Zoals iedereen gelezen heeft, is pas de koppeling vervangen.
Nu heb ik wederom last van een akelig iets. Ik wordt er echt helemaal gestoord van en denk er zelfs aan de auto te verkopen.
Ik schets een situatie:
Ik sta stil, versnelling in vrij. Als ik de koppeling laat opkomen, hoor ik een tik/kloenk geluid. Is niet een keihard geluid, maar je hoort wel iets. Ik weet niet of dit zo hoort?
Tevens dan een situatie bij opschakelen in de versnellingen:
Ik rij, en bij schakelen naar hogere versnelling hoor ik ook soms een zacht kloenk geluid. Licht er net aan hoe ik schakel. Als ik heel rustig met vaste hand opschakel, en heel zacht de koppeling laat opkomen, is er niets te horen. Zodra je dus iets 'sportiever' rijdt, is dit te horen bij het laten opkomen van de koppeling dus.
Dit alles zowel met warme als koude motor.
Bij koude motor is ie wat lastiger in de 2 te zetten bij opschakelen. Terug is geen probleem. Dus vrijwel alleen bij opschakelen heb ik deze problemen...
Waar moet ik dit nu weer in zoeken? Ik wordt helemaal gek van mijn mooie Sierra.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ophangrubber versnellingsbak???
Overigens heb ik geen moeilijkheden verder zoals een tandenknars geluid. De bekende syncromeshes zeg maar...
Alleen dus die doffe klap / kloenk.
Heb ik dus echt pas last van sinds begin deze week...
Hoe kan ik zelf heel eenvoudig testen of de bak echt goed is?
Ik bedoel; weer nu gaan zeuren bij de garage die de koppeling vervangen heeft, zie ik niet direct zitten. Bij terugschakelen geen probleem. Zou alleen willen weten wat dat geluidje is als ik de koppeling loslaat met versnelling in vrij. Soort aangrijpgeluid is het
17 jaar
Er zit een nieuwe kopppeling in.
Ik denk dat de nieuwe koppeling sterker aangrijpt t.o.v de oude.
Dit is een achterwiel aangedreven auto en dat je daardoor het cardan hoort.
Doordat de koppeling gelijk pakt en weinig tot geen slip kent t.o.v. de oude.
Er zal wel ergens speling op de cardan zitten met als gevolg dat kloenk geluid.
17 jaar
[quote=primera p11]Er zit een nieuwe kopppeling in.
Ik denk dat de nieuwe koppeling sterker aangrijpt t.o.v de oude.
Dit is een achterwiel aangedreven auto en dat je daardoor het cardan hoort.
Doordat de koppeling gelijk pakt en weinig tot geen slip kent t.o.v. de oude.
Er zal wel ergens speling op de cardan zitten met als gevolg dat kloenk geluid.[/quote]
OK. Ik denk namelijk dat ik dat geluid vlak na vervangen niet heb gehoord. Pedaal lijkt ook alweer iets zwaarder te gaan, maar zal wel gewenning zijn.
Ik vraag me af wat ik hiervan moet denken. De geluiden, soort kloenk dus, is alleen te horen bij opschakelen als ik rap schakel. Als ik de pook stevig in de versnelling zet, dus met gebalde hand om de pook heen, hoor ik het niet mits ik de koppeling rustig laat opkomen.
Bij terugschakelen, zoals van 3 naar 2, is er niets te horen.
Moet ik nu weer terug naar de garage? Omdat na de vervanging de bak olie lekte, begon ie te roken na lange rit door de olie die op de hete uitlaat kwam.
Toen is alles weer er onderuit gehaald en weer gemonteerd.
Je antwoord stelt me gerust als dit de oplossing is.
Is er een manier om zeker te weten dat de bak goed is? Hoe test je zoiets?
Ken je het geluid wat ik beschrijf; in vrij, koppeling laat je rustig los, dan hoor je zo'n 'klik' geluid en hoor je alles draaien heel zachtjes.
17 jaar
ik sluit mij aan bij het advies van primera p11.
17 jaar
Dus geen zorgen over maken?
17 jaar
als ie verder goed rijd niet.
17 jaar
Verder rijdt ie prima... Accelereert goed zoals het zou moeten. Dus ja. Is hoogstens beetje irritant
17 jaar
Het is normaal dat als je de koppeling op laat komen in de vrij dat je dan meer geluid hoort.
Immers in de versnellingsbak gaat het een en ander meedraaien.
Ik zou me er geen zorgen over maken.
17 jaar
Ja, dat draaien ken ik wel. Gaat me meer om dat doffe kloenk geluidje.
Volgens mijn oom is het normaal vanwege de nieuwe koppeling. En ook dat je hem dus soms hoort bij schakelen in 2 of 3. Zoals gezegd; alleen bij opschakelen.
Ook zei hij dat de druklager natuurlijk vele malen sterker is nu zeg maar, dus hij pakt sneller. Dat is volgens hem het geluid wat ik hoor.
Schakel ik netjes en rustig, dan hoor ik niets.
Aandrijfassen zijn het niet volgens hem wat je hoort.
Dus ja, ik leer er mee leven :)
17 jaar
Ik vermoed, alles bij elkaar;
Geratel tijdens accelereren, wat heel zachtjes klinkt en verdwijnt bij hogere snelheid dan 40 km/u,
Fluit / zing geluid tijdens gas geven na lang stuk te hebben gereden,
Dit rare geluid;
Pas geleden de koppelingsset vervangen bij een garage. Ik denk dat er of te weinig, verkeerd, of geen olie in de bak zit waardoor hij deze geluiden gaat maken. Of er is iets in de bak beschadigd.
Maar hoe kom je daar achter?
Hoe test ik nu of de bak nog helemaal goed is?
Ik denk dat ik gewoon de auto weer bij de garage dump om het uit te laten zoeken. Naar mijn mening was dit voor het vervangen van de koppelingsset niet.
17 jaar
ik denk dat die geluiden uit je differentieel komen. is daar de olie al eens van ververst?
17 jaar
Nee meen van niet. Hoe pijl je dat of vervang je zoiets?
17 jaar
gewoon even laten verversen; is niet zo duur.
gaat nog geen liter in.
kijk in haynes onder final drive.
succes.
17 jaar
Als die geluiden uit je differentieel komen, dan heeft olie verversen geen zin meer.
Dat los je daar niet mee op.
Dat is gewoon gevorderde slijtage.
Gezien het bouwjaar van de auto zou ik gewoon lekker doortorren en me er niet zo druk over maken.
Als je de boel los gaat halen kon het weleens een dure grap worden en de waarde van de auto ruim overstijgen.
Revisies van cardan en of versnellingsbak is dan niet meer lonend, en met een zingend cardan kunnen ze het nog lang volhouden.
17 jaar
juist het feit dat je het zingen/fluiten hoort na een lange rit duid op slijtage cardan of versnellingsbak.
Als je de koppeling intrapt is het dan weg, zoja dan komt het uit de bak.
Hoor je het dan nog, dan is de cardan de boosdoener.
Maar olie peilen kan nooit geen kwaad of verversen, maar gevorderde slijtage poets je er niet mee weg.
17 jaar
Hallo,
als je het kloenk geluid door de auto heen hoort kan het ook mogelijk een losgetrilde bout zijn in het differentieel.
Dit geeft een soort tik of klap van achteruit.Kan op de vreemdste momenten.Is wel meestal een forse tik.
Cardan loshalen en controleren.
17 jaar
Ik schets de situatie zoals deze nu is en wil dan graag weten of dit verontrustend is.
Als ik langzaam rij, in de 1e of 2e versnelling, hoor ik bij het intrappen vd koppeling een soort 'kloenk' geluid. Is meer een geluid alsof iets tegen iets aankomt.
Dus ik sta bijvoorbeeld stil, rij een stukje in de 1 heel zachtjes, trap koppeling in, dan is dit te horen.
Ook als ik achteruit rij, om bijv. te parkeren, en ik trap dan de koppeling weer in, hoor je dit.
Is dat inderdaad de druklager en is dit verontrustend?
Terug naar de garage die een 2 maanden geleden de koppeling heeft vervangen?
Hij schakelt verder goed en ook koppelen is verder geen probleem.
Geen zorgen maken of juist wel?
Klinkt stom, maar ik luister naar geluiden in andere auto's ook, en daar is dit niet te horen.
17 jaar
vermoed dat de kruiskoppeling v.d cardanas speling heeft
17 jaar
En wat de ik daaraan? Of me geen zorgen maken verder?
17 jaar
dan is de yzeren bus uitgeslagen kijk er maar eens na
Maar dis dus niet iets wat te maken heeft met het recent vervangen van de koppelingsset?
17 jaar
Er is al heel wat gezegd over dit kloenk geluid, realiseer je je ook dat je het over een auto hebt van 15 jaar!.
Er zal wel ergens ruimte en/of speling op cardan en kruiskoppelingen zitten.
Ik zou er mee doorrijden en als het erger word is het ook beter te lokaliseren.
Het is een auto op leeftijd en dat je dan is wat gaat horen is niet zo vreemd, maar laat je ook niet gek maken door dit geluid.
Je kunt er een bak geld tegen aan gooien om het te lokaliseren, maar realiseer je ook dat het geen nieuwe auto meer is.
17 jaar
Ik was over een steen gereden gisteren, dus ben vanmorgen ff langs de Ford garage gereden en heb meteen dit probleem laten bekijken.
Door de steen geen schade aan onderkant vd wagen overigens.
De monteur vertelde me dat het geluid kwam van iets speling op de aandrijfas. De as kon je een klein beetje draaien en dan hoorde je ditzelfde geluid.
Volgens de monteur kan dit geen kwaad verder.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Sierra of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar