Deze motor rookt ontzettende dikke zwarte rook bij gasgeven, vooral met koude motor. Maar als de motor warmer wordt, is dat over. Alsof de egr-klep iets open staat. Ik heb ooit wel eens gehoord dat dit één geheel is met de inlaat en dat daar wervelkleppen inzitten die vast kunnen gaan zitten.
Iemand die hier ervaring mee heeft en iets over kan vertellen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
EGR-klep is los te vervangen. bij nieuwere type hoort ook nieuwe software voor de PCM.
Suc6
Siem de 1.6 TDCI is gewoon een 1.6 HDI van PSA, EGR klep is een veel voorkomende klacht bij PSA, deze zit links boven tegen de kop aan. Vervang ook de pakking mee
[quote=Doktor]EGR-klep is los te vervangen. bij nieuwere type hoort ook nieuwe software voor de PCM.
Suc6[/quote]
Is bij deze motor uit 2004 ook nieuwe software nodig?
@ fordmonteurtje, deze egr-klep zit zo te voelen (zien kun je bijna niet), aan de achterzijde, maar dat heeft te maken met het feit dat dit blok denk ik net andersom ligt.
Ja inderdaad aan de achterkant, bestuurders zijde. Bij Citroën moest het luchtfilterhuis er weg. Let wel de EGR klep zit op een EGR warmte wisselaar aangelsoten.
[url=http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/23...][img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010...[/img][/url]
He, erg bedankt.
4 = warmtewisselaar ?
1 = egr-klep??
Inderdaad, 4 warmtewisselaar en 1 EGR klep, 2 is de pakking, die ook mee vervangen. btw, dit is een afbeelding van Citroën, maar het zijn de Zelfde DV6 blokken.
Vandaag verder gegaan en zitten onderzoeken of het inderdaad de EGR-Klep is die het roken veroorzaakt. (Zou lijkt me ook een injectorprobleem kunnen zijn.)
Daarvoor de aansluiting losgemaakt van de turboslang op het inlaatspruitstuk. Dat inlaatspruitstuk was zwaar vervuild en ook zag je daar de opening van de egrbuis.
We hebben de roetmeter aangesloten op de realtime meting. De uitstoot stationair was 1,35 k met aangesloten turboslang. Maar als we de turboslang loskoppelen, de turbodruk dan dus niet in het inlaatspruitstuk komt, daalde deze naar 0,95 K. En het roken verdwijnt bijna geheel.
Dus de stationaire turbodruk is verantwoordelijk voor een lichte roetuitstoot. We zagen bij het loskoppelen van de turboslang dat er (weliswaar heel weinig) uitlaatgas uit de egrbuis kwam en dat stopte na 20 sekonden en dan zakte ook de roetwaarde van 1.35 naar 0.95 K.
Toen hebben we de stekker van het turboregelventiel losgehaald, waardoor de turbo ontlastklep helemaal teruggaat naar open en er dus stationair bijna geen turbodruk meer is en ook dan rookt hij bijna niet en is de roetwaarde 0,95.
Daarom nu een vraag over de werking van de Egr-Klep. Wordt die beinvloed door het wel of niet aansluiten van het turboregelventiel (het ventiel achter op het blok dat de wastegate werking regelt van de turbo)? Want als er geen turbodruk is, is de egr-klep helemaal gesloten en dat voel je ook in de uitlaat, de druk is dan groter dan met een aangesloten turboregelventiel.
Het lijkt mij dat de Egr-Klep stationair altijd volledig moet afsluiten, met of zonder aangesloten turboregelventiel.
Ik heb het inlaattraject eens goed gereinigd en het roken is daardoor minder geworden en de auto loopt veel mooier, maar de roetwaarde blijft toch nog zo rond 1,20 K en die zou naar 0,95 K moeten gaan om een 100% resultaat te hebben.
Ben eigenlijk ook wel benieuwd of iemand dit al eens uitgetest heeft. Egr-klep vervangen is misschien uiteindelijk wel de oplossing, maar ik zie toch liever dat het zo is op te lossen, want ik weet niet of de roetwaarden dan veel anders zullen zijn. En dan heb je toch een hoop werk en kosten gemaakt.
Inlaat traject nu met ons abcon airway systeem al rijdend gereinigd. Heeft een geweldig effect gehad , want de roet-uitstoot is nu stationair bijna helemaal 0 geworden. Dacht eerst dat de roetmeter stuk was, maar echt, het roken is helemaal over en de egr-klep was dus inderdaad de boosdoener. En door een reiniging uit te voeren tijdens een proefrit krijg je de egr-klep in werking en reinigt hij daarom beter. Gewoon 2500 toeren rijden en gedurende een 15 kilometer constant gasgeven en direkt weer loslaten. Zo kweek je telkens een onderdruk en wordt het produkt aangezogen. En door het gaspedaal telkens in te trappen en weer los te laten wordt de egr-klep tijdens de rit constant aangestuurd.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar