Sinds kort een klein probleempje;
Als ik 's morgens de auto start, of na veel uren stil te hebben gestaan, hoor ik een kort bijgeluidje.
Het klinkt al een snel tikkend geluid, soort ratel.
Dit verdwijnt ogenblikkelijk binnen 2 seconden weer, en verder tijdens stilstaan, rijden, of kijken onder de motorkap niks te horen.
Dan loopt de motor ook weer enorm soepel en netjes.
Wat zou dit kunnen zijn?
P.s. wel is het zo dat binnenkort de koppeling wordt vervangen, omdat die blijft plakken. Ik heb de koppeling al liggen hier, en die wordt er over een week of 2 ingezet.
Zou die voor deze rare, korte ratel kunnen zorgen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De ratel komt waarschijnlijk van de distributieketting.
Hoeft geen kwaad te kunnen, maar zeker weten doe je dat nooit.
[quote=Edje Raketje]De ratel komt waarschijnlijk van de distributieketting.
Hoeft geen kwaad te kunnen, maar zeker weten doe je dat nooit.[/quote]
Ik denk dat het iets met koude weer te maken heeft waarschijnlijk.
Afgelopen 3 dagen is het behoorlijk koud geweest en sinds die dagen doet ie dat dus.
Daarstraks startte ik de auto na 1,5 dag en deed ie dat weer. Naar Veenendaal gereden, ongeveer half uurtje, daar uur geshopt. Na starten hoor ik dan niets meer. Dus echt koude start geeft dat probleempje. Zal eens kijken als weer warmer weer wordt. Waarschijnlijk dan wel opgeslost.
Als echt iets ergs zou zijn, zou ik die ratel altijd moeten horen toch?
17 jaar
vervuilde olie
filter en olie verv en juiste soort vullen
eventueel met reiniger om stoterste reinigen
distributieketting kan niet , heeft een riem. Blijft de startmotor niet hangen.
17 jaar
Een Sierra 2.0I van 1992 een riem ?
Dacht het niet !
Is dus een DOHC, en die heeft een ketting.
17 jaar
waarschijnlijk toch de naloop van het rondseltje van de startmotor. Dit was mijn eerste gedachte na het lezen van het eerste bericht.
Groeten Marcel
Ik denk dat je gelijk hebt, Marcel.
17 jaar
[quote=hellbat]waarschijnlijk toch de naloop van het rondseltje van de startmotor. Dit was mijn eerste gedachte na het lezen van het eerste bericht.
Groeten Marcel[/quote]
En moet ik me daar druk over maken?
Dat gedeelte van de startmotor, of de hele startmotor op zich, komt alleen in actie bij het starten toch?
Kan ik daar eventueel wat oplossen door iets in te vetten, of moet ik het vervangen en tegen welke prijs?
17 jaar
helaas, de oplossing hiertegen, is de revisie van de startmotor. Het busje, waar het rondsel inloopt, is waarschijnlijk een beetje uitgeslagen. Tijdens starten kan dit geen kwaad, omdat deze dan door de kracht tegen de starterkrans in tegen de wand wordt gedrukt, dus je merkt er niets van.
Pas als de startmotor uitloopt na het starten, kan op gegeven moment dat asje even gaan tollen in het busje, en dat hoor je dan.
Maak je er verder NIET druk om, afgezien dat het misschien even een hinderlijk geluid is, kan het absoluut geen kwaad. Ik heb meerdere startmotoren gehad, die dit deden. Ze kunnen er bij wijze van spreken 100 mee worden.
Smeren heeft geen nut, omdat dit busje normaal gezien droog is. Mocht je hem toch smeren, kan er stof van de koppelingsplaat op blijven plakken, wat op den duur de werking nadelig beïnvloedt.
Mijn advies, lekker laten zitten, op het moment dat de startmotor ZELF kuren gaat krijgen, de startmotor laten reviseren/vervangen door revisie/nieuw, en je bent er vanaf.
Groeten Marcel
[quote=hellbat]helaas, de oplossing hiertegen, is de revisie van de startmotor. Het busje, waar het rondsel inloopt, is waarschijnlijk een beetje uitgeslagen. Tijdens starten kan dit geen kwaad, omdat deze dan door de kracht tegen de starterkrans in tegen de wand wordt gedrukt, dus je merkt er niets van.
Pas als de startmotor uitloopt na het starten, kan op gegeven moment dat asje even gaan tollen in het busje, en dat hoor je dan.
Maak je er verder NIET druk om, afgezien dat het misschien even een hinderlijk geluid is, kan het absoluut geen kwaad. Ik heb meerdere startmotoren gehad, die dit deden. Ze kunnen er bij wijze van spreken 100 mee worden.
Smeren heeft geen nut, omdat dit busje normaal gezien droog is. Mocht je hem toch smeren, kan er stof van de koppelingsplaat op blijven plakken, wat op den duur de werking nadelig beïnvloedt.
Mijn advies, lekker laten zitten, op het moment dat de startmotor ZELF kuren gaat krijgen, de startmotor laten reviseren/vervangen door revisie/nieuw, en je bent er vanaf.
Groeten Marcel[/quote]
Marcel, dank je wel! Weer een hele zorg minder...
Nu alleen nog mijn koelvloeistof verhaal :(
17 jaar
koelvloeistof ??????, nergens iets van terug kunnen vinden.
Spreek verder.
Marcel
[quote=hellbat]koelvloeistof ??????, nergens iets van terug kunnen vinden.
Spreek verder.
Marcel[/quote]
Hey Marcel,
Kijk even hier: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
17 jaar
Dit probleem dan ook maar wijten aan mijn zeer slechte koppeling die donderdag wordt vervangen??
17 jaar
Probleem is opeens verdwenen na vervangen van de koppeling
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Sierra of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar