auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford fiesta: Remproblemen, had dit wel door de APK mogen komen?

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3I

In maart heb ik een gebruikte fiesta gekocht met een jaar keuring.

Nu is het eind mei, ik heb nog geen anderhlave tank ermee gereden en 2 x een lange afstand 50 km heen en terug en de remmen blijken totaal vernieuwd te moeten worden.

Ik heb een gratis remmencheck gedaan bij 1 van de grote autoonderhoudsbedrijven; feit is dat de remmen vervangen moeten worden en ook al zouden het alleen de remblokjes zijn: HOE KAN DIT?

Hoe kan zo'n auto goedgekeurd worden. Er zijn ook APK bedrijven die sjoemelen daar lijkt het wel op in dit geval.
Wat kun je aan zoiets doen?

Geplaatst door

WJA (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

WJA

APK is een momentopname.

Op het moment dat het voertuig ter keuring werd aangeboden voldeed de auto aan de minimale veiligheidseisen.
Een APK keuring geeft dus geen garantie dat men een jaar veilig kan sturen, al wordt dit weleens zo gedacht.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

13 jaar

Wat is nu het probleem?

Remt de auto wel of niet nr behoren?

Kijk ook eens op het APK rapport of er een adviespunt is gegeven over de remmen.

Remblokken die bijvoorbeeld bijna op zijn gaan soms nog paar duizend km mee, en voor jou dus een jaar rijden.

Als je dus serieus remproblemen hebt zou ik er eens naar laten kijken door een monteur uit je kennissenkring of een buurtgarage en niet de xxxx.

320 0

13 jaar

remschijven mogen niet te dun wezen
remblokken mogen niet staal op staal wezen

remmen moeten een goede vertraging hebben.

thats all 1 mm remvoering op de blokken is GOEDkeur, mits de vertraging voldoende is, in het beste geval mag je AC5 toekennen

wat 320 zegt ga ik ook zeker doen.
Het is een momentopname dat is waar. Maar als een auto in krap 3 maanden, minder dan 500 km heeft gereden dan kan er moeilijk een remblokje versleten zijn. Dat komt op mij absurd over.

Ik ben eigenlijk op zoek naar een manier om er iets aan te doen.
Kan ik een klacht indienen bij het RDW? Heb ik bepaalde rechten als ik kan aantonen dat het keuringsrapport foutief is?

WJA 0

13 jaar

Beste WJA

Een consument heeft zelf ook een onderzoekplicht... Je had natuurlijk voor de aankoop de auto onafhankelijk kunnen laten keuren.
Dit kost natuurlijk een xx bedrag, je kunt daarmee een hoop sores voorkomen.

Niet altijd meteen wijzen naar een ander...., als consument / leek kun je jezelf ook een heel eind indekken.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

13 jaar

Na 3 maanden ben je daar te laat mee: zoals Paul al aangaf> het is een momentopname. Ook al zit er maar 1 mm voering op de blokken ( eigenlijk dus gewoon versleten ) maar de remvertraging wordt gehaald en het remverschil tussen links en rechts valt binnen de norm, is het goedkeur. Valt niets aan af te dingen.
Als je het dan niet eens bent met die beslissing, moet je op DAT moment in beroep gaan en niet 3 maanden later. In die tussentijd kan er van alles met de auto gedaan zijn. Je zult moeten kunnen bewijzen dat dat dan niet het geval is. Kilometerstanden zeggen niets. Er kan intussen een andere teller ingezeten hebben.
Je hebt dus wel rechten maar in de praktijk eigenlijk alleen maar direct op het moment van de keuring. Nadien ben je te laat.

moderator 0
badge

13 jaar

[quote=WJA]wat 320 zegt ga ik ook zeker doen.
Het is een momentopname dat is waar. Maar als een auto in krap 3 maanden, minder dan 500 km heeft gereden dan kan er moeilijk een remblokje versleten zijn. Dat komt op mij absurd over.

Ik ben eigenlijk op zoek naar een manier om er iets aan te doen.
Kan ik een klacht indienen bij het RDW? Heb ik bepaalde rechten als ik kan aantonen dat het keuringsrapport foutief is?[/quote]
APK is een wettelijke MINIMALE eis, ligt het hier boven dan is het goed, of er wordt een AC toegekent.

Renaultmonteurtje: geen termen hanteren die de TS niet kent of geef een uitleg daarvan. ( AC1 enz. )

moderator 0
badge

13 jaar

Ok, AC wil zeggen Advies Code

De volgende AC's zijn er

AC1 Er is band aanwezig is met eenprofieldiepte tussen 1,6 en 2,5 mm.
AC2 Eén of meerdere schokdempers vertonen lekkage
AC3 Er is roest schade met een E waarde van 1.5 tot 2 E
AC4 Spelling in de ophanging minder dan 1mm
AC5 Zichtbare delen van het remsysteem vertonen vergaande slijtage

Renaultmonteurtje: de praktijk leert dat de mensen het apk-formulier niet bekijken doordat men alleen belang heeft bij een goedgekeurde auto, ten 2e al helemaal niet weten dat dit bestaat, laat staan dat men weet waar dit te moeten zoeken en wat de bedoeling daarvan is. Dus nadere uitleg is eigenlijk wel noodzakelijk.

@WJA: op het apk-keuringsbewijs kunnen onderdelen aangegeven worden waarvan het wellicht raadzaam zou zijn om deze te vervangen omdat die al redelijk ver versleten zijn. Die onderdelen staan hierboven genoemd en worden op het apk-formulier aangegeven middels een zwart gemaakt hokje vóór het betreffende onderdeel. Toegegeven: erg duidelijk te zien is dat niet.
Kijk dus eerst eens op je apk-formulier of bij het punt "AC5" het hokje zwart is gemaakt. Zo ja, dan had je het kunnen weten door het formulier beter te bekijken.
Is het hokje niet aangekruist, kan het ook zijn dat de toestand van de remblokken niet van buitenaf te beoordelen is geweest. Aangezien de remwerking op dat moment aan de eisen heeft voldaan, is en mag de keurmeester er vanuit gaan dat het goed is voor de apk.
Het hoofdstuk "staat van onderhoud" van een auto heeft helemaal niets te maken met de apk-keuring.

moderator 0
badge

13 jaar

Je zou terug kunnen gaan naar het bedrijf/de persoon waar je hem hebt gekocht, en verhaal gaan halen.

Misschien valt het onder (eventuele) garantie?

Turbogeit 0

13 jaar

[quote=Turbogeit]Misschien valt het onder (eventuele) garantie?[/quote]
Een Fiesta van '97???????

moderator 0
badge

13 jaar

hey sorry, weet ik veel..

Turbogeit 0

13 jaar

Alle discussie's ten spijt,de garage die een auto zo aan een klant afleverd verdient het predikaat garage niet.
En dat zelfde geld voor een keuringsstation.
Je stuurt iemand willens en wetens de weg op waardoor misschien een hele hoop ellende kan ontstaan.
En dan gaat het er niet om wie of wat,de garage heeft er verstand van,als ik alles moet gaan controleren wat een gerenommeerd bedrijf uitvoert zijn we wel op de verkeerde weg.
Kortom,een garage vervangt mijn remblokken en naderhand moet ik gaan controleren of ze wel vervangen zijn,kom op jongens,zo werkt het echt niet.
Ik koop een televisie en er mist een condensator waardoor die ermee op houd.
Ja,ik ben onderzoeksplichtig,daar had ik dus achter kunnen komen,er is ook nog zoiets als consumentenrecht.

primera p11 0

13 jaar

[quote=primera p11]Alle discussie's ten spijt,de garage die een auto zo aan een klant afleverd verdient het predikaat garage niet.[/quote]
Wie heeft gezegd dat de TS de auto bij een garage heeft gekocht? De TS in ieder geval niet. Ik heb m'n bril al opgepoetst maar zie het (nog) niet ergens staan.....

moderator 0
badge

13 jaar

Die "gratis remmencheck bij een van de grote autoonderhoudsbedrijven" geeft (erg) vaak het resultaat dat de remmen vervangen moeten worden.
de ts geeft geen feiten als hoeveel mm voering er nog op de blokken zit.
mvg Diko

diko 0
badge

13 jaar

Precies, die gratis remmencheck (GRATIS ??!!?) blijkt dan toch niet helemaal gratis. Maar meer voor niks te zijn..........

Ralf_Jensen 0
badge

13 jaar

WJA,

Had je een reden om ze te laten controleren of was het te doen om de gratis remmencheck?


Gr John

Hoewel de betreffende persoon een inschrijving in de KvK had, werd hij gewoon aan huis verkocht.

De remmen waren wel slecht, ik hoorde ze schaven zeg maar.

Het rare was dat ze eerst wel een schavend geluid maakten, maar nadat hij bij de Kwikfit was geweest ging hij meer schaven. Het lastige is dat je niet weet of ze het wel weer goed terugzetten. Vaak gaan ze er vanuit dat je het toch wel laat repareren.

WJA 0

13 jaar

[quote=WJA]Hoewel de betreffende persoon een inschrijving in de KvK had, werd hij gewoon aan huis verkocht[/quote]
Bovenstaande is niet verboden, er zijn handelaren die een autobedrijf vanuit huis runnen, op zich niets vreemds.
Persoonlijk vind ik dat je je iets beter had kunnen oriënteren voor je de auto kocht....

Je geeft al aan dat de remmen een schurend geluid vertoonde, toch heb je verder niets ondernomen??
Zou ook goed kunnen zijn dat de auto al een poosje stil stond er zodoende wat roest op de schijven aanwezig was,
wat op zich niet erg is, een rondje remmen en het is vaak weer weg.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

13 jaar

Lijkt me dat de TS inmiddels voldoende op de hoogte is gebracht van alle regels omtrent de apk.

Alvorens de discussie verder gaat over vestigingseisen van een verkoper is dit topic gesloten.

moderator 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Marea of stel zelf een nieuwe vraag.