Bij mijn laatste APK-keuring zei de garage dat ik achter zowel de remschoenen als de remtrommels van mijn '95 Transit moest vervangen. Nu heb ik er vandaag de remtrommels eens afgehaald om te kijken en het viel me op dat zowel links als rechts de voorste remschoenen veel minder versleten waren dan de achterste (voor nog zo'n 4mm voering, achter nog zo'n 1,5mm voering). Is dit normaal?
Ik heb laatst mijn handrem helemaal tot het uiterste bij moeten draaien om hem nog te laten pakken. De remtrommels zijn op het oog gemiddeld zo'n 1mm ingesleten op het raakvlak met de remschoenen, met behoorlijk wat groeven, is dit inderdaad reden om de trommels te vervangen? (de teller staat op 150000km) Of volstaat het als ik alleen de remschoenen vervang. Dat scheelt namelijk een paar honderd euro, want remtrommels zijn echt ontzettend duur, naar mijn mening.
Of zijn door het niet vlakke slijtagevlak van de trommels mijn nieuwe remschoenen veel te snel weer versleten? Zou het eventueel de moeite waard zijn, om een paar remtrommels van de autosloop te halen, die nog in goede staat zijn? Ik heb ook wel eens gehoord dat ik mijn remtrommels uit kan laten draaien zodat het raakvlak met de remschoenen weer helemaal vlak is, heeft iemand hier ervaring mee?
Alvast bedankt voor evt. reacties
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Idd, je moet de remtrommels gewoon uit laten draaien zodat ze weer mooi vlak zijn.
Wat de remvoering betreft, het hoort zo dat de ene remvoering dunner is als de andere. Nieuw zijn ze ook zo.
De handrem stel mechanieken die tussen de beide remvoeringen zit moet je goed afstellen zodat de hevel niet te hoog komt.
Moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit remtrommels heb vervangen omdat ze versleten zouden zijn.. En heb ook nog nooit klachten gehad..
En wat de remschoenen betreft; waaraan kan ik zien of deze versleten zijn? Hier zitten natuurlijk ook alle groeven in die ook in de remtrommels zitten. Is dat al reden om ze te vervangen? Wat is hiervoor de norm?
Remschoenen vervangen moet mijzelf wel lukken, toch? Ik heb zelf laatst de versnellingsbak en de koppeling uitgebouwd om de keerring op de krukas te vervangen, dan moet dit ook wel lukken toch? Ik ben in het bezit van een werkplaatshandboek (weet iemand trouwens of die voor Ford Transit ook in het Nederlands of Engels verkrijgbaar zijn i.p.v. Duits). Zijn er nog dingen waar ik op moet letten? Kan ik alle veren etc. gewoon opnieuw gebruiken of moet ik ook een nieuwe montageset bestellen?
Kan ik de remschoenen het beste bij de fordgarage bestellen of zijn er andere (lees: goedkopere en net zo betrouwbare) alternatieven?
15 jaar
Koop gewoon originele remschoenen en maak als goed schoon en vet de lopende onderdelen met kopervet in. Controleer je remcilinder en de moffen/afdichtingen op gangbaarheid en lekkage. Ook het opstelsysteem goed controleren en monteren. De trommel eventueel goed schoonmaken, ontvetten en eventueel licht op schuren in de looprichting. Verder vijl ik met een halfronde vijl het opstaande randje weg van de trommel. Vooral de demontage verloopt dan een stuk makkelijker.
15 jaar
Wij monteren altijd universele remmen en dat gaat net zo goed..
Bij mij zijn de ervaringen met universele wisselend geweest. soms klopte de radius niet helemaal waardoor de schoen niet lekker aanlag op de de trommel met gevolg dat zij de eerste jaren minder rem vermogen leverden. Bij peugeot had ik met universeel wel goed ervaring. Daar heb je ook verschil in kwaliteit.
15 jaar
nog een kleine tip
begin aan een kant en maak deze eerst af
zo kun je nog even afkijken aan de andere kant als dat nodig is
het is dan wel net andersom
gr dirk
Maar hoe zie ik nu of mijn remschoenen aan vervanging toe zijn?
Heb al iemand in de buurt gevonden die mijn remtrommels uit kan draaien voor een paar tientjes, dat scheelt nogal met de garage die de remtrommels wilde vervangen door nieuwe.
Bedankt voor alle goede tips so far..
15 jaar
Als je klinknagels inzicht komen of (gelijmde) circa < 2mm voeringsdikte
15 jaar
[quote=Transit-Ed]Heb al iemand in de buurt gevonden die mijn remtrommels uit kan draaien voor een paar tientjes, dat scheelt nogal met de garage die de remtrommels wilde vervangen door nieuwe.
Bedankt voor alle goede tips so far..[/quote]
Let bij uitdraaien op de maximale diameter, 256,0mm of 282,0 mm(zware achteras)
Als dat bereikt is is toch het advies om ze te vervangen.
Suc6
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Transit of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar