Ford Sierra: Nieuwe koppeling geplaats; wat nu??

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0i

Ik heb vandaag de nieuwe koppeling laten plaatsen. Een ware verademing weer.

Pedaal is een stuk lichter en hij grijpt meteen onderaan weer aan.
Dus even wennen.

Maar nu de vraag; Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden?
Moet ik rustig rijden de eerste x-aantal kilometers? Soort inrijden dus?

Iedereen wel nogmaals bedankt voor alle hulp.

Edit: Groot probleem; zie onderaan!!

freddyathlon

Geplaatst door freddyathlon (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Sierra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

35 Reacties

harm jan (0) PRO, 17 jaar geleden

nee hoor als hij weer goed in grijpt dan kun je er alles gewoon weer mee doen

freddyathlon (0), 17 jaar geleden

Goed, ik merk een dingetje;

Tijdens het rijden hoor ik heel zachtjes iets resoneren. Zijn hele snelle tikjes achter elkaar.

Ik sta hier thuis na een kwartier te hebben gereden. Ik sta dus stil, trap het gaspedaal eens in. Versnelling in zijn vrij en ik hoor geen tikken. Klinkt gewoon zoals het zou moeten.

Maar tijdens rijden dus hoor ik zacht gefladder lijkt het wel.

Als ik tijdens rijden mijn nieuwe koppeling intrap, lijkt het geluid verdwenen te zijn, of nauwelijks hoorbaar.

Heeft dit te maken met de nieuwe koppeling, nieuwe versnellingsbakolie?

Ik zou denken; zoiets moet ff inlopen...

Komt iemand dit bekend voor?

Kan natuurlijk ook zijn dat er gewoon iets resoneert in de rechterdeur. Daar lijkt het geluid vandaan te komen namelijk. Nogmaals; het klinkt heel zachtjes. Moet echt goed luisteren.

Michiel2506 (0) PRO, 17 jaar geleden

hebben ze het druklager ook vervangen? Dat staat waarschijnlijk op je factuur.

freddyathlon (0), 17 jaar geleden

[quote=Michiel2506]hebben ze het druklager ook vervangen? Dat staat waarschijnlijk op je factuur.[/quote]
Ja die is vervangen ook

320 (0), 17 jaar geleden

uitlaat komt misschien ergens tegen aan onder het rijden

freddyathlon (0), 17 jaar geleden

Verder niks ernstigs dus denk je? Is ook alleen bij lage toeren goed te horen, zowel warme als koude motor. Sta je stil, is het geluid weg. Motor loopt verder dan netjes en rustig.

Niet druk maken verder?

320 (0), 17 jaar geleden

beweeg eens de uitlaat op en weer als ze afgekoeld is en luister en kijk of deze contact maakt met de bodem of iets anders.
check of alle ophangrubbers nog aanwezig zijn.
hitteschild van de kat nog goed vast?

freddyathlon (0), 17 jaar geleden

Ik zal het eens testen. Ga morgen ff onder de auto liggen. Zolang ik me maar niet om de motor druk hoef te maken... Lijkt me dus niet.

freddyathlon (0), 17 jaar geleden

Waarschijnlijk probleem gevonden hoop ik;

Mijn stuurbekrachtigingsvloeistof staat echt op MIN en niet daarboven. Kan dit iets zijn?

320 (0), 17 jaar geleden

denk niet dat dit de oorzaak is; niet teveel bijvullen.

freddyathlon (0), 17 jaar geleden

Dan zal het wel gewoon de uitlaat zijn die wat resoneert. Ik heb bij draaiende warme motor nog eens de kap losgetrokken, en kan niks bijzonders horen...

freddyathlon (0), 17 jaar geleden

Heb nog eens de vloeistof beter bekeken, en staat net iets onder de MIN lijkt me, of er juist net op de MIN-streep. Wil er toch iets bijgooien omdat ik het geluid niet kan thuisbrengen. Klinkt borrelend soms, of heel zacht getik. Na lange stuk rijden lijkt het ook verdwenen. Misschien zit het wel tussen m'n oren omdat ik op zoek ga naar gekke geluiden nu.

Welke stuurbekrachtigingsolie of vloeistof moet ik erin gooien???

320 (0), 17 jaar geleden

atf rode vloeistof

freddyathlon (0), 17 jaar geleden

[quote=320]atf rode vloeistof[/quote]
Thanx, als ik zo in het reservoir kijk is het een blauwe kleur
Kan ik die ook bij een tankstation kopen ofzo
?

320 (0), 17 jaar geleden

heb je wel het juiste reservoir?

mail anders foto

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

is dexron 2
geen bak olie

freddyathlon (0), 17 jaar geleden

Probleem probleem probleem!!

Heb vanavond mijn eerste lange rit gemaakt van Wageningen naar Utrecht UMC.
Ik kom daar aan, en ik zie een heleboel rook onder de auto vandaan komen, witte rook. Tevens rook ik een zeer vieze lucht van verbrande olie.

Ik de ANWB erbij laten komen, die kon niks vinden bij de motor. Hij keek onder de auto en zag dus dat er versnellingsbakolie aan het lekken was. Niet veel, maar kleine druppels.
De keerring was ook vervangen, en die is dus volgens hem beschadigd bij het terugplaatsen van de aandrijfas.
Daardoor lekt de versnellingsbakolie, komt op de warme uitlaat en gaat dus verbranden en roken, wat je dus bij stilstaan ziet en ruikt.

Ik kreeg als advies dat ik gewoon terug kon rijden en eventueel kon worden gesleept voor mocht de auto gekke geluiden gaan maken.

Ik ben naar Auto in Bennekom gereden, waar de koppeling geplaatst is en daar staat de auto nu. Daar geparkeerd rook ik weer de enorme stank van de olie.

Ik neem toch aan dat dit gewoon garantiewerk is? Dit is bij het vervangen van de koppeling en keerring misgegaan.
Ik bel morgenvroeg meteen met ze om te vertellen waarom mijn auto daar staat.

Kan dat hele zachte ratelgeluidje wat ik eerder beschreef dan toch hiermee te maken hebben? Dat de as speling heeft of iets dergelijks?

freddyathlon (0), 17 jaar geleden

Bel ik vanmiddag de garage;

De auto is nog niet klaar, zijn er druk mee bezig. Ik vraag; 'Alles moet er waarschijnlijk weer onderuit?' Daarop zegt de vrouw; 'ik ben bang van wel inderdaad, maar wordt druk aan gewerkt'

Vervolgens komt ie; Ik vraag 'Het is toch gewoon garantiewerk neem ik aan?'

Waarop de vrouw na overleg antwoord; 'Nou, dat moeten we dan maar even bekijken als alles klaar is...'

Wat moet ik hier nu van denken?
Dit probleem heb ik niet veroorzaakt.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

freddy

je mag toch aanemen dat betreffende garage garant staat voor uitgevoerde reparatie's. en zeker in zo'n korte periode waarin het heeft plaats gevonden.. VINGER AAN DE POLS ZOU IK ZEGGEN...

paul,

freddyathlon (0), 17 jaar geleden

Ja, en is een Bovag garage... Maar die opmerking van 'We moeten even kijken of het garantie is...' schrikt me wel af.

Maar heb ze al duidelijk gemaakt dat ik niets betaal, omdat het niet mijn fout is. Morgen weet ik hopelijk meer en zal ik hier posten.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=freddyathlon]Ja, en is een Bovag garage... Maar die opmerking van 'We moeten even kijken of het garantie is...' schrikt me wel af.

Maar heb ze al duidelijk gemaakt dat ik niets betaal, omdat het niet mijn fout is. Morgen weet ik hopelijk meer en zal ik hier posten.[/quote]
je hebt ook volkomen gelijk, laat je niet afschikken dit soort uitspraken win je zeker geen klanten mee, slaat ook nergens op.

paul,

320 (0), 17 jaar geleden

succes; je laat niet de auto maken om er vervolgens nog slechter op te worden!

freddyathlon (0), 17 jaar geleden

[quote=320]succes; je laat niet de auto maken om er vervolgens nog slechter op te worden![/quote]
Precies, en als de dealer daar anders over denkt, heeft ie een hele goede aan me.

freddyathlon (0), 17 jaar geleden

Nou, de dealer belde me omstreeks 4 uur dat de auto klaarstond. Daar ik geen tijd had, kon ik hem morgenvroeg pas halen.
Toch vanuit werk ff langsgereden, en ik zag geen druppels onder de auto hangen of natte plekken hieronder. De monteur zei tegen me dat het toch de keerring was, en die is dus wederom vervangen.

Voor mij geen kosten, maar dat was ik toch al niet van plan.

Ze hebben een stuk gereden met de auto, en daarna eronder gekeken en bleef netjes droog en schoon. Ook was er tijdens rijdens geen vreemd geluid te horen ofzow.
Morgenvroeg dus weer ophalen.

Ik neem aan dat het probleem verholpen is hiermee. Morgen rij ik vanuit Wageningen naar Arnhem, dus zal zelf eens kijken, maar ik verwacht verder niks wat weer op een probleem kan duiden.

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Garage heida staat bekend als goed, ik kon me ook niet voorstellen dat je dat moest betalen.
Jaren geleden een vw gekocht,zonder garantie en toch netjes geholpen na wat probleempjes.

freddyathlon (0), 17 jaar geleden

De auto is weer in mijn bezit.

Ze hebben dus de keerring vervangen, na gebeld te hebben met een Ford dealer.
Daarna hebben ze er een stuk mee gereden, ook snelweg, en daarna op de brug gezet. De auto was nog netjes droog.

Nu heb ik hem naar huis gereden; geen gekke geluidjes gehoord. Dus ook geen brommetje meer ofzo. Ik zet de motor uit, stap uit en ruik hem nog heel iets.

Zal dus wel waarschijnlijk nog wat op de uitlaat liggen van de olie, maar ik neem aan dat zoiets snel genoeg weer verdampt?

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Dat zal na een paar langere ritten wel over gaan.
Olie is een dikvloeibare substantie die niet zo snel verdwijnt.

Goed opgelost, toch?

Cor

freddyathlon (0), 17 jaar geleden

Absoluut! En de mensen blijven daar ook gewoon vriendelijk tegen je. Ze legden nogmaals uit hoe alles in elkaar zat en wat ze allemaal gedaan hebben tot in detail.

Hulde aan Auto Heida in dit geval. Ben weer helemaal blij.
En dan te bedenken dat de koppeling door mijzelf was aangeschaft en zij hem alleen maar geplaatst hebben voor me.

freddyathlon (0), 16 jaar geleden

Ok dan; de bak begint weer te lekken !!

Ik heb maandag een stuk naar Friesland gereden. Bij de tussenstop merkte ik een lucht van verbrande olie op. Dit was echter van korte duur en na het 2e deel van de rit was er niets te ruiken...

Ditzelfde op de terugweg.

Nu heb ik onder de auto gehangen, en zeg maar bij de steun van de bak zag ik een kleine druppel hangen.
Ik kon er net met de hand bij en merktte dat de bak iets zweet.

Nu sta ik daarstraks bij mijn werk, kijk onder de auto en zie een kleine druppel op de grond liggen, misschien 3 cm in doorsnee.

Wat nu?? Is de garage hiervoor nog aansprakelijk te stellen? Amper 2 maanden geleden hebben ze de koppeling vervangen, alsmede een keerring 2 keer geplaatst. Na de vervanging was de keerring al beschadigd, en toen lekte hij als een zeef. Nu begint hij dus weer.

Nu de vraag; is dit normaal dat hij iets verliest of moet ik wederom naar de garage?

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Freddyatlon, hou er ook rekening mee dat je het over een auto van 92 hebt.
Het is geen niweuwe meer.
Dat tie hier en daar een beetje zweet en olie begint te lekken is niet een onbekend verschijnsel.
Je kunt er een nieuwe keerring inzetten, maar de as waar die overheen gaat kan ook ingesleten zijn.
Het is een auto die op leeftijd begint te komen.

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

een nieuwe of een oude auto dat maakt niks uit. een oudere auto hoeft per definitie niet te lekken.... wel heel frappant dat na reparatie en na het vervangen van de kering de auto is gaan lekken, denk niet dat je hier kunt spreken over toeval.....................

Gr. paul,

freddyathlon (0), 16 jaar geleden

Ja hoor, het is wederom de keerring. Volgens mij is deze ook de vorige keer niet goed gemaakt, zoals afgesproken, of wederom beschadigd.

Ik ben niet van plan naar de garage terug te keren. Heb er geen vertrouwen meer in.

Er hangt aan druppel aan die kant zag ik net, en een vriend van me zei ook dat het niks anders kon zijn dan de keerring.
Nu vraag ik me af; wordt dit erger?
Ben ik wel weer bang voor namelijk.

Ik moet morgen in Zeist werken en wil daar de auto even neerzetten bij de Ford-dealer, in de hoop dat zij dit voor me kunnen maken. Als het goed is, is het een uurtje werk waarschijnlijk.

Iemand enig idee van de totale kosten en wat er precies weer gebeuren moet?

freddyathlon (0), 16 jaar geleden

Mensen, heb jullie advies nodig.

Er lekt nog steeds af en toe een druppel bakolie. Verhaal staat hierboven mijn post.

Nu ben ik toch afgelopen donderdag naar de garage terug geweest. Deze constateerden ook de kleine lekkage en zeiden dat het misschien kon zijn dat alles ergens druk opbouwde waardoor de keerring weer stuk ging.
Ze zouden het uitzoeken en me bellen over de vernieuwde oorzaak.

Vanmiddag gaat mijn telefoon;

'Meneer, we hebben overlegd met Ford, en die vertellen ons dat er waarschijnlijk iets in de bak zelf niet goed zit.'

Hij had het over een lager of een soort as, die ervoor zorgde dat de keerring stuk ging en daardoor weer zachtjes begon te lekken.

Nu vroeg ik wat ik zou moeten doen. 'Ja, we kunnen kostenloos de ring weer vervangen, maar dan sta je over 2 maanden weer hier met dezelfde klacht.'

Ik vroeg wat er ging gebeuren kwa garantie... 'Dit is geen garantie en is ook niets daarop te verhalen. De bak moet uit elkaar en dat kost heel veel kwa uren en dus kwa geld.'

Nu komt ie; De bak lekte voordat ik de koppeling liet vervangen helemaal nooit! Nooit iets gezien als ik de auto op een brug had staan, altijd kurkdroog op die plekken. Nadat de garage de koppeling had vervangen, is al dit gelazer begonnen. Eerst na de repair begon ie al te roken; keerring was beschadigd tijdens de repair, en daardoor lekte er vreselijk veel olie. Dat is toen kostenloos verholpen, maar nu dus weer hetzelfde probleem in beginfase wederom.
Ik ben van mening dat ze daar iets beschadigd hebben wat dit probleem veroorzaakt, alleen ze durven dat niet toe te geven...

Ik wil de mensen daar in gebreke stellen en de BOVAG inschakelen als bemiddeling. Wat kan ik het beste allemaal doen. Hoe zou jij met deze situatie omgaan?

In die 3 maanden na eerste repair, heb ik zo'n 2000km gereden.

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Gewoon terug gaan en weer laten repareren.
Is nog garantie.
Maar ik denk dat de as ingesleten is en dat daarvoor de bak uit mekaar moet.
Maar ja, of je dit voor garantie krijgt.
Het is een auto op leeftijd en als je het ene reapareert verval je vaak in het volgende.

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

denk dat de bak nu iets voller zit aals voorheen en daardoor olie verliest
probeer eens 100 cc eruit te halen zodat je de minimle vulling hebt
denk dat je lekkage dan over is

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Sierra of stel zelf een nieuwe vraag.