auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Escort: OPGELOST: Hard zuigend geluid uit inlaatspruitstuk / venturi

Bouwjaar: 1997

Beste collega's,
Wij hebben hier een Ford Escort 1.8 16V Zetec airco, stuurbekr. uit 1997 staan. Bij een koude motor komt er een heel hard zuigend geluid uit de venturie (uit het kleine gaatje bij gasklep potentiemeter aan de binnenkant). Als de motor warm is, wordt het minder maar het blijft volgens mij te veel lawaai. Ook houdt de motor in bij plotseling gasgeven. Iemand bekend met dit probleem?

Alvast bedankt!

Jan Doornenbal
Auto Totaal Houten

Geplaatst door

autototaalhouten (0)
badge

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo,

Ik ben al weer wat verder. Carterventilatieklep en luchtomloopklep (stationairklep) zijn vervangen, echter het geluid blijft. Dit geluid wordt veroorzaakt door de stationairklep. Wanneer ik de stekker los trek is het geluid weg. Uiteraad loopt de motor dan niet meer stationair. Verder heb ik gezien dat de stekker van de stationairklep niet orgineel is. Deze is er later op gesoldeerd. Nu zit er een stationairklep op met een soort harmonaci van binnen, kan het zo zijn dat dit gewoon niet de goede is? Verder loopt de auto zeer rijk op mengsel. Lambda is volgens mij goed (is vrij nieuw). Wie o wie kan mij verder helpen????

Jan, het sterk zuigende geluid is bij dit type motor een normaal verschijnsel, hoe loopt de motor verder?
inhouden bij plotseling gasgeven wordt meestal veroorzaakt door een fout in de onsteking (doorslaande bougiekabels)
advies: gebruik alleen Motorcraft bougies en orginele bougiekabels.
voor verdere specefieke info kun je mailen.
Groeten uit Houten-Zuid

aan de achterkant van de inlaat, ongeveer bij het schutbord zit een slang van +/- 2 cm dik( carterventilatieslang), deze wil wel eens zacht worden van de olie die er doorkomt waarna deze na verloop van tijd zacht wordt en door het motorvacuüm bijna dicht wordt gezogen waardoor dit geluid hoorbaar is.

pieter9038 0
badge

19 jaar

Zo de kleppen zijn ingeslepen, klepsealtjes vervangen, klepstoters gereinigd en gangbaar gemaakt, koppakking, inlaatpakking, kopbouten, distributie, spanrol, geleide rollen,etc vervangen. Vandaag alles weer gemonteerd en de motor loopt heel stil. Alleen nog steeds stationair op twee cilinders. Ik vermoed dat of de bobine of de kabels de boesdoenders zijn. Op toeren loopt de auto wel goed. Ik vervang in ieder gevalde bougiekabels. Iemand verder nog suggesties?

Jan,

Als het de bobine of bougiekabels zouden zijn dat gaat de motor op toeren toch niet goed lopen.
Komt er niet ergens valse lucht in het inlaatsysteem?

Hans

Hans4037 0
badge

19 jaar

Hans,

Ja daar heb ik ook aan zitten denken, maar ik heb het inlaatspruitstuk helemaal nagelopen toen de kop eraf lag. Alle pakkingen zijn nieuw. De slangen zijn goed (niet gescheurd, te hard of te zacht). Ook een lektest met remreiniger levert niets op. Je ruikt gewoon aan de motor dat het brandstof mengsel stationair veel te rijk is. Tot 2500 toeren doen de 3e en 4e cilinder niet goed mee en daarna gaat hij als de brandweer. Cartervent. klep en luchtomloopklep zijn nieuw. Zou het mischien de luchtvolume meter kunnen zijn? Bij het uitlezen geeft deze namelijk de melding 'gegevens buiten bereik'. Ik verwacht alleen niet dat dit zo van invloed kan zijn op hetstationair lopen. Alvast bedankt voor alle hulp!

Jan,

Rembekrachtiger ook niet lek? Jij denk dat het mengsel te rijk is,worden de bougie's ook zwart dan?
Luchtvolume meter ik denk ook dat de motor daar stationair niet door beinvloed word.
Ik zou het nu ook even niet weten maar als mij weer wat te binnen schiet hoor je het wel.

Hans

Hans4037 0
badge

19 jaar

Ja, de bougies zijn aardig zwart. Ik heb uit AutoData alle gegevens geprint qua meetwaarden sensoren. Deze ga ik handmatig meten aangezien de computer geen storing opslaat/meet. Rembekrachtiger kan inderdaad intern. Ik trek de slang er wel even af om te kijken. Bedankt Hans!

controleer welktype injector huis er op moet zitten
dit kan op kenteken via mijn grossier .nl voor de juiste motor code en dan via auto data
anders met chass. no naar dealer.
als je de verkeerde monteerd ontstaat een op jou problm gelijkend iets.
dit naar aanleiding van de stekker ombouw
heb dit ook eens geprobeerd maar dit werkt dus niet.
mvg jerry

JERRYB5416 0
badge

19 jaar

Hoi Jerry. Denk je dat er verkeerde injectors inzitten om dat de stekker van de luchtomloopklep gesoldeerd was? Het kan zijn dat er een andere motor in is gekomen, maar dat kan ik zo controleren a.d.h.v. kenteken. Motor code volgens Aldoc is RKC. Ik kan het nu niet controleren, maar doe dat direct maandag. Eerst controleer ik de rembekrachtiger. Ik laat het weten. Bedankt!

Beste allemaal,
Ik heb bijna alle sensoren opgemeten. Deze waren allemaal goed op twee dingen na: de bobine heeft een weerstand van 0,9 ohm op de primaire weerstand. Dit hoort 0,4 - 0,6 ohm te zijn. Ik vraag mij alleen af of deze afwijking ook echt de problemen veroorzaakt.De luchtmassa meter geeft bij stationar draaien een spanning van 0,9 V (hoort ca 0,7 te zijn) en bij 3000 omw/min 2,0 V (hoort ca 1,5 te zijn). Ook hier vraag ik mij weer af of dit het slechte lopen veroorzaakt. Alle vacuumslangen (ook rembekrachtiger) los gehad en afgedopt. Maakt geen verschil. Mijn gevoel zegt dat het iets met de onsteking is. De motor ploft ook regelmatig in de uitlaat. Gasklep sensor, temp meter, nokkenaspositiesensor, krukas sensor, temp inlaat, klep luchtregeling stationair zijn allemaal getetst en geven de goede waarden. Zou het dan toch aan de bobine liggen of de motorregelmodule omdat hier de ontsteking wordt geregeld? Blijft een zoekklus zeg...pffff O, ja motor type is gelijk aan kenteken dus RK.

jan , bij de monfeo heb ik dit meerdere malen mee gemaakt, door het demonteren v/d kop si de olie druk in de storet weggelopen, stationais loopt de motor dan @#^%$ maar op toeren beter.
ik zou de motor op de oude bougies warm laten lopen en daarna de bougies vervangen voor de orginele nieuwe motorcraft.
(vet geslagen bougies na zo'n reparatie kwam bij mij veel voor)
suc6 Ruud

Hoi Ruud, dat van de bougies deed wonderen, de auto loopt nu netjes op 4 cilinders. Bedankt!!!!! Stationair vertoond hij soms nog kuren. Vooral als je hem net start begint hij ontzettend te halen. Dit gebeurt ook als de auto een tijdje stationair loopt. Wanneer je de stekker van de luchtmassa meter er af trekt loopt de auto direct goed. Luchtmassa meter defect? Wat denk jij (of een ander natuurlijk)...

Beste collega's,
Het probleem is opgelost en zat hem in het verkeerde type luchtomloopklep (stationair regeling). Wij hadden deze klep al vervangen voor een nieuw exemplaar, maar wel voor hetzelfde type. Dit type heeft een soort harmonica binnen de klep die als het ware een luchtgat afsluit. Hier wordt het harde zuigende geluid in de venturie veroorzaakt. Wij hebben nu het goede type aan de hand van kenteken en motorcode gemonteerd. Alle andere reparaties waren volgens mij niet echt modig, maar hebben er wel voor gezorgt dat de auto loopt als een naaimachine. Vriendelijk dank voor de hulp.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.