug komen.
Het op 3 cilinders lopen doet hij ook op benzine alleen hebben we geen backfire's meer.
We hebben de bougie's de bougie,s-kabel al vervangen.
Zonder resultaat. Ook geeft hij geen fout-codes aan op dit gebied, allen dat de evap solenoid niet goed werkt.
En af en toe dat de tempsensor een te hoge waarden heeft.
Weetiemand raad want wij weten het niet meer alles wat we gemeten hebben en kunnen meten is goed.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bobine ook getest? Welk merk gassysteem?
Zwart of grijs kleppendeksel?
Is ie zwart,dan kleppen stellen(als het nog kan!)
Deze motoren kunnen slecht op gas lopen.
Grijs kleppendeksel geeft weinig problemen.
Niels
Het is een zwarte deksel maar er licht een nieuwe motor in sins 10000 km en het gas systeem is van vialle.
Backfires bij een gasinjectiesysteem duidt altijd op een te arm mengsel en/of slechte ontstekingsdelen
Is door de backfire niet ergens een vacuumslang los geschoten.
Dat door de valse lucht de motor slecht loopt en de backfire erger is geworden doordat het mengsel nu nog armer is.
Hans
Ik wil toch even reageren misschien heb ik het helemaal mis.
Maar ik heb in december een mondeo binnen gehad met niet starten en slecht lopen.Alles nagekeken en niks gevonden.
Toen heb ik de olie ververst met 5w30 olie en daarna begon de
motor weer goed te starten en lopen misschien hep jij ook zoiets
j.m.
al compressie gemeten?? dit geeft een helder beeld v/d motor conditie..
met daarbij een cilinder lektest
@ Jean-mari,dat gaat inderdaad op voor de zetec motoren met grijs kleppendeksel.
Die hebben hydraulische stoters,en met zwart kleppendeksel mechanische.
Door té dikke olie,loopt de oliedruk tijdens koude start,in de cil.kop te hoog op,waardoor de klepstoters open gedrukt worden,en dus de kleppen los blijven staan.
@JanssenLom,
je kan ook met WDS een starttest doen,en kijken welke cilinder niet meerwerkt.
We hebben de compressie gemeten en alle cilinders hebben 11 bar.
Er zijn geen slangen los en trek geen valse lucht langs de pakkingen.
Het vreemde is dat de auto in warme toestand vaak goed loop maar af en toe op 3 cilinders in koude toestand loop hij konstand op 3 cilinders en zowel op bens als gas.
De verbandings waardes schtieten dan ook om hoog in negatieve zin.
Je merkt ook dat de auto als je je gas in trapt dat de motor eerst even inhoud en dan pas op toeren komt.
Ook onstaan er backfire's als aan het rijden bent en je laat je gas even los bv. van 100 naar 80 km/h.
Als je met de auto gaat rijden loop hij ook redelijk goed je hebt geen vermogens verlis hij trek heel goed op maar dat is wel als hij meer dan 1750 rpm maakt.
Kan het niet een onstekings module zijn of een lucht hoeveelheids meter?
En kunnen we deze meten en hoe?
Kan het niet een interne lucht lek zijn slangen rembekrachtiger bv. of zoeken we dan te ver?
Al vast bedankt voor het mee denken en ik hoop dat er een tip bij zit wat naar de oplossing lijd want we zijn al 3 weken met deze auto bezig en we weten het niet meer...
Kijk goed naar de bougiekabels deze willen graag doorslaan in het bougie buis ook wordt de bougie kabel er nog wel eens net naast de bougie gestolen zodat de vonk nog net kan overspringen.
Nieuwe bougie defect.(ooit een keer gehad).
Electrode afstand wel goed.
Welke cilinder doet niet mee?
Distributietiming gecontroleerd? Misschien een tand verschoten door de backfire.
De bougie's kabels zijn vervangen en ook de bobine. De electrode afstand is goeg 0.1 mm minder i.v.m het gas en er zijn geen eletronische problemen dit hebben we laten door meten bij de ford dealer. zij vermoeden een klep of zo maar de compressie test wees dit niet uit.
heeft auto al veel gelopen?
kan zijn dat de kleppen te ver zijn ingesleten .... je meet dan nog wel compressie....maar dan werkt deze cilinder maar voor de helft mee.
heb ik zelf 2 x meegemaakt 1x bij opel vectra 18i '94 en 1x bij mazda 626 18i-16v '97. misschien bij deze auto ook het geval?
Wat is de huidige kilomterstand eigenlijk
want als ik het goed begrijp is het een motor met zwart kleppendeksel waar achteraf gas in gemonteerd is
bij 100.000 motor vervangen (gas geschikt ??)als dat niet zo is dan staan binnen de 10.000 de kleppen strak.
En bij compressie meten merk je dit niet maar hij krijgt wel backfire en op 3 cilinders lopen
Dus gewoon beginnen met kleppen stellen
hanske heeft gelijk, echter met compressie meten werd het bij ons wel duidelijk....
Beste collega's het probleem zat in de bougie's we hadden een nieuwe set er in gezet en ook van deze set was er een kapot.
Maar bedankt voor het mee denken en we zijn over het merk ford een stuk wijzer geworden.
hij kan ook valse lucht trekken of een vacuum lek
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar