auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Escort: Ford escort 1996

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v

Goedendag!

Ik heb nogal problemen met mijn ford escort uit 1996. Ik zal het hele verhaal vertellen, en hoop hier het eea wijzer te worden.

Ik reed op de snelweg, was aan het inhalen, toen ik merkte dat de motor in begon te houden. Een snelle blik op mijn dashbord leerde mij dat de motortemperatuur snel opliep. Ik heb meteen de motor in z'n vrij gezet, en uit laten rollen. Gelukkig was er een afslag naar een benzinepomp, waardoor ik 'm uit kon laten rollen de parkeerplaats op. Er kwam wat rook onder de motorkap uit, de motor was duidelijk oververhit. Ik heb de boel af laten koelen, en zag meteen dat mijn koelwaterreservoir leeg was. Het koelwater is direct na de koelwaterpomp uit een klein lek in de koelwaterleiding gelopen, en helaas is daardoor de motor dus oververhit geraakt. het koelwater lekte niet heel erg snel uit de leiding, dus ik heb snel bij de pomp zo'n 8 liter koelwater gehaald, de boel bijgevuld, en proberen te starten. Helaas gebeurde er niets, dus heb ik me naar huis laten slepen door een famillielid die toevallig langsreed.

Nou ben ik nogal handig, en wilde zelf dus gaan kijken wat er allemaal kapot gegaan is. Uiteindelijk de cilinderkop eraf gehad, en laten vlakken. ik kon aan de kleppen niets zien, ze leken allemaal te sluiten. Ook in de cilinderwanden zag ik geen krassen of tekenen van oververhitting. Ook de koppakking zag er nog goed uit. Bij het bedrijf waar mijn kop gevlakt is, kreeg ik wel de mededeling dat de kop krom was. Na een nieuwe waterpomp geinstalleerd te hebben, nieuwe distributieriem, multi riem, nieuwe koppakking, en nieuwe kopbouten de boel weer opgebouwd. De nokkenassen weer op timing gezet door cilinder 1 op bdp te zetten, en de nokkenassen met de gleuven aan de achterkant horizontaal te zetten. Hierna meer dan 1 omwenteling gemaakt met de motor, kleppen waren vrij, dus leek me allemaal in orde. Helaas geeft de motor geen kick, helemaal niets. De (nieuwe) bougies vonken, de motor krijgt benzine, alles leek goed. Totdat ik voor de zekerheid de compressie ging meten.
Hieruit bleek dat ik nauwelijks compressie had, veelste weinig in alle cilinders. Dus, de nokkenassen eraf gehaald, en voor ik verder ging, nog een keer compressie gemeten. Zonder nokkenassen zouden de kleppen allemaal volledig moeten sluiten, dus zou je compressie moeten hebben, helaas, nogsteeds niets. Nu ben ik dus bang voor tóch kromme kleppen, of zuigerveren aan gort?? Verder kwam ik erachter dat de klepstoters, die op het eerste gezicht allemaal hetzelfde zijn, iets van elkaar verschillen. Helaas heb ik de inlaat en uitlaat klepstoters door elkaar gehaald. Alleen de 'stift' waarmee de stoters druk uitoefenen op de klepsteel is bij inlaat en uitlaat stoters verschillend. weet iemand welke stoters waar moeten? dikke 'stift' is volgens mij inlaat, en dunne 'stift' uitlaat, kan iemand dat bevestigen?
Iemand enig idee waardoor het compressieverlies optreed? Ik las ook iets over stoters die gevuld zijn met koude olie, waardoor de kleppen open blijven staan?? ik heb de olie ook vervangen, met 5W30 zoals voorgeschreven, de stoters zijn echter natuurlijk helemaal leeg, omdat ze eruit zijn geweest. Zouden de kleppen hierdoor open blijven staan, lijkt mij niet toch???

Alvast zeer bedankt voor jullie deskundig advies ;)

Groeten,
Tim Visser

Geplaatst door

T. Visser01 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ten eerste; je kunt natuurlijk geen compressie meten, zonder de nokkenassen. Dan staan de kleppen allen dicht, terwijl de zuiger heen en weer gaat.

Wat noem jij compressieverlies? Hoeveel is de compressie?

Doordat je de LEGE stoters hebt gemonteerd, verklaart een beetje wat er hier gebeurt. Het oliekanaal moet wel eerst op druk komen. Heb je oliedruk? Gaat het oliedruklampje uit bij het starten? Indien ja, zul je toch wat langer moeten doorstarten, zodat de stoters zich kunnen vullen. Pas dan kunnen ze ook daadwerkelijk de kleppen bedienen.

Ralf_Jensen 0
badge

13 jaar

Hèhè, wat stom zeg, even mijn kop er niet bij gehad.
Zo uit mijn hoofd waren de drukken; cilinder 1; 7 bar, 2; 4 bar, 3; 2 bar, 4; 5 bar.
Zoiets was het.
Ik begrijp echter niet helemaal hoe het werkt met de stoters, door de nok op de nokkenas wordt de stoter omlaag gedrukt, en drukt deze op zijn beurt de kleppen open. Waar is de oliedruk dan nog voor nodig?

Alvast bedankt,
Tim

T. Visser01 0

13 jaar

Jij hebt in die motor toch hydraulische klepstoters zitten?! Die worden met motorolie gevuld. Dat kan alleen als je voldoende oliedruk hebt.

Ralf_Jensen 0
badge

13 jaar

Ik ben er inmiddels uit wat betreft de kleppenstoters, heb even op de sloop gekeken bij een andere auto. Daarna de boel weer gemonteerd, en een hele tijd laten draaien met startmotor, om op druk te brengen. Het olielampje gaat overigens na een paar seconden uit. Daarna weer compressie getest, maar nogsteeds klote.
Toen op alle zuigers een plonsje olie gegoten, en compressie weer gemeten. Toen bleek cilinder 1, 11 bar druk te hebben, en cilinder 4 10,5. De andere 2 cilinders hadden nogsteeds weinig druk. Dit is natuurlijk niet echt dé manier, maar hieruit blijkt wel dat de lucht langs de zuigers lekt, en niet langs de kleppen. :(

T. Visser01 0

13 jaar

Tim, ik heb laatst een soortgelijk probleem gehad met mijn Ford Escort Zetec 16v 1.6 uit 1996. Een kokende motor en een leeg koelvloeistof reservoir. Na deze bijgevuld te hebben liep de motor weer prima. Wel maakte hij regelmatig veel rook achter, grijze rook die erg stinkt. Dit zorgde verder niet voor problemen of verlies in kracht.

Nu reed ik laatst en na 10 minuten verlies ik kracht en valt de motor uit. Na met vaart deze weer te 'kickstarten' door hem in zijn 2 te zetten en de koppeling op te laten komen kwam hij met enig gepruttel weer op gang. 10 minuten later hetzelfde probeem, en daarna nog eens, na de laatste keer wilde de motor niet meer starten. De startmotor loopt goed, ik hoor de brandstof pomp als ik de sleutel in het contact zet, mnar geen enkel teken van leven in de motor zelf. Herken jij hier wat in?

Groet, Rutger

Paffendorff 0

13 jaar

Hoi Rutger,

Jou verhaal lijkt me enigszins gecompliceerder, aangezien jouw auto nog wel gelopen heeft na de oververhitting. Bij mij is dat niet het geval.

Ik heb alles wat kleppen betreft gecontroleerd, werkt goed. Nogsteeds te weinig compressie. Inmiddels de carterpan eronderuit gesleuteld, en de zuigers aan de onderkant losgemaakt van de krukas, en naar boven gedrukt. De 4 zuigers heb ik er nu dus uit. Zuiger uit cilinder drie is dermate beschadigd dat de veerringen vastzitten. Helaas is ook de cilinder zelf aardig beschadigd, bovenin de cilinder, in de laatste cm zit een aardige beschadiging. De overige cilinders/zuigers veerringen zien er eigenlijk wel goed uit. Waarom die dus geen compressie hebben is een raadsel.
Ik heb dus sowieso een nieuwe zuiger nodig, (cilinder 3) en voor de drie andere zuigers nieuwe veerringen. Ik twijfel nog of ik dit allemaal ga doen, vanwege de kras in het bovenste deel van cilinder 3. Als je het helemaal perfect wilt hebben moet die cilinder natuurlijk gehoond worden, en dat zie ik eigenlijk niet zitten. In dit geval vraag ik me sterk af wat wijsheid is, ik ben nu zo ver, en heb er inmiddels rond de 350 euro tegenaan gesmeten, wat iig weggegooid is als ik 'm naar de sloop breng. Aan de andere kant, het honen zal de auto niet meer waard zijn, en ik vraag me af of het zonder honen allemaal wel gaat lukken :S
Nog suggesties iemand?

T. Visser01 0

13 jaar

je hebt blok nu toch uit elkaar liggen , waarom kijk je niet of je een goed identiek onderblok op de kop kunt tikken ?
je lijkt me redelijk handig.

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Klopt de kleptiming wel? Ik denk dat de distributie niet juist getimed is.

de distributie kan nu niet meer op tijd staan.....kop ligt eraf

Hans4040 1435
badge vip badge

13 jaar

Ik denk toch dat dat de reden was van de lage compressie waardoor de motor niet wide lopen. Meestal als de kop krom is dichten de kleppen ook niet meer goed af. Blaas een sigerenrook in de inlaat en uitlaat en kijk of de rook bij de kleppen eruitkomt.

En ??!?? T.Visser01 nog nieuws...??

Ralf_Jensen 0
badge

13 jaar

Nadeel van de klepstoters van de Zetec motoren is, dat ze zichzelf 'opblazen' als ze gedemonteerd worden.

Heb al heel wat koppen er af gehad, en als ze langer dan een paar dagen op de werkbank liggen, heb je na het monteren geen compressie.

Starten werkt niet.

Wat ik altijd deed, is sleepkabel er aan, en paar km slepen.

Dan begint ie op 1 cilinder te lopen, gewoon doorslepen.

Daarna komen cilinder 2,3 en 4 er ook wel bij.

Ooit eens geprobeerd om de klepstoters terug te drukken in de werkbank, dat was geen succes.

Er staat me iets van bij, dat Ford destijds een speciale manier had om de stoters terug te drukken, of om nieuwe te monteren, als ze gedemonteerd waren geweest.

niels8174 0
badge

13 jaar

Mannen, allemaal bedankt voor het meedenken.
Helaas is er nog meer schade aan het licht gekomen. De zuiger van de derde cilinder is nogal beschadigd, de zuigerveren zitten ook vast in de zuiger. De cilinder zelf heeft ook nogal een optater gehad, de bovenste paar cm van de cilinderwand is nogal beschadigd. cilinder 2 heeft ook wat sporen, maar hier voel ik niets van als ik er met mijn nagel overheen ga.
Aangezien ik volgende week voor werk weer een paar maanden naar het buitenland ga, zie ik er nu geen heil meer in om nog door te klussen.
Mocht iemand de auto over willen nemen, neemt diegene maar contact met me op, prijs komen we wel uit.
De cilinderkop is dus al gevlakt, er zit een nieuwe koelwaterpomp op, nieuwe distributieriem, nieuwe multiriem, nieuwe kopbouten, nieuwe koppakking, nieuwe spanrollen, en nieuwe bougies.
Mocht ik dinsdag nog geen reactie hebben, gaat de auto naar de sloop.
Helaas, maar het is niet anders.
Groeten Tim Visser.
0624730664

T. Visser01 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.