Ford Focus Wagon 2013: Roetfilter fout

Bouwjaar: 2013, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: NGDB, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 77

Hallo allemaal,

heb sinds kort "foutcode P2463" iets met roetfilter.... op mijn ford focus.

ben zelf niet technisch om zelf te repareren.

wat ik wel gelezen heb hier en daar dat het niet aan de roetfilter hoeft te liggen... of het vervangen hiervan is.

Zou iemand mij kunnen helpen hiermee of naar iemand door verwijzen die met dit storing bekend is?

mijn dank is groot

Gr. ismo

jaraul21

Geplaatst door jaraul21 , lid sinds 4 maanden geleden

5 Reacties

oldford PRO, 4 maanden geleden

P2463 - Diesel Partikel Filter - te veel roet. Het filter zit dus vol met roet.
Normaal regeneert de motor dit zelf, maar dat gebeurt nu niet om de een of andere reden.

Het kan een probleem zijn met de verschildruk sensor over het roetfilter, waardoor de computer "denkt" dat het filter vol zit.
Mogelijk kan een geforceerde regeneratie hier helpen. Dat dient gestart te worden met dealer (of gelijkwaardige) diagnose apparatuur.

Echter, je zult op zoek moeten naar de oorzaak waarom dat filter vol roet zit. Anders gebeurt het heel vlot weer, zelfs met een nieuw filter.

Rij je veel korte stukjes? Of rij je ook een flink eind snelweg regelmatig?

    dank voor je reactie, ja alleen maar korte stukken rij ik - jaraul21, 4 maanden geleden
    De huidige generatie diesel motoren met roetfilter is ten enen male totaal ongeschikt om alleen korte stukjes te rijden. De motor krijgt niet de kans op te warmen en er zal dus ook niet of zeer sporadisch geregeneerd worden. Je zult om de paar honderd kilometer een langere rit (liefst snelweg in de op 1 na hoogste versnelling) moeten maken. - oldford PRO, 4 maanden geleden

harry4203 PRO, 4 maanden geleden

ik weet niet waar die mee uitgelezen is, maar ik denk haast wanneer je em met ford-of gelijkwaardige apparatuur uitleest er buiten de p2463 nog wel meer codes in staan. je moet idd op zoek naar de oorzaak van de p2463.

Heino4267, 4 maanden geleden

En kijk eerst naar je oliepeil en wat er op je peilstok zit: het kan zijn dat de olie verdunt met diesel van alle (afgebroken) regeneratiepogingen. Als je merkt dat er diesel in de olie zit, moet je meteen olieverversen om gevolgschade door gebrek aan smering te voorkomen.

    ten eerste: gaf hij melding dat ik olie moest verversen 5 dagen voordat ik deze melding kreeg. Ik wilde wachten tot het einde van de week. ok, misschien een domme vraag: hoe herken/zie ik of diesel in de olie zit? - jaraul21, 4 maanden geleden

harry4203 PRO, 4 maanden geleden

eigenlijk is het na een eventuele geforceerde regeneratie ook beter om olie verversen. doe er je voordeel mee zou ik zeggen.

    dus eerst regenereren en dan pas olie verversen? - jaraul21, 4 maanden geleden

Heino4267, 4 maanden geleden

Je hebt diesel in je olie zitten als het oliepeil merkbaar is gestegen en/of als de olie te dun is en naar diesel ruikt in plaats van olie.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus Wagon of stel zelf een nieuwe vraag.