Ford Escort: Rem blijft soms hangen

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.8TD

Dit probleem heeft zich een of twee keer eerder voorgedaan, maar al lang geleden en ik wist niet wat het was, heb het toen geweid aan een slechte intercopoler icm airco aan, maar dat is het dus niet.

Soms, al lijkt het steeds vaker voor te komen, blijven mijn voorremmen hangen (achter niet of in ieder geval veel minder). Mijn indruk is dat dit makkelijker gebeurd als het warm is zoals nu, al had ie het vanmorgen weer even en dan is het nog niet echt warm. Wat zijn de symptomen?
- De auto trekt zwaar op vanuit stilstand
- Als je 'm laat uitrollen voel je dat de rem er iets op staat als je stil komt te staan
- Het rempedaal is meteen vrij hard, geen vrije slag meer

Gisteravond deed het probleem zich bijvoorbeeld weer voor met bovenstaande symptomen. Nadat ik de auto geparkeerd had even gevoeld en de voorremmen zijn echt loeiheet, terwijl ik express nauwelijks meer geremd heb de laatste 5km.

2 uur later stap ik weer in, los de handrem en rol meteen achteruit van een heel flauw bultje...rem los, pendaal zacht, niks aan de hand. 60km naar huis gereden, niks aan de hand. Vanmorgen ook alles prima, in ieder geval tot de snelweg, maar langzaam aan voelde ik het pendaal alweer hard worden tijdens het rijden. na een km of 20 de snelweg af en inderdaad, voorremmen weer vast. Toch maar doorgereden naar het werk, maar eenmaal daar aangekomen was het alweer over.

Wat is hier aan de hand?

dirkmev

Geplaatst door dirkmev (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Escort? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

Ralf_Jensen (0) PRO, 12 jaar geleden

Zowieso je remmen rondom controleren. Waarschijnlijk één of beide remklauwen voorzijde geroest. Of blokken schuiven niet goed genoeg in de behuizing.

Verder rijden is niet raadzaam !!

dirkmev (0), 12 jaar geleden

Bedankt voor je reactoe Ralf, maar ik kan je conclusie niet helemaal volgen. Als het probleem in de remklauw(en) zou zitten, waarom wordt het pendaal dan hard? Een hard pendaal betekent dat je drukopbouw in je remsysteem hebt en dat zou nooit mogen gebeuren, of je remklauw nu vast zit of niet. Verder is het ook wel toevallig dat er twee remklauwen tegelijk hetzelfde probleem hebben.

Mijn hypothese was meer een probleem met de hoofdremcylinder. Dat het gaatje naar het remvloeistofresevoir niet open gaat, of verstopt zit of iets dergelijks, waardoor wanneer de olie om wat voor reden dan ook warm wordt er drukopbouw plaatsvindt in het het systeem waardoor de rem erop gedrukt wordt. Zou dat kunnen?

dirkmev (0), 12 jaar geleden

Nog een ding wat me te binnen schiet waardoor ik eerder denk dat het iets thermisch / hoofdcilinder gerelateerd is: Ik heb de auto weggezet met licht aanlopende remmen en na 3 uur stilstaan waren ze los...in de tussentijd is er niets gebeurd, alleen de boel is afgekoeld.....uiteraard koelt alles af, dus ook de schijf, de blokjes en de klauw, maar ik verwacht de grootste krimp in de remvloeistof, omdat vloeistoffen in de regel een grotere uitzettingscoefficient hebben dan metalen. Dus de olie koelt af en de rem is meteen vrij. Als de klauw vast had gezeten was ie niet los gekomen doordat ie afkoelde....lijkt mij....

Ralf_Jensen (0) PRO, 12 jaar geleden

Dirk, als de remzuiger bv. niet wordt teruggedrukt door het rubber in de klauw, dan heb je dezelfde symptomen.
Begin met het controleren.

dirkmev (0), 12 jaar geleden

Als het niet regent begin ik vanavond :-)

harnak (0), 12 jaar geleden

Remslangen goed controleren denk ik eerder aan als je zegt dat na drie uur wachten de druk er weer af is. Heeft hij abs

dirkmev (0), 12 jaar geleden

Nee, geen ABS.

Ik ga zometeen de klauwen eraf halen en kijken hoe ze eruit zien, even de zuigers in en uit laten bewegen met een lijmtang, alles schoonmaken, netjes invetten en weer monteren. Dan morgen kijken hoe het gaat. Maar eigenlijk weet ik 99% zeker dat het de hoofdremcilinder is, want hoe je het ook wendt of keert er hoort geen drukopbouw plaats te vinden in het remsysteem. Door warmte etc. snap ik wel dat de boel uitzet, maar als je niet remt hoort de druk atmosferisch te zijn in het systeem aangezien het systeem een open verbinding heeft met het remvloeistofresevoir (als het goed is). Of die opening is niet (meer) open, of komt niet vrij, of het voorraadvaatje staat onder druk. Linksom of rechtsom, dat hoort niet en het zit allemaal in de hoofdremcilinder.

Maar goed, remklauwen eraf halen, schoonmaken en weer plaatsen is weinig moeite en heel misschien spaar ik een hoofdremcilinder uit en dat irritante vullen en ontluchten.

harnak (0), 12 jaar geleden

als dus je remslangen niet goed zijn krijg je dus ook druk opbouw. ook als er bv geen speling zit tussen rempedaal stift en de hoofdremcilinder ,als ik wist dat dit goed was zou ik pas aan de hoofdremcilinder denken.

en ontluchten valt best wel mee hoofdremcilinder voor montage ontluchten in de bankschroef dan heb je geen trammelant .flink poets doeken eronder in de auto bij montage en er gebeurd niets met de lak.

lennart1585 (0) PRO, 12 jaar geleden

Remslangen dichtgeslibt is een vaak voorkomend probleem bij de escort
ik zou hiermee beginnen
simpel te controleren
trap op de rem, deze komt vast te staan, draai nu de remslang los aan de kant van de hoofremcilinder dus niet op de klauw
als de klauw dan weer losgaat zit het niet in slang, blijft deze vast staan dan de ontluchtnippel lossen komt de klauw dan wel los dan is de remslang defect
wel toeval maar kan dat het aan 2 kanten gebeurt is

dirkmev (0), 12 jaar geleden

Nou goed, ik heb de klauwen eraf gehad aan beide kanten en volgens mij zijn ze wel in orde. De twee delen bewegen super makkelijk ten opzichte van elkaar, dat is sowieso goed. Wat betreft de zuiger wil ik jullie mening vragen.

Met de klauw los als ik op de rem trap komt de zuiger naar buiten en trekt zich weer wat terug als ik los laat, maar niet het hele stuk. Als ik de zuiger er een stuk uit heb kan ik 'm net aan met 2 duimen terug drukken. Dat kost me maximale kracht die ik met 2 duimen kan leveren en dan laat de zuiger zich langzaam terug duwen. Is dat OK? Ikzelf denk van wel, want ik heb motorfietsen gehad en daarvan moest ik de zuiger altijd met een lijmtang terug drukken anders wilde het gewoon niet en die liepen niet aan. Wat me wel opviel aan 1 kant was dat het rubber om de zuiger er uitgedroogd uit zag. Niet gescheurd, wel erg droog. Volgens mij ook niet zo'n probleem, want volgens mij is dat een stofkapje en zit de daadwerkelijke kering veel dieper weg.

Ik zal morgen eens kijken of het pendaal vrije slag heeft ten opzichte van de stift van de hoofdremcilinder.

Kan iemand uitleggen hoe remslangen niet goed kunnen zijn? Wat is er dan niet goed? En hoe stel ik het vast? Zijn het dan puur de slangen? Of ook de stalen leidingen waar je over praat?

harnak (0), 12 jaar geleden

remslangen kunnen binnenin oplossen. dus als je op je rem trapt komt de druk bij de cilinder maar kan niet meer terug als je de rem loslaat.dus we praten over de slangen en niet over de stalen leidingen. Test het zoals lennart het beschreven heeft .

dirkmev (0), 12 jaar geleden

Ah, weer wat geleerd. Ik zal eens kijken of ik dat kan testen. De remslang zelf ziet er trouwens puik uit van buiten....ik heb nog een klusprojectje, een Audi 200 Turbo en als je die slangen ziet....die zijn compleet uitgedroogd met kleine scheurtjes erin. Dus ik weet niet in hoeverre de buitenkant van de slang iets zegt over de binnenkant?

Verder ter verificatie: wat ik zei over die klauw, dat terugduwen wat ongeveer net aan lukt met akkeen de kracht van mijn vingers...klinkt dat een beetje OK?

dirkmev (0), 12 jaar geleden

Goed...ik heb eens wat met het pendaal lopen klooien...er wat aan getrokken en hij zei "KLIK" en leek iets verder terug te komen, al is het marginaal. Desalniettemin *lijkt* het probleem verdwenen te zijn....ik wil niet te vroeg juichen, maar vanmorgen 45km naar het werk en daarna waren de voorvelgen loeiheet, ik-kan-ze-niet-aanraken-heet, en op de terugweg, na de pendaalactie denk ik te kunnen voelen dat de auto echt vrij loopt. Als je 'm uit laat rollen rolt ie ook weer vanzelf een stukje terug soms en niet het gevoel dat de rem "plakt". Pendaal wordt ook niet meer hard zoals eerst.

Eenmaal thuis waren de voorvelgen lekker warm, maar zeker niet heet en tsja, op het laatst met al die bochten en stoplichten rem je natuurlijk ook gewoon vaak, daar wordt de boel misschien ook wel warm van.

Ik zal het in de gaten blijven houden. Ik heb vastgesteld dat ik nu echt vrije slag heb en als het daarmee is opgelost is het ideaal. Ik zal nog wel eens updaten over een week als het goed blijft gaan.

harnak (0), 12 jaar geleden

bij punt 9 had ik al geschreven geen speling op pedaal en hoofdremcilinder en je hebt problemen.

dus even uitzoeken waarom je je pedaal omhoog kon trekken.

dirkmev (0), 12 jaar geleden

staat op het programma harnak :-) Maar ben nu toch weer bezig gegaan met de Audi 200....die moet ook een keer af

dirkmev (0), 12 jaar geleden

Nou...ik heb gekeken bij de pedalen, maar ik kan niks vinden waardoor die eerder niet genoeg ruimte gaf. Enige wat ik me kan bedenken is dat ik onlangseen probleem had met de koppeling, kunststof deel met de kabel eraan werd niet meer volledig meegenomen door het stalen deel van het pedaal. Ik heb dat laten repareren bij de garage op de hoek, maar daarna brandde constant mijn remlicht zonder dat ik remde. Toen heb ik hem dat anders laten afstellen en toen liep mijn rem dus aan.

Wat ik toen zelf gedaan heb is aan het pedaal trekken en daarbij hoorde ik tot 2 keer toe een klik, maar ik zie nu dus niet echt waardoor dat kan zijn gekomen. Ik heb nu inmiddels een kilometer of 200 a 300 gereden zo en hij blijft goed aanvoelen. Heb ook steeds halverwege het stuk snelweg zonder te remmen gestopt op een parkeerplaats en waren de schijven gewoon steeds ijskoud...

Ik hoop dat het binnenkort nog lekker een graad of 30 wordt om te kijken of het dan niet terug komt...maar ik vermoed dat het wel in orde is zo...helaas niet echt een oorzaak kunnen aanwijzen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.