Ik heb een probleem met een 1.6 focus 2 uit 2005.
De auto loopt slecht wanneer de motor koud is. Als alles warm is gaat het beter, behalve bij veel gas en weinig toeren. Bougies en bobine reeds vervangen.
Nu viel mij op dat er iets niet correct is met de motor temperatuur in het "dealer test menu" (auto starten met de reset knop ingedrukt om in dit menu te komen). Als de motor koud is, rond het vriespunt, dan is volgens dit menu de motor temp 40 graden. Als de motor warm is, 90 graden, dan geeft dit menu rond de 120 a 130 graden aan. De 'anologe' meter geeft gewoon 90 graden aan.
De koelwatertemperatuur sensor is ook vervangen en het probleem blijft. Ik vermoed dat hierdoor de auto ook niet zo goed loopt. Voor zover ik weet zitten er geen andere temperatuursensoren op dit blok.
Ik heb inmiddels een afspraak bij een dealer gemaakt om de auto uit te laten lezen, maar misschien heeft iemand hier een idee.
Alvast bedankt voor de hulp!
Gr, Jan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is dit wel een echte koelvloeistof temperatuur sensor? Want Ford gebruikt ook kop temperatuur sensoren.
In het geval van een kop temperatuur kloppen de waardes wel aardig.
Zolang de koude temperatuur van 40 graden maar met draaiende motor is afgelezen.
Anders nog een keer in het menu kijken 's morgens voor de 1e motorstart.
Klopt ford gebruikt tot 2005 koptemp sensoren op deze motoren. Maar bij deze is ie niet aanwezig.
Als ik de stekker lostrek krijg ik zowel in het dealer test menu als de anaologe meter op het dashboard geen signaal, wat zou betekenen dat er maar 1 temperatuurssensor is.
7 jaar
na veel ellende van een tempratuur meter die als men 90 of meer rijdt geheel naar het rode schiet en motor op motor storing gaat.
nu de oplossing gevonden.
volgens ford kon het de waterpomp, sensor, tempratuur meter , vervuild systeem, ecu zijn.
andere vertelde weerstand 320 ohm solderen.
OPLOSSING WAS NA LANG ZOEKEN MAKKELIJKER.
CONTROLEER IS EERST OF DE SENSOR NIET TE DIEP IN HET HUIS ZIT EN EVT OPGESTUIKT IS.
senor originele van ford daar is de schaft van de draad te lang, zodat men de sensor te diep in de kop draait (handmatig gaat het goed en is vast vast) maar omdat men hem ook natrok met bepaalde krachT in nm stuikte onder onderpunt van de sensor op en daardoor kreeg men deze problemen.
nu heeft mijn monteur uitgevonden dat de sensor van velvet iets korter is waardoor als men hem handmatig aan draait en klein beetje met na draait (minimaal met sleutel) er een opening blijft tenopzichte van de bodem.
hij heeft eerst de diepte gemeten en daarna gekeken welke senor diepte hij aan moest houden (evt iets opvullen met ring)
nu blijkt het PROBLEEM IS GEHEEL OPGELOST MET ALLEEN NIEUWE SENSOR EN EEN MESSING RING VAN M12. zodat de sensor niet te diep meer in het gat komt en de bodem kan raken bij aandraaien.
dus voor men veel geld uitgeeft controleer eerst de diepte van de kop, en dan de schaft van de sensor(punt + schroefdraad.
ZOLANG DE PUNT VRIJLICHT AAN DE ONDERKANT IS HET PRIMA.
6 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar