Ford B-MAX: Powershift probleem

Bouwjaar: 2015, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 77

De automaat (Powershift) van mijn B-Max gedraagt zich vreemd. Overschakelen gaat pas bij 4000 rpm ongeacht of ik rustig optrek of snel. Dat is behoorlijk veel want de motor maakt dan al aardig wat herrie. Verder heb ik ook al meegemaakt dat het lijkt alsof de automaat even in de neutraal schiet. Het toerental loopt dan in een keer op. Hetzelfde als je de koppeling van een schakelauto laat slippen. Is dit een software probleem of een kostbaar mechanisch probleem? Naar wat ik er over gelezen heb heeft de Powershift (Getrag) niet zo'n beste reputatie. Bij die problemen lees ik echter vooral over schokken maar niet over dit gedrag. Ik weet dat ik dit probleem niet zelf kan oplossen maar ik heb nog garantie en ik wil niet afgescheept worden met een software update die het misschien net tot het einde van de garantieperiode vol gaat houden.

Paulus333

Geplaatst door Paulus333 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford B-Max? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 6 jaar geleden

Je gaat er miss. al onterecht vanuit dat je wordt afgescheept...
Als een software update het euvel verhelpt dan is dat vaak de oplossing.


Overigens is de koppeling een slijtage-onderdeel en wordt zelden 100% vergoed.
Vaak wordt een coulanceregeling toegepast.....

Grt. Paul

Paulus333 (0), 6 jaar geleden

Ik heb wel de ervaring dat ik met garantieproblemen vaak op een low-budget manier afgescheept wordt. Dat heb ik helaas in ruim 30 jaar al meerdere keren mee gemaakt. Vanuit het perspectief van de dealer ook wel logisch. Dat is dan ook de reden dat ik zoveel mogelijk informatie probeer te vergaren als ik me met een probleem ga melden. Zeker met zo'n potentieel prijzig probleem. De B-Max heeft pas 30000km gelopen en verwacht mag worden dat de koppeling van de PowerShift automaat toch wel wat langer mee gaat.

Maar goed, dat was ook eigenlijk mijn vraag niet. Mijn vraag was of deze symptomen op een software probleem of op een mechanisch probleem kunnen duiden. In het dashboard is staat wel een foutmelding (moersleutel).

Heino4267 (200), 6 jaar geleden

Naar de dealer terug, laten uitlezen en opvragen wat de foutmelding was en wat de oplossing wordt.

Paulus333 (0), 6 jaar geleden

Uiteraard! Wat ik gelezen heb over de problemen met de PowerShift DCT is dat er meestal sprake is van een lekke krukaskeering waardoor het frictiemateriaal van de koppeling nat wordt. Normaal gesproken krijg je dan dat schokkerige optrekken dat meestal genoemd wordt als PowerShift probleem. Ik kan me voorstellen dat zoiets, zoals in mijn geval, zorgt voor hogere toerentallen bij het opschakelen en af en toe doorslippen van de koppeling tijdens het rijden. De koppeling(en) moeten dan vervangen worden en dat is een dure aangelegenheid. In Australie zijn al meerdere rechtszaken gevoerd tussen Ford-eigenaren en Ford. Dat heeft geleid tot het verlengen van de fabrieksgarantie op de PowerShift automaat naar 5 jaar. Helaas is dat in Europa niet gebeurd. In mijn geval heb ik gelukkig Bovag garantie, ik heb de auto nog maar net. Ik moet het wel in 3 maanden geregeld hebben en het is geen merkdealer. Ik ben er niet helemaal gerust op.

Hans4040 (290) PRO, 6 jaar geleden

Het hoeft niet binnen 3 maanden geregeld te zijn, maar wel binnen de garantietermijn gemeld zijn aan de garage...

Paulus333 (0), 6 jaar geleden

Dat moet dat waarschijnlijk wel vastgelegd worden? Sorry dat ik zo wantrouwig ben maar ik heb al aardig wat meegemaakt. Bv. een keer dat een bijna versleten multiriem met een lik vet bij de garage weer 'gerepareerd' werd. Zo'n ding kost een paar tientjes. Dat was ook onmiddelijk na de aanschaf van een auto onder garantie. Ook afleverbeurten die bewijsbaar niet gedaan zijn maar waar wel vrolijk 600 euro voor gerekend werd. Of een krukaskeering die 3x achter elkaar vervangen werd binnen een paar maanden tijd totdat ze eens gingen kijken waarom dat ding er telkens uit ging. Bleek de carterontluchting te zijn. Het had me toen al een paar maandsalarissen gekost. Als dat een paar keer gebeurd wil je wel een handtekening in bloed als er iets duurs kapot lijkt te zijn. Van die PowerShift krijg ik ook slapeloze nachten, garantie of niet. Enfin, vandaag kan ik naar de garage en hoor ik hopelijk meer.

Paulus333 (0), 6 jaar geleden

De bak is vandaag gereset en schakelt weer netjes bij 2500 rpm in plaats van 4000 rpm. Wat me niet lekker zit is dat er een storingsmelding was en dat die dus nu gewoon gereset is. De oorzaak is, volgens mij, zo niet weg genomen. Ik vrees dat dit niet van lange duur zal zijn. Hopelijk komt de storing niet meer terug of binnen de resterende garantieperiode. Ik voel me toch weer een beetje afgescheept met deze simpele reset maar het was te verwachten. Ik steek maar een kaarsje aan en laat het hierbij. Bedankt voor het meedenken.

Heino4267 (200), 6 jaar geleden

Nou, "afgescheept"?
Powershift bakken gaan wel vaker afwijkend schakelgedrag vertonen onder invloed van slijtage. In dat geval (dus geen olielekkage) is een resetprocedure van de instellingen waarna de bak zichzelf weer inleert, wél een goede en passende oplossing.
Het is natuurlijk wel vervelend dat er een foutmelding was waarvan je nu het nummer niet kent.

By the way: lekt de bak aan de onderzijde? Als er een olielek is, moet die olie op den duur zichtbaar zijn...

Paulus333 (0), 6 jaar geleden

Slijtage; bij 30000km ? Dat lijkt me toch wel erg vroeg. Inderdaad jammer dat ze niet uit hebben gezocht wat er nu precies aan de hand was. Wel een goede tip om er eens onder te kruipen om te zien of er een olielek is. Als de olie van de krukas keerring op de koppeling komt (ook al is het maar olienevel) dan komt er uiteindelijk ook wel wat van naar buiten. Gezien de problemen met lekke keerringen is dat wel iets om te controleren. Zeker nu er nog garantie op zit..... Bedankt!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford B-Max of stel zelf een nieuwe vraag.