Ford Focus: Riemspanner + achterremmen

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.8 tdi

Hoi collega's. Moet ik bij deze Focus 1.8 tdi de multiriemspanner (niet distributie hé) compleet vervangen, kan geen rolletje appart verkrijgen ? heeft 130.000 km gedaaan, lijkt me een hele klus om de spanner compleet te vervangen. De achterremmen, kun je de remtrommel losmaken door het lager te demonteren, of door de 4 bouten aan de achterkant te verwijderen ,zodat heel het boeltje er af komt, wil de pompjes nazien op lekkage. Groetjes

Diederich

Geplaatst door Diederich (0) PRO , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 17 jaar geleden

Laatse keer heb ik compl spanner aangeschaft.
Looprol ervanaf geschroeft en op auto gemonteerd.
Spaar je de klant de/mont van div componenten uit.
Toen kon ik( ook imitatie) geen losse rol krijgen maar mischien is dit nu wel een optie(te krijgen)

Achtertrommel.
Centrale moer los en trommel kan erzo af.
Mischien voeringen terug stellen (door wielboutgat)
Oiram

jhl (0) PRO, 17 jaar geleden

Is gekend probleem bij Ford Focus. Gewoon naar de dealer stappen met je probleem en hij geeft je wel de juiste onderdelen mee. Compleet vervangen jo is de boodschap. NIet rommelen! En bij deze km onmiddellijk de distributieriem mee vervangen! Ook enkel origineel liefst, want de originele riem is anders dan Gates, Dayco of Conti!!!!! De riemspanner is namelijk gewijzigd.

the4men (0) PRO, 17 jaar geleden

hoi jhl
wie maakt die riem dan ford zelf gates is meestal eerste montage

jhl (0) PRO, 17 jaar geleden

koop een doos van gates en één van ford : je zult het verschil onmiddellijk zien.

Diederich (0) PRO, 17 jaar geleden

dus als ik het goed begrijp , dan is de spanner zelf ook aan vervanging toe na 130.000 km, en dan niet twijfelen om te vervangen. Betreft die achterremmen, voor dat dopje op het lagerhuis, bestaat een speciale trekker of zo, want dat zit een beetje verzonken hé, ik weet bv bij de orions, dat je het volledig lagerhuis moest demonteren doormiddel van de 4 bouten op de achterkant van de ankerplaat te verwijderen.

hofman (0) PRO, 17 jaar geleden

Dan deed je het waarschijnlijk toen ook al fout(professional????????)

Diederich (0) PRO, 17 jaar geleden

Over wat heb je het nu ,Hofman? die distririem van die focus heb ik samen met spanrol al lang vervangen, de microriem heb ik ook al vervangen,en dan geconstateerd dat het spanrolletje niet super meer is(kun je bv bij fiat apart verangen , hiet blijkbaar niet), aan die achterremmen heb ik nog niet aangeweest, alleen gezien dat het lagerdopje verzonken zit toen ik er winterbanden op monteerde, en wat die orion betreft, kijk maar eens goed in je technische boeken. Heb het zelf al meegemaakt bij een orion dat ,als je de centrale moer losmaakt om de remtrommel te verwijderen, je lager binnen de kortste keren naar de boem is, ben toen verder gaan informeren, en er bij uitgekomen dat men die trommel telkens met lagerhuis en al moet verwijderen ! En eigenlijk is het hier de bedoeling om elkander in een paar woorden te vertellen hoe het juist functioneerd, en de ervaring uit te wisselen op welke Km er wat moet verangen worden, Ik kan dat toch met de merken Fiat en Mitsubishi, jou juist vertellen wat je wanneer moet vervangen, dat noemt men ERVARING, dit dan met andere mensen delen noemt men collegialiteit, jou antwoord vond ik ongepast hoor.

hofman (0) PRO, 17 jaar geleden

Sorry, ik wist niet dat je boos werd,normaliter komt de naaf er zo af,als jij het anders doet ok .mijn zegen heb je.
De losse rol is SKF 34107 en kost 25 euro(H-Base)

Diederich (0) PRO, 17 jaar geleden

Hoi, Hofman , geeft niet hoor, ben het al vergeten. Die spanrol op Hibase(34107) had ik dus besteld maar dan krijg je de grote meelooprol die net voor de airco zit. Heb vroeger zelf ook op een bedrijf gewerkt die onderdelen reviseren en onderdelen verkopen, heb samen met m'n ex-collega's overal gezocht naar de rol van de spanner zelf, maar is niet los verkrijgbaar, ook niet bij Ford zelf , compleet vervangen zeggen ze. allemaal goed en wel , maar dan moet je de servopomp verwijderen want die zit er net boven.....op den duur heb je er al evenveel werk aan als een auto met volledig distributieriemen hahahha. we zien wel , toch bedankt voor de info. doei.

Diederich (0) PRO, 17 jaar geleden

nog één extra tip aan alle die een complete spanrol van de microriem willen vervangen : haal hem origineel en vraag ook naar de "kortere versie microriem" , dit hebben ze gedaan omdat de normale lengte riem 6pk1718 wel eens durft janken 'smorgens.

Groetjes , en bedankt iedereen .
Tot het volgende Item

sanny (0) PRO, 17 jaar geleden

Als ik het goed begrijp is het probleem het dopje verwijderen voor de moer. Dit doen wij met een scherp bijteltje dat we door de dop slaan en zo verwijderen we die dan ,natuurlijk moet dan naderhand het dopje vervangen worden.
Het geval van de riemspanner is inderdaad zo dat je best beide vervangt met orginele onderdelen omdat deze zijn aangepast.

mvg Alex

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.