Ford Sierra: Koelvloeistof loopt langzaam leeg

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0i

Pas geleden had ik geen koelvloeistof meer in mijn expansievat zitten.
Ik heb er dus een halve liter ingegooid, waarna deze waar op MAX stond.

Nu heb ik ongeveer 500km gereden, en staat het streepje op een kwart minder, dus onder de MAX. Dit heb ik bekeken met een warme motor, na uitzetten na een lang ritje.

Het vreemde is; 's ochtends voor de koude start lijkt er meer in te zitten, dan na een lange rit wanneer de boel mooi warm is geworden.

Ik zie geen witte rookpluimen of smurrie in mijn koelvloeistof van olie oid.

Misschien een verklaring; Tijdens het accelereren met een koude motor, hoor ik een geluid wat lijkt op waterstroming. Een vriend van me zegt dat dit het water is wat door de kachelradiator loopt. Maar is het wel normaal dat je dit geluid hoort?
Kan het dus eventueel een luchtbel zijn wat ervoor zorgt dat het koelvloeistofniveau niet goed wordt aangegeven?

De vorige keer toen mijn vaatje leeg was, brandde er ook geen lampje en bleef de temperatuur net iets onder het midden staan en schommelde verder niet. Nu ook niet, alles blijft normaal.

Raar probleem. Ikzelf denk dus een kleine lekkage of een luchtbel, vanwege dat stromend water geluid. Maar hoe krijg ik dat weg?

Hoop vragen en problemen, maar ik hoop dat er iemand is die raad weet.

freddyathlon

Geplaatst door freddyathlon (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Sierra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Edje Raketje (0), 17 jaar geleden

Het geluid kan je soms wegkrijgen door de slangen achter de waterpomp te verwisselen.
Dat je koelvloeistof kwijtraakt is meestal de koppakking en/of een scheur in de cilinderkop.

freddyathlon (0), 17 jaar geleden

[quote=Edje Raketje]Het geluid kan je soms wegkrijgen door de slangen achter de waterpomp te verwisselen.
Dat je koelvloeistof kwijtraakt is meestal de koppakking en/of een scheur in de cilinderkop.[/quote]
Begrijp ik, maar dan zie je vaak witte rookpluimen en smurrie in de koelvloeistof, of water aan je oliepeilstok. Dit alles komt niet voor.
Zelfs een aansteker onder de peilstok heeft geen klachten, zoals knetteren.

freddyathlon (0), 17 jaar geleden

ff een update van vandaag...

Vanmorgen kijk ik onder de kap; expansievat iets onder MAX gevuld. Ik heb hem dus bij koude motor gevuld tot aan MAX.

Ik kom aan in Zeist na iets meer dan 30 minuten rijden, zet motor uit en trek de kap open.

Nu staat het niveau tot iets boven MAX, een cm of 2 denk ik.

Ik rij vanavond richting huis, kom daar aan, kijk weer ff en wederom tot iets boven MAX, hetzij ietsje minder.

Wat me vanmorgen opviel; Ik draai het dopje van het expansievat, en hoor de sis van ontsnappende druk; en het niveau stijgt iets.

Edje Raketje (0), 17 jaar geleden

Toch blijf ik bij mijn mening, meerdere malen meegemaakt zo bij een DOHC.

Suvlerk (0), 16 jaar geleden

Hallo,
Ben benieuwd of je de oorzaak van je koelvloeistof- probleem al hebt opgespoord.. ik heb namelijk echt precies hetzelfde probleem sinds een week of 2. Inlcusief stromend water geluid (met name bij het optrekken) en 'sissend' geluid als je de dop los draait van de koelvloeistoftank. Ik kan nergens iets van lekkende vloeistof vinden...Ook ik heb geen overmatig witte rook oid. Word wel helemaal paranoia van het naar m'n metertje kijken... dus als je al iets meer weet...

freddyathlon (0), 16 jaar geleden

@ Suvlerk:

Nee heb de oplossing niet.
Wel bij de garage geweest, die hebben alles nagekeken op lekkages, maar zo 1,2,3 niets gevonden.

Ik heb bij de Ford garage een flesje besteld; Radiateur Dicht. Dit is professioneel spul, vandaar ook de prijs, en schijnt de ook wat grotere lekken te dichten.

Mij werd al een andere dop aangeraden...

Als het niveau sterk genoeg gedaald is, gooi ik dat flesje erbij. Heb nu al een 3 weken niet meer bij hoeven te vullen. Het daalt dus erg langzaam.

Zodra ik meer weet, post ik het hier wel.

Ook de garagemedewerker vertelde dat een lekke pakking onwaarschijnlijk is, maar wel mogelijk. Maar voor we daar op overgaan, eerst testen met dat flesje.

Cor1822 (0) PRO, 16 jaar geleden

Ben gen fan van deze "wondermiddeltjes" nog nooit en monteur in een flesje gezien wat et echte probleem oploste..

Wat dit radiator dicht spul wel kan doen is de kachel radiator en gewone radiator dicht laten slibben door het verstoppen van de doorloop kanalen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Sierra of stel zelf een nieuwe vraag.