Ford Cortina: revisie motor Cortina 1600E

Bouwjaar: 1968, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600GT

Beste mensen,
Ik bezit sinds enkele jaren een Ford Cortina uit 1968. De wagen heeft 90.000 gereden en behoeft gelode benzine, d.w.z. 98 RON, aangevuld met loodvervanger. De motor loopt niet lekker (bij stationair draaien moet ik de choke iets uittrekken om hem niet te laten afslaan, ook als de motor warm is). Bovendien zit er een rammelend, ratelend geluid in de motor.
Ik overweeg de motor te laten reviseren en in ieder geval nieuwe kleppen te laten monteren, zodat ik op ongelode benzine kan rijden. Of dat dan ook met RON 95 kan, weet ik niet (er zit een 1600 GT motor in).
Mijn huisgarage heeft ervaring met klassiekers (weliswaar van een ander merk) en geniet mijn vertrouwen. Toch vind ik het prettig om, voordat ik groen licht voor revisie geef, een oordeel van experts, ervaringsdeskundigen etc te hebben. Vragen die bij mij leven, zijn o.a. of het verstandig is om bijvoorbeeld waterpomp, benzinepomp en oliepomp te laten vervangen, als de motor toch “openligt”. Verder zou ik willen weten hoe men denkt over het laten inbouwen van een elektronische ontsteking (in de 70-er jaren had ik altijd gedonder met ingebrande contactpunten). Maar bovenal: wat is gangbaar bij revisies, of is het "bovenaan beginnen en zien wat je tegenkomt". Voor de goede orde: verder ervaar ik geen problemen; hoofdremcylinder en remleidingen zijn waar nodig vervangen en de cylinders voor de hydraulische koppeling eveneens.
Ik ben benieuwd naar alle tips en suggesties, ook bijvoorbeeld een verwijzing naar een web-site waar reviseren nader uit de doeken wordt gedaan.

Henri4482

Geplaatst door Henri4482 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Cortina? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 12 jaar geleden

Henri

Indien uw huisgarage ervaring heeft met klassiekers kan deze garage u toch ook adviseren ?

Gr. paul

jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden

als je goed wil reviseren vervang je alles wat aan slijtage onderhevig is, maar goed u huisgarage heeft toch ervaring? of toch niet het volste vertrouwen?

kaleido 1 (1830) PRO, 12 jaar geleden

Gaat het hier om een V4 essex motor (engelse ford motor) of is het al de 4 in lijn motor?

Henri4482 (0), 12 jaar geleden

Het is een in-line motor; Kent cross-flow

kaleido 1 (1830) PRO, 12 jaar geleden

Ik ben geen ervaringsdeskundige op gebied van dit type ford motor.
Heb in mijn leven diverse motoren gereviseerd , en het is maar net wat jezelf wilt .
Je kunt voor de ultime revisie gaan , maar ook net wat jezelf zegt vervangen wat echt nodig is.
Ik zou inderdaad de cilinderkop klaar laten maken voor loodvrij.
Maar google eens op kent cross-flow dan vind je genoeg info over bedrijven die in deze motoren gespecialiseerd zijn.

Succes Ferrie.

asx (0) PRO, 12 jaar geleden

rammelen; distributietandwielen?

Edje Raketje (0), 12 jaar geleden

Met 90.000 km kan de motor eigenlijk niet versleten zijn.
Voor loodvrije hoeven er geen andere kleppen in maar harde klepzittingen, maar dat wordt wel RON 98 benzine.
Of er andere zittingen inkunnen is nog maar de vraag, de afstand tussen de in- en uitlaatklep is heel klein.
Er kwamen weleens scheurtjes tussen de in- en uilaatklepzittingen, dan moest er een nieuwe kop op.
Vooral bij Escort's van bouwjaar 1976 tot en met 1980 was dat schering en inslag.
Ik heb vroeger regelmatig aan Cortina's gesleuteld, de cilinderkop ligt er met 20 minuten af.
Als je nog jaren met die auto wilt rijden trek dan de hele motor uit elkaar, het is een eenvoudige motor.
Meteen nieuwe zuigerveren en lagerschaaltjes voor krukas en drijfstangen, en alle keerringen vernieuwen.
De waterpomp zou ik ook doen, benzinepomp en oliepomp zou ik zo laten.
De distributie gaat met een ketting met automatische spanner, is eenvoudig te controleren op toestand.
Electronische ontsteking is een goede optie, zoek eens op Ebay, in Engeland is veel te koop op dat gebied.
Het afslaan kan ook in de afstelling van of vuil in de carburateur zitten.

Henri4482 (0), 12 jaar geleden

Ik dank alle heren voor de reacties. Heeft me op technisch niveau in ieder geval wat meer duidelijkheid gegeven. Ik heb een stapel werkplaatshandboenen en met de genoemde onderdelen die voor vervanging in aanmerking zouden kunnen komen, kan ik gericht de documentatie benaderen. Wagen gaat sowieso voor revisie en APK naar de garage. Ik laat over enkele maanden als e.e.a. achter de rug is, weten hoe het allemaal is afgelopen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Cortina of stel zelf een nieuwe vraag.