WIJ HEBBEN EEN FOCUS WAARVAN ALLE DEUREN OP DE KIT NADEN BEGINNEN TE ROESTEN WIE WEET HOE DIT EN OF DIT WORDT AFGEWIKKELD EN ONDER WELKE VOORWAARDEN (GARANTIE ?) SCHIJNT BIJ MEER FORD MODELLEN VOOR TE KOMEN ??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je onderhoudsboekje telkens correct is afgestempeld is reparatie onder garantievoorwaarden geen probleem.
Remo
Dit is een bekend probleem bij de Focus. Er is ook een technische service brief van verschenen. Ik ben niet bekend met het verhaal dat dat bij meer modellen gebeurt. Ik zou bij een Ford dealer langs gaan. Als je elk jaar een carrosserie controle hebt laten uitvoeren moet het geen probleem zijn
Pieter
inderdaad indien alle beurten dealer-uitgevoerd zijn en het serviceboekje is netjes afgestempeld dan is er geen probleem en kan je verwachten dat je ford garage dit netjes gaat oplossen
20 jaar
Iedereen heeft het over als het boekje is gestempelt na contr is het geen probleem Ik denk van wel maar ook met stempels roest deze auto.Dus waarom moeten er stempels gezet worden om garantie te krijgen????? ook zonder stempels is hier sprake van garantie. Dit is een bekend euvel blijkt en de importeur zal de oplossing voor u hebben. Hou vol en sterkte.
Ik heb een Focus Wagon van 2000 gekocht en de deuren onder de kitnaden roesten bij mij ook. Ik heb auto net 1 dag in het bezit en kwam tijdens het poetsen de roest tot ontdekking.
Ik heb de auto bij de dealer gekocht. De auto is daar door de eerste eigenaar ingeleverd, maar twee jaar is het onderhoudsboekje niet afgestempteld. Wie heeft ervaring met dit probleem en hoe heeft diegene dit opgelost.
20 jaar
Typisch geval van carrosserie garantie! Zonder stempels of met stempels gewoon naar de merkdealer gaan deze dient dit correct af te handelen.
20 jaar
heb al kontakt gehad met de dealer, deze gaat het verder afhandelen. Hij stond er aleen verbaast van dat ik hem vertelde dat er ook een servicebrief over is geweest. Hij bevestigde dit, maar vond het wel vreemd dat ik dit wist. Ik heb nog 12 maanden garantie op de auto, maar ik laat wel even een second opinium uitvoeren door een focwa schadeherstelbedrijf, want ik heb er geen zin in als het gespoten wordt en over 1 of 2 jaar de roest er weer is. Ik breng wel even een verslag uit van de stand van zaken in dit forum
20 jaar
Pieter , ik heb het zelfde probleem met mijn Focus uit 2000 en ben erg benieuwd hoe het is afgelopen met jouw Focus.
De achterklep en twee achterportieren hebben roest voorming op de lasnaad . Of iemand anders die mij kan vertellen hoe het met hun Focus is afgelopen .
20 jaar
Ik heb zelf een ford focus uit 1999 (first edition) en heb ook last van roest aan de lasnaden onderaan de achterportieren, daarnaast heb ik 2 kleine roestplekjes op de achterklep bij het raamscharnier zitten. Ik ben 2e eigenaar; gekocht in maart van dit jaar. De auto is door de eerste eigenaar volledig dealer-onderhouden en alle stempels zijn gezet. Ik heb mijn verkooppunt (Renault-garage) al ingelicht, en wacht op antwoord; misschien iemand anders die hier ervaring mee heeft??
19 jaar
wij hebben vorige maand een focus van 2000 bij de dealer laten repareren , kofferbak en achterdeuren . viel onder de carosserie-garantie . moest wel een gestempeld onderhoudsboekje overleggen hoor. maar voor de rest heel netjes afgehandeld !!!
Ik heb 24 augustus bij de Renault-dealer waar ik de auto in maart gekocht heb een afspraak; de auto is door de vorige eigenaar echter volledig dealeronderhouden, en ik kan dus een volledig afgestempeld onderhoudsboekje overleggen. Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen; leg me er in ieder geval niet zomaar bij neer. Meer info volgt later.
19 jaar
Een Ford Focus heeft 12 jaar carroserie garantie (mits de spelregels gevolgt worden).
Ook als de auto al een keer volgens voorschrift gerepareerd en daarna nog roestvorming waarneembaar is wordt dit netjes opgelost.
Let wel alles afhandelen volgens Ford voorschrift dan zijn er in de toekaomst ook geen problemen
Ook bij mijn Focus Wagon uit 2000 kwam ik er kort na aanschaf achter dat er roestplekken zaten. Linkerachterdeur, achterklep. De klep is deels overgespoten. Ik heb een brief aan Ford geschreven, maar hij is door een Bovag garage nieuw geleverd en ik ben de 2e eigenaar, dus het zal mij benieuwen....
14/06/2006 (!)
Na wat heen en weer geslinger richting Ford heeft mijn Bovag garage de boel (laten) herstellen. Hij krijgt daarvan slechts een deel vergoed. Ford heeft als stelregel dat de auto jaarlijks gecontroleerd dient te worden. Vreemd, want het maakt weinig uit, de roestplekken zullen 2 jaar geleden nog nauwelijks te zien zijn geweest. Wat hadden ze dan gedaan, deuren vervangen? Waarom dan nu niet?
In mijn optiek probeert Ford hun slechte roestpreventie op de klant af te schuiven. Wie garandeert mij dat binnen de garantietermijn op andere plekken de roest niet weer de kop opsteekt? Ze hebben 1 ding bereikt:
Het is mijn eerste en voorlopig laatste Ford. Mijn oude Vento 1996 overtuigde méér...
18 jaar
Let op!!!!
volgens mij heeft een Focus van 1998-2001 slechts 6 jaar carrosserie garantie, geen 12 jaar welke pas geldt vanaf de Focus vanaf Juni (?) 2001, het type met "knipperlicht in de koplamp")!!
voor auto's van 1999 is de garantie periode dus al voorbij!!!!
Dit staat op zowel op www.autoweek.nl en op een bon van de ford-garage waarbij een carrosserie check is uitgevoerd (garantie bewijs er nog niet op na gekeken).
Tijd om te laten check op roest dus!!!
18 jaar
alle focussen hebben 12 jaar en ik raad ieder gewoon aan om ieder jaar na een dealer te gaan. al is het alleen maar voor de carrosorie controle
[quote=dirk2269]alle focussen hebben 12 jaar en ik raad ieder gewoon aan om ieder jaar na een dealer te gaan. al is het alleen maar voor de carrosorie controle[/quote]
een verademing.... na alle negatieve berichten.. ieder jaar voor een roest controle naar de dealer, en dat in anno 2007.
paul,
Hmmm, tijdje geleden ook al eens zo'n heerlijke discussie gevoerd over die niet-roestende FORD's (alias The Rusting Oval...).
Wel vreemd dat mensen ineens "tevreden" zijn wanneer hun roestende auto cosmetisch wordt opgeknapt...
Zolang het glimt, is het goed??
WEL lekker blijven stempelen bij de dealer, hoor........
Nou, dan heb je in 12 jaar tijd dat spuitbeurtje zelf dan ook wel dubbel en dwars betaald....!!
Ook wel opvallend dat hier dus veel Focus-eigenaren reageren die dus NIET op de hoogte waren van de roestgevoeligheid van hun Fordje...
Tja, DAT soort reclame verspreidt de dealer en hun monteurs liever niet!
17 jaar
En als Ford dan zo begaan is met hun produktkwaliteit en hun klanten, waarom wordt die roestellende dan niet gewoon preventief hersteld?
Oftewel: gewoon een terugroep-actie...?
Simpel, omdat dat Ford gewoonweg teveel geld gaat kosten. Ze gokken er liever op dat de meeste Fordjes na een tijdje NIET meer begeleid worden door zo'n door dealers afgestempeld stempelboekje en zo kunnen ze dus onder de roestgarantie uit komen.
Garantie.....?? Hou toch op! Alsof zo'n stempelkaart de roest te lijf gaat!!!!
Verdiep je maar eens wat meer in het consumentenrecht. Wanneer blijkt dat het dus duidelijk een produkteigenschap is (en dat is het in dit geval!!) bestaat er een grote kans dat je evenzogoed de roestschade op de dealer/importeur kunt verhalen. Je zult er wel moeite voor moeten doen maar het is echt niet onmogelijk!
De klant kan dus simpelweg aantonen dat het een produkteigenschap is (komt steeds voor bij die Focussen en bij Ford in het algemeen..). De importeur zal zich beroepen op het stempelboekje.... Pfffff.....
DAT is een krachtig verweer..!!?? De rechter zal kijken naar wat een consument in redelijkheid van zo'n produkt mag verwachten. Je auto in onderhoud bij een niet-dealer of juist wel bij de dealer maakt voor het roesten dus geen fuck uit: beide keren roest die zooi!
Rechters kijken nu eenmaal ANDERS naar consumentenzaken dan DEALERS, gelukkig.....
17 jaar
[quote=aydemir_nl]ik heb dus geen boekje of stempel, dat betekent geen garantie toch???[/quote]
De zaak bekeken vanuit het standpunt van de dealer c.q. importeur zou je idd. GEEN garantie hebben.
(Zie het eerder geschrevene)
Rechters kijken nogal eens ANDERS tegen dit soort zaken aan i.v.m. consumentenrecht.
Maar wat heel veel mensen HIER vergeten, is het feit dat er inmiddels ook europese wetgeving geldt.
1 van die leuke europese regeltjes behelst het fenomeen dat je nu dus TOCH garantie op een (nieuwe) auto kunt claimen terwijl je die auto NIET meer bij de dealer in onderhoud hebt!!
En DAT vertellen ze je liever niet....
17 jaar
ik verplicht niemand iets maar het verloopt gewoon makkelijker als je het zo doet in plaats van via de rechter
Makkelijker.....
Ja, ZO lust ik er NOG wel eentje.....
Het is NOG makkelijker om gewoon GEEN ford te kopen...
Leg Aydemir, eigenaar van zo'n Rusty Oval, dan maar eens uit wat hij nu moet doen??
Heeft GEEN afgestempeld boekje maar WEL zo'n roestende Focus.
Eigenaren die WEL zo'n afgestempeled boekje hebben, hebben dus OOK ROEST aan de portieren e.d.
Zo'n afgestempeld boekje heeft dus geen ene malle moer te maken met "goed Ford onderhoud"
maar ALLES met NIET achter je produkt staan..!!
17 jaar
gewoon na een dealer gaan en een carrosorie en lak controle uit laten voeren
[quote=dirk2269]gewoon na een dealer gaan en een carrosorie en lak controle uit laten voeren[/quote]
Dan kan Aydemir NET ZO GOED DIRECT naar een autospuiter gaan en ZELF aftikken...??!!
Of kan hij misschien bij JOU, Dirk, terecht zodat zijn vertrouwen in het bedrijf FORD tenminste nog wat wordt gewaardeerd....???
17 jaar
ken jij voorbeelden dat de garantie afgewezen is
Nee, niet in persoon maar uit jouw opmerking kan ik dus opmaken dat jij Aydemir VERDER KUNT HELPEN BIJ HET KOSTENLOOS HERSTELLEN VAN DE DOOR FORD GEMAAKTE FOUT...??
Ik veronderstel dat hij daar best wel een stukje sturen voor over heeft......
17 jaar
ik zei toch een ford dealer want het maakt niet uit waa je heen gaat want het moet toch aangevraagd worden
Sorry, ging er gemakshalve van uit dat je bij een dealer werkte danwel er eentje was.
17 jaar
ik werk wel bij een dealer maar ik hou het liever gescheiden van elkaar
Aydemir ziet het liever opgelost worden.....
17 jaar
hij moet gewoon na een dealer gaan daar zal het opgelost worden
Okee, ik begrijp het.
Aydemir: werk aan de winkel!!
17 jaar
maar santa voor wat voor een merk werk jij dan of ben je univerzeel
De baas bepaalt welk merk ik mag "sturen"....
17 jaar
@ santa :
Je blaast hoog van de toren en je naam durf je niet neer te zetten in je profiel , tevens schijn je veel kennis te hebben van alle rechten , maar er ontbreekt toch iets aan je redenering.
De enige voorwaarde die Ford stelt om de roestgarantie in stand te houden is een jaarlijkse carrosserieinspectie.
deze inspectie kan los worden uitgevoerd en het betekend dus niet dat je ook onderhoud moet laten uitvoeren.
De losse carrosserieinspectie kost 12,50 euro , dus met dat "dan heb je de reparatie zelf betaald" valt het denk ik wel mee.
Over de rechten:
ja als consument heb je rechten , maar ook plichten.
Je kan niet van een fabriekant verwachten dat hij zich aan de voorwaarden moet houden , als de consument dat niet doet.
"ford met stempels in het boekje roesten ook! "
Ja inderdaad , en daar zit hem nu de clou.
Bij die Focussen , wordt de roest in een vroeg stadium ontdekt en zullen de reparatiekosten voor de fabriekant beperkt blijven tot het herstellen en overspuiten van de betreffende delen.
En bij die Focussen die dus niet jaarlijks even worden nagekeken , kunnen de reparatiekosten voor de fabriekant onevenredig hoog worden , doordat er dan waarsschijnlijk moet worden overgegaan tot vervanging van de betreffende onderdelen , niet door de schuld van de fabriekant , maar door de eigenaar van de auto , die de garantievoorwaarde (1) zelf niet nakomt.
Dat zich toch even genuanceerder als dat schreeuwverhaal wat jij neerzet ?
Voor alle berijders van Focussen die last hebben van roest :
Laat een Forddealer het gewoon even beoordelen.
Mocht u het gevoel hebben dat de dealer er zich uit probeert te kletsen :
Ze zijn verplicht uw aanvraag in behandeling te nemen , en een reparatieaccoord aan te vragen bij Ford Nederland.
Die en die alleen bepalen of u de reparatie vergoed krijgt.
Het kost de dealer een kwartiertje om die aanvraag in te dienen , en ze krijgen binnen zeer afzienbare tijd antwoord van Ford.
Komt u er met een dealer niet uit , dan kunt u als consument altijd zelf even contact opnemen met de importeur.
M.Meijvogel
de ervaring van santa.... is meer waard dan jou mening over zijn persoontje.......
paul,
ik heb geen mening over zijn persoon , maar over zijn redenering.
Santa zal ongetwijfeld on schat aan ervaring hebben , en een vakman zijn.
het is toch niet best, dat je in ANNO 2007 je auto nog moet laten controleren op evt ROEST en daar ook nog voor moet betalen... zou dit iets kunnen zeggen over de kwaliteit ??
paul,
absoluut.
Maar dat geld voor jammergenoeg vandaag de dag weer voor meedere merken.
Onderlaatst een stuk gelezen daarover , waarin de waarschijnlijke oorzaak zit in het steeds meer terugbrengen van de hoeveelheid gebruikte roestwerende middelen zoals wax e.d.
Iets waarvan nu dus blijkt , niet zomaar ongestraft kan gebeuren.
p.s bij Ford is het trouwens een kitfout/verkeerde kit voor de afdichting van de naden.
santa is geen ford hater, wel legt hij soms de vinger op de zere plek. daar heben sommigen wat moeite mee.... iemand die gek is op tuinnieren en leeft voor alles wat groeit en bloeit in zijn tuin en daardoor niet zo gecharmeerd is van KATTEN, wordt ook heelvaak direct een kattenhater genoemd.
paul,
[quote=ESC]inderdaad indien alle beurten dealer-uitgevoerd zijn en het serviceboekje is netjes afgestempeld dan is er geen probleem en kan je verwachten dat je ford garage dit netjes gaat oplossen[/quote]
Ja zo heb ik het vroeger ook een poosje gedaan.......als ik nou eerst es even flink aan alles heb verdient kan ik ook nog wel wat weggeven.
Alles dik berekenen en zolang de klant akkoord gaat wil ik wel iets terug doen. Maar ik kreeg toch een beetje moeite met die werkwijze dus doe ik dat niet meer. Beetje vreemd ook wel want immers: ontslaat het wel of niet verdienen aan een klant mij van enige verantwoording van iets wat ik geleverd heb? Dat dacht ik niet! Soms komen mensen met een garantie geval. Moet ik dan zeggen kom later als ik genoeg aan je verdient heb maar es terug? Kan je niet maken toch? Je bent verantwoordelijk of niet, daar doet extra gegenereerde winst niets aan af.
Ben blij dat ik universeel ben en dat we het samen met de klant trachten op te lossen zonder dat ik om stempels en andere flauwekul vraag zodat ik maar gemakkelijk onder mijn verantwoording uit kan komen...........bah!
Sytze
ps. ik hou het liefst zoveel mogelijk over aan een deal, maar wil wel lekker kunnen slapen zonder dat ik me afvraag of ik het wel goed doe. vandaar misschien mijn gevoel van recht en krom.
Iceman, gewoon geweldig dat men dus met ALLEEN een jaarlijkse inspectiebeurt van 12,50 de volle 12 jaar carrosseriegarantie kan behouden!
Ik neem aan dat dat dan ook gewoon in de folders en garantievoorwaarden staat....???
Ik heb daar zo mijn bedenkingen over....
Ik denk eerder dat dit "geregeld" is nadat er voldoende klachten boven water kwamen en Ford er niet meer onderuit kon....
17 jaar
[quote=iceman564]@ santa :
Je blaast hoog van de toren en je naam durf je niet neer te zetten in je profiel.
Over de rechten:
ja als consument heb je rechten , maar ook plichten.
Je kan niet van een fabriekant verwachten dat hij zich aan de voorwaarden moet houden , als de consument dat niet doet.
"ford met stempels in het boekje roesten ook! "
Ja inderdaad , en daar zit hem nu de clou.
Bij die Focussen , wordt de roest in een vroeg stadium ontdekt en zullen de reparatiekosten voor de fabriekant beperkt blijven tot het herstellen en overspuiten van de betreffende delen.
En bij die Focussen die dus niet jaarlijks even worden nagekeken , kunnen de reparatiekosten voor de fabriekant onevenredig hoog worden , doordat er dan waarsschijnlijk moet worden overgegaan tot vervanging van de betreffende onderdelen , niet door de schuld van de fabriekant , maar door de eigenaar van de auto , die de garantievoorwaarde (1) zelf niet nakomt.
Dat zich toch even genuanceerder als dat schreeuwverhaal wat jij neerzet ?[/quote]
Wat jij "hoog van de toren blazen" noemt, noem ik slechts constatering van feiten met de bedoeling duidelijkheid boven water te krijgen door middel van prikkelingen te veroorzaken. Kennelijk werkt dit: jij reageert.
Weliswaar wat traag, maar toch.
Het feit dat mijn naam niet vermeld staat heeft een hele goede reden. Insiders weten inmiddels wel waarom.
Over jouw mening van de rechten en plichten kan ik nog wel even soebatten.
Is het niet zo dat de fabrikant een carrosseriegarantie van 12 jaar geeft? De fabrikant staat dus garant voor de kwaliteit van zijn werk gedurende 12 jaar.
Dat klanten hiertoe "verplicht" worden dealeronderhoud te laten verrichten, was vroeger heel normaal.
Kennelijk ben JIJ, ICEMAN, NIET zo goed op de hoogte van rechten...?? Men hoeft tegenwoordig NIET meer een auto bij de dealer in onderhoud te houden om voor garantie in aanmerking te kunnen komen.
Europese wet- en regelgeving, beste Iceman......
Je schrijft het immers zelf....: de klant moet de carrosserieinspectiebeurt betalen en laten uitvoeren om voor garantie in aanmerking te komen. Op deze manier kan de fabriek de kosten voor herstel van ZIJN EIGEN FOUTEN beperken....
En dan geef JIJ daar een klant die die beurtjes NIET laat uitvoeren OOK nog eens de schuld van!
Wie schuld heeft aan deze roest-ellende is iedereen wel duidelijk: NIET de kopers van Ford-produkten.....
RESUME:
de carrosserie-inspectiebeurt bij FORD is dus slechts bedoeld als kostenbesparende pleister voor op de wonde van de importeur/fabrikant ten gevolge van de slechte kwaliteit van het geleverde produkt; er wordt dus tijdens die inspectiebeurt TOTAAL GEEN werkzaamheid verricht om de corrosie TE VOORKOMEN.....
Sterker nog: hij dient dus slechts om de kosten voor de fabrikant zo laag mogelijk te houden! En DAT durft men dan OOK nog garantie te noemen...
Raar, heeeeeel raar..........
IK dacht toch echt dat de garantie bedoeld was voor de KLANT en NIET als kostenbesparing voor de fabrikant...??
Laat mij maar lekker "schreeuwen", Iceman.
De waarheid is vaak onaangenaam maar hoeft daarom nog niet verdoezeld te worden!
Indien Ford ECHT achter zijn produkt stond, herstelden ze gewoon al die bekende roestschade's aan de Focussen ( en al die andere Rusty Oval's...) ZONDER over stempeltjes te mieren!
Maar kennelijk is Ford in DAT soort klanten ineens NIET meer geinteresseerd..??
17 jaar
Bovendien, Iceman, bestaat er OOK nog zoiets als consumentenbescherming. Verdiep je DAAR ook eens in.....
Wellicht dat je dan in de toekomst iemand eens wat minder snel van "schreeuwen" beticht......
17 jaar
Lees je wel goed ?
Nergens in mijn reactie schrijf ik dat de klant verplicht is onderhoud te laten uitvoeren bij de dealer.
sterker nog al laten ze onderhoud uitvoren bij de HEMA en die stempelt het boekje af. Zolang er maar onderdelen gebruikt worden die voldoen aan de door de dealer gestelde kwaliteitseisen.
Volgens mij staat er in diezelfde wetgeving ook dat zowel de leveranciers alsmede de consument niet aanwijsbaar nalatig mag zijn geweest.
[quote]de carrosserie-inspectiebeurt bij FORD is dus slechts bedoeld als kostenbesparende pleister voor op de wonde van de importeur/fabrikant ten gevolge van de slechte kwaliteit van het geleverde produkt; er wordt dus tijdens die inspectiebeurt TOTAAL GEEN werkzaamheid verricht om de corrosie TE VOORKOMEN.....
Sterker nog: hij dient dus slechts om de kosten voor de fabrikant zo laag mogelijk te houden! En DAT durft men dan OOK nog garantie te noemen...[/quote]
Dit zit ietsje anders :
het is geen carrosserie-inspectiebeurt , maar een inspectie.
Dat wordt bij de dealer tijdens onderhoud , gewoon gratis uitgevoerd , echter los uitgevoerd kost het 12,50.
Die 12,50 is echter niet voor de Ford kas.
Dat arbeidsloon voor de dealer die een monteur een inspectie laat uitvoeren , en dient dus niet om de kosten voor de fabrikant te drukken.
De dealer verdient er niet aan, die verkoopt de tijd die een monteur nodig heeft om die inspectie uit te voeren , liever als gewone uren voor gewone werkzaamheden , dat is voor de dealer namelijk aantrekkelijker.
M.Meijvogel
[quote=iceman564]De enige voorwaarde die Ford stelt om de roestgarantie in stand te houden is een jaarlijkse carrosserieinspectie.
deze inspectie kan los worden uitgevoerd en het betekend dus niet dat je ook onderhoud moet laten uitvoeren.
De losse carrosserieinspectie kost 12,50 euro
"ford met stempels in het boekje roesten ook! "
Ja inderdaad , en daar zit hem nu de clou.
Bij die Focussen , wordt de roest in een vroeg stadium ontdekt en zullen de reparatiekosten voor de fabriekant beperkt blijven tot het herstellen en overspuiten van de betreffende delen.
En bij die Focussen die dus niet jaarlijks even worden nagekeken , kunnen de reparatiekosten voor de fabriekant onevenredig hoog worden , doordat er dan waarsschijnlijk moet worden overgegaan tot vervanging van de betreffende onderdelen , niet door de schuld van de fabriekant , maar door de eigenaar van de auto , die de garantievoorwaarde (1) zelf niet nakomt.
Dat zich toch even genuanceerder als dat schreeuwverhaal wat jij neerzet ?
M.Meijvogel[/quote]
Je doet aardig je best om het verhaal een andere wending te geven, Icevogel, maar wat jij schrijft, staat er heel duidelijk.
Kennelijk kan ik, naast hoog van de toren blazen EN schreeuwen, OOK nog gewoon lezen.....??
En je hebt gelijk: je schreef carrosserieINSPECTIE en niet-BEURT.
En waar die 12,50 voor is, doet er voor het gevoel van de klant niet toe; de klant moet dat betalen.
17 jaar
Ik ben het (deze) keer met Santa eens: de klant moet betalen omdat de kwaliteit van de roestpreventie van de auto niet voldoet. Als dit echt garantie is, kan de dealer / garage de kosten toch declareren bij Ford ? Nu moet de klant toch betalen voor iets wat onder de garantie valt. Sjaak
Ik koop altijd nieuwe auto's en onderhoud ze zelf. Ook in de garantie periode. Bij VAG, Peugeot en GM doen ze nooit moeilijk als ik met een echte storing in de garantie periode komt. Zo is er mij in het verleden al een gehele nokkenas met toebehoren, eejn drukgroep en onlangs bij Skoda de stelmotoren van de kachel vernieuwd. En bij Peugeot indertijd het gehel spatbord gestript en opnieuw gespoten. Als bij mij zeuren over stempels dan krijgen ze de wind van voren. Als klant moet je al genoeg ontberingen lijden als je garantie moet claimen. Overigens kleine gebreken doe ik in de garantietijd allemaal zelf, zoals de lekkage van allen deurpanelen, rammeltjes e.d. Vooral zaken die in de papieren gaan lopen laat hun doen. Omdat zelf heel kritisch ben, heb ik altijd kromme tenen als de monteurs aan mijn auto zitten. Als hij dan terug is dan kan ik in de meeste gevallen een lijst opstellen van tekortkomingen. Helaas is dat inherent dan handwerk..
Groeten Ted.
17 jaar
[quote=Santa][quote=iceman564]De enige voorwaarde die Ford stelt om de roestgarantie in stand te houden is een jaarlijkse carrosserieinspectie.
deze inspectie kan los worden uitgevoerd en het betekend dus niet dat je ook onderhoud moet laten uitvoeren.
De losse carrosserieinspectie kost 12,50 euro
"ford met stempels in het boekje roesten ook! "
Ja inderdaad , en daar zit hem nu de clou.
Bij die Focussen , wordt de roest in een vroeg stadium ontdekt en zullen de reparatiekosten voor de fabriekant beperkt blijven tot het herstellen en overspuiten van de betreffende delen.
En bij die Focussen die dus niet jaarlijks even worden nagekeken , kunnen de reparatiekosten voor de fabriekant onevenredig hoog worden , doordat er dan waarsschijnlijk moet worden overgegaan tot vervanging van de betreffende onderdelen , niet door de schuld van de fabriekant , maar door de eigenaar van de auto , die de garantievoorwaarde (1) zelf niet nakomt.
Dat zich toch even genuanceerder als dat schreeuwverhaal wat jij neerzet ?
M.Meijvogel[/quote]
Je doet aardig je best om het verhaal een andere wending te geven, Icevogel, maar wat jij schrijft, staat er heel duidelijk.
Kennelijk kan ik, naast hoog van de toren blazen EN schreeuwen, OOK nog gewoon lezen.....??
En je hebt gelijk: je schreef carrosserieINSPECTIE en niet-BEURT.
En waar die 12,50 voor is, doet er voor het gevoel van de klant niet toe; de klant moet dat betalen.[/quote]
Eigenlijk zou je kunnen zeggen, die 12,50 moet bij toekennen van de schade meteen geretourneerd worden aan de auto eigenaar. Alleen betalen indien het een onterechte claim betreft.
Sytze
Kennelijk schreeuw ik bij sommigen MINDER dan bij anderen......??
17 jaar
Ach, ik snap best wel dat het pijn doet bij sommige dealer bedrijven omdat ze eens uit die ivoren toren moeten komen en moeten erkennen dat ze net als de rest van de wereld ook gewoon mensen zijn, of sterker nog......gelijken. En das maar goed ook, want als er iets niet goed of conform afspraak is moet je daar toch gewoon over kunnen praten zonder dat daar eerst geld voor betaald moet worden? Als de dealers tegenwoordig nog niet snappen dat ze minder complex met hun klanten om moet gaan dan missen ze straks de boot helemaal. Maar het is vooral die houding waar ik me enorm aan stoor, het niet kunnen bespreken van een probleem wat überhaupt al de schuld van de constructeur lijkt en dan daar, om het bespreekbaar te maken eerst geld betaald moet worden.
En vergeet niet dat praten snel schreeuwen lijkt als je het vuur een ander aan de schenen legt, maar onthou dit....als er iemand naar een ander wijst, hoeveel vingers wijzen dan naar hemzelf toe???
Sytze
ps. het blijft een delicaat onderwerp wat monteurs een beetje verdeelt maakt!
Het zijn niet eens zozeer de monteurs die zorg dragen voor die arrogante houding van dealers.
De bedrijfspolicy bepaalt de koers en houding van een bedrijf.
En wie wil er nu bijten in de hand die hem te eten geet...?
17 jaar
[quote=Santa]Het zijn niet eens zozeer de monteurs die zorg dragen voor die arrogante houding van dealers.
De bedrijfspolicy bepaalt de koers en houding van een bedrijf.
En wie wil er nu bijten in de hand die hem te eten geet...?[/quote]
Ik bedoelde ook hier op de site. Bijten in de hand.......tja dat zou wel anders worden als er ineens 2 dealers per stad zouden zijn. Weet wel dat dat onmogelijk is, maar het zou hen wel een stuk scherper houden tov de klantvriendelijk NA aanschaf van een auto!
Nu denkt men vaak nog......wij vertegenwoordigen het merk dus iemand die dat merk wil komt lekker toch wel.
Maar tijden veranderen, kijk eens hoeveel dealers de laatste jaren over zijn gegaan in multigarages, niet in de laatste plaats vanwege de politiek die opgelegd wordt van bovenaf. Van oorsprong zijn het vaak hele gewone jongens van kleins af begonnen met een kleine garage. En in hun hart zijn ze vaak net zo vrij als de gewone garages, dus als het echt moeilijk wordt aarzelen ze ook niet om weer terug te keren naar hun oorspronkelijke roots. En dat dit waar is blijkt wel in friesland.......daar gaan alleen maar dealers weg momenteel, zelfs honda bestaat niet eens meer in de hoofdstad. Maar goed, we dwalen af alhoewel ik de discussie wel appricieer, bedoel maar...een onderwep wat ik graag verdedig, temeer omdat ik de ex dealerklanten vaak mag begroeten, en dan hoor je de verhalen nogal es.
Sytze
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar