Ford Focus: rokende focus 1.8 TDdi

Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.8 TDdi

Het volgende probleem doet zich voor,

Bij koude start en opwarmfase van de motor rookt de auto behoorlijk beetje blauwachtige walm, en ruikt dan ook ontzettend naar onverbrandde diesel lijkt het.
Zodra je hem iets op toeren houdt, ongeveer 1500-2000 toeren begint de motor licht te schudden en lijkt het alsof er een cilinder niet echt goed meedoet.

Het is een auto van een collega van mij, en we werken allebei bij een forddealer hebben de nodige ervaring maar toch komen we niet goed uit dit probleem.

We hebben diverse controles uitgevoerd, ook wetend dat de brandstofpompen van de focussen niet echt een lang leven lijden.

De historie van de auto gaf aan dat er ongeveer een half jaar geleden een nieuwe brandstofpomp op gegaan is. Dus gingen we ervanuit dat deze geen problemen meer kon veroorzaken. Vervolgens de timing nogmaals gecontroleerd, daarna IDS controles uitgevoerd, kwamen geen storingen uit, behalve dat de EGR klep wat kuren had. Aangezien deze toch al uitgeschakeld zou worden (plaatje ertussen gezet) kon dit niet echt de veroorzaker zijn.
Vervolgens gecontroleerd op eventuele lucht in het brandstofsysteem, ook niks mee aan de hand.
Vier nieuwe verstuivers gemonteerd. Probleem nog aanwezig.
Omdat we ook een metaalachtig geluid hoorden, toch maar eens compressie meten. allen rond de 31 bar, leek in orde.

Met de ervaringen die we met eerdere focussen hadden toch maar eens controleren of er geen pistonpen stukgedraaid was, dus hele blok uit elkaar en ja inderdaad een pistonpen naar de haaien, cilinderkop voor de zekerheid laten controleren. Die had overmatige slijtage klepgeleiders.

Aangezien de motor al rond de 300.000 kilometers had gedraaid overgegaan naar een compleet nieuwe (revisiemotor van ford).

Voor de zekerheid toch maar een nieuwe brandstofpomp gemonteerd die we nog hadden. en waren we er van overtuigd dat het nu oke moest zijn.

Weer roken en stinken, verstuivers voor garantie omgewisseld. haalde ook niks uit.
Nieuwe gloeistiften, ook dat haalde niks uit.

Vervolgens wat sensoren gewisseld en gecontroleerd: krukaspositiesensor, cilinderkoptemp. sensor, inlaatluchtsensor, sensor in interkoeler, bedrading gedeeltelijk met name de stekkers gecontroleerd. map-sensor gewisseld

EGR buis was inmiddels helemaal gereinigd voordat we de motor monteerden. Brandstofleidingen gewisseld i.v.m. eventueel luchtlekkage.

nog tig keer tests gedaan met IDS, alleen EGR positie blijkbaar niet goed.
Vacuumslangen gecontroleerd.

turbo tijdelijk losgekoppeld en proefgedraaid zonder turbo, zodat die kon uitgesloten worden van eventuele olielekkage in het inlaatsysteem en dus roken.

En nu zijn we eigenlijk nog geen stap verder. de motor is inmiddels wel nieuw (dat moest hoe dan ook met een kapotte piston-pen) nieuwe pomp, nieuwe verstuivers, nieuwe gloeistiften, van alles al uitgewisseld!

Wie heeft er nog suggestie's of heeft dit ook eerder meegemaakt???

Het lijkt alsof het inspuitmoment niet goed wordt versteld, maar de pomp is nieuw en geen storingen. PCM????

Wie kan ons helpen of heeft een goede tip.

Storm1974

Geplaatst door Storm1974 (0) PRO , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

27 Reacties

dirk2269 (0) PRO, 16 jaar geleden

heeft die nieuwe motor niet ook een kapotte pinstonpin

Storm1974 (0) PRO, 16 jaar geleden

Hmmm lijkt me sterk, hij komt bij ford (keulen) vandaan, zijn compleet gereviseerde motoren. pistonpenlagers gaan op de langere termijn wel eens stuk bij focus 1.8 TDdi, maar niet nieuw van fabriek af. En we gaan even niet uit van een montagefout , en dan ook nog eens toevallig exact het zelfde probleem als wat er in zat. lijkt me sterk. Begrijp me goed ik zeg niet dat het onmogelijk is.

Siem Bijman (140) PRO, 16 jaar geleden

Arian, weet jezeker dat die EGR-Klep helemaal is afgesloten en daar geen uitlaatgassen meer door meegaan naar de motor? Dit kortgeleden meegemaakt met een Renault, waar die klep toch uiteindelijk niet goed dicht stond, met als gevolg roken.

Want ik lees dat je daar een fout op krijgt en hoewel je hem gereinigd hebt, weet ik niet of je hem nu afgedicht hebt? Of zit daar al wel weer een plaatje tussen?

Pistonpennen van een nieuw blok lijkt me ook uitgesloten.

Iets wat ik ook niet heb gelezen is of je de brandstof hebt gechecked? Niet toevallig benzine getankt????

Storm1974 (0) PRO, 16 jaar geleden

Brandstof is oke, en de EGR is afgesloten door middel van een stalen plaat. Dus die is uitgesloten.

Danny78 (0) PRO, 16 jaar geleden

Vermogen ok ?

katalysator ?

is de pomp echt nieuw of revisie ?

komt nogal voor dat gereviseerde pompen ook niet ok zijn !

Storm1974 (0) PRO, 16 jaar geleden

Vermogen is prima, de kat is leeg gehaald, dit zou de tweede ruilpomp zijn die dan niet in orde is, lijkt me sterk. Het is een origineel ruildeel van ford.

Danny78 (0) PRO, 16 jaar geleden

hmmmm, dus nieuwe motor, nieuwe pomp, nieuwe verstuivers, sensoren vervangen, EGR dicht enz ...

Eigenlijk is alles al vervangen behalve de PCM als ik het goed heb ?

Als hij rookt en stinkt naar onverbrande diesel dan is er iets fout met de sturing bij koude motor !
Weet het niet direkt van buiten maar is er in ids geen mogelijkheid dit te checken in toolbox of datalogger ?

Eventueel zijn alle sensoren wel ok maar kan er ook een probleem in de bedrading zitten.

Storm1974 (0) PRO, 16 jaar geleden

Tja danny, ik zat ook een beetje in die richting te denken, misschien de stuurdraden van pomp naar pcm.... of toch de pcm. maar dat is een duur risico om "even" te proberen, in datalogger geen vreemde signalen waargenomen. de egr van een andere wagen geprobeerd om zo ook die storingscode maar even te laten verdwijnen, alhoewel de egr afgestopt is kon het signaal natuurlijk de aansturing misschien wel beinvloeden. Maar ook daar geen verschil. Buchli al gebeld voor wat info, en die konden er ook niet veel mee, misschien de auto er toch maar eens neerzetten. Hun kunnen de pomp iets nauwkeuriger uitlezen en signalen bekijken, wat met de IDS niet mogelijk is.

We worden er zo langzamerhand wel een beetje moedeloos van, zeker gezien het feit dat wij als forddealer dit toch moeten kunnen oplossen, maar zoals ik al zei alles is zo'n beetje nu wel gecontroleerd...... pfffff...

Gr. Arian

Danny78 (0) PRO, 16 jaar geleden

I know the feeling, het is allemaal niet zo simpel meer hé.

Nu inderdaad, wij kunnen niet alles perfect volgen van die pompen hé.

Ik zelf zou het ergens in de aansturing van de pomp beginnen zoeken zoals je zegt is alles al gecontroleerd nu.

Siem Bijman (140) PRO, 16 jaar geleden

Is het met de nieuwe motor exact hetzelfde verhaal? Ik bedoel dat roken, maar ook het schommelen bij 1500 toeren of is het alleen het roken?

En als hij op temperatuur is, is het dan 100% of is het dan beter maar niet goed?

Storm1974 (0) PRO, 16 jaar geleden

Hallo Siem,

Met de nieuwe motor brandstofpomp en verstuivers is het inderdaad hetzelfde, in ieder geval het is niet verbeterd. Wil natuurlijk niet zeggen dat het nog steeds veroorzaakt wordt door hetzelfde probleem. Dat kan maar er kan ook een nieuw probleem ontstaan zijn.

Het roken is het grootste probleem met name koud is het echt niet normaal zoveel blauwe walm (lees onverbrandde diesel), en dat ontwikkeld zich het meest als je de motor rond de 1500 tot 2000 toeren houdt dan. Dan lijkt hij ook niet goed te lopen.
Naarmate de motor warmdraait gaat wordt het roken minder maar je ruikt hem wel en hij blijft nog wel licht roken. maar het wordt minder. Dus niet 100% beter, maar laten we zeggen 75% beter.

Patrick8504 (0) PRO, 16 jaar geleden

Blauwe rook die ruikt naar onverbrande diesel is toch dikwijls lucht in het brandstofcircuit.
Aangezien de gehele motor en brandstofpomp zijn vervangen zou ik de brandstoffilter , aanvoer en retourleidingen nog eens goed nakijken.

Storm1974 (0) PRO, 16 jaar geleden

Zijn al vervangen geweest.

Siem Bijman (140) PRO, 16 jaar geleden

Die aansluitingen zijn van die klik-verbindingen, dus lastig om rechtstreeks een tankje diesel op de pomp aan te sluiten, maar zou ik toch eens proberen zodat je het hele aanzuigsysteem kunt uitsluiten?

Gezien dezelfde symptomen zit het niet in de motor , maar moet het in de externe zaken zoals aanvoer vd brandstof zitten of te weinig lucht ed , maar dat laatste is natuurlijk simpel te checken.

uncle Joe (0), 16 jaar geleden

Hallo Storm

Misschien een tip. Ga eens naar de site van scantools.nl Daarna ga je naar rubriek Diagnose&ervaring. Klik daarna onderwerp "Sensoren:basisprincipes. Scroll naar onderwerp Run - mode. Runmode openkring en geslotenkring. Daar kan je misschien doelgericht zoeken naar mogelijke oplossing of oorzaak vinden.
Zelf na het lezen van jouw probleem en uitleg van Run -mode denk ik aan zuurstof sensor defect.

Met vr. gr. Chris

Siem Bijman (140) PRO, 16 jaar geleden

't is een diesel chris

uncle Joe (0), 16 jaar geleden

Hallo Siem

Zijn de basis principes/werking van sensoren voor een diesel of bezine anders?

Storm1974 (0) PRO, 16 jaar geleden

Siem , vandaag een kan met diesel rechtstreeks op de pomp aangesloten, om de eventuele lucht uit te sluiten. Helaas geen resultaat.

Postie (0) PRO, 16 jaar geleden

Sluit de wds hulpstuk die de onderdruk kan meten in het brandstof systeem eens aan.
Kijk eens of je wel op die 200mbar onderdruk komt.
Volgens mij een keer op cursus gehad op een runningstand met gek lopen van een diesel, zat toen en verstopte leiding in...

Danny78 (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=uncle Joe]Hallo Storm


Zelf na het lezen van jouw probleem en uitleg van Run -mode denk ik aan zuurstof sensor defect.

Met vr. gr. Chris[/quote]
Een diesel heeft dit niet hé, dat is wat Siem bedoeld ;-)

En tja, nogal veel verschil in de werking tussen diesel en benzine volgens mij !!!

janh5107 (0) PRO, 16 jaar geleden

klinkt als te weinig lucht. inlaat trajekt(spruitstuk) verstopt , defekt ?
J.E

Danny78 (0) PRO, 16 jaar geleden

Bij te weinig lucht zou het vermogen er niet mogen zijn !

Anders zou ik al aan de intercooler gedacht hebben, verstopt of gebarsten !

sjaak10918 (0) PRO, 16 jaar geleden

is er geen temperatuursensor (evt in het koelsysteem) die de verkeerde waardes doorgeeft ? Bij koude motor krijg je toch vervroeging van de inspuiting en wordt evt ook nog extra brandstof ingespoten ?

Danny78 (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=sjaak10918]is er geen temperatuursensor (evt in het koelsysteem) die de verkeerde waardes doorgeeft ? Bij koude motor krijg je toch vervroeging van de inspuiting en wordt evt ook nog extra brandstof ingespoten ?[/quote]
Ik zat ook al aan zo iets te denken, is makkelijk te controleren in datalogger !

In datalogger zoveel mogelijk signalen proberen te nemen en kijken of alles wel ok is.

sjaak10918 (0) PRO, 16 jaar geleden

een verkeerde waarde hoeft NIET te resulteren in een foutmelding, maar kan wel rare effecten geven

Siem Bijman (140) PRO, 16 jaar geleden

Al een oplossing gevonden jongens? Ben ik wel benieuwd naar.

PBRUNO (0) PRO, 16 jaar geleden

KONTROLEER ALS JE DE MAZOUTFILTER LOS DOET DE RUBBERTJES VAN DE RETOUR EENS.(zijn soms kapot geduwd bij vervanging van de filter en het doet soms heel rare dingen dan!!!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.