Ford S-Max 2007: S max gaat in noodloop, inhouden met optrekken

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16v

Hallo,

sinds de koop van de S max in de zomer doet dit probleem zich (regelmatig) voor. De S max houdt in met optrekken en krijgt boven de 3000 rpm weer enige trekkracht terug. In de garage geweest voor uit te lezen maar dit probleem hadden ze nog nooit meegemaakt. Het vreemde is dat het lampje van het motormanagement niet per se hoeft te branden als de S max zich in de noodloop gooit. Garage heeft de kabelboom nagekeken: doorgemeten en met de kabelboom bewogen om zo eventueel de storing "op te wekken". (zie bijlage voor resultaat uitlezen)
Het lijkt erop dat de noodloop wordt ingeschakeld als de motor een bepaalde temperatuur heeft behaald. Als de ford met draaiende motor stil staat (file, wat langer wachten bij een stoplicht) lijkt het probleem zich eerder voor te doen.
Ook het toerental maakt dan schommelingen tussen de 500-1000 rpm. Het geluid dat ik ervaar klinkt als een defecte uitlaat, alsof er een gat in zit. (valse lucht)
Is het de luchtmassa meter, lambdasonde, gasklephuis???

Hopelijk dat iemand met de oplossing kan komen want het begint langzamerhand behoorlijk vervelend te worden.

Alvast vriendelijk bedankt,

groet;

Ruud

Ruudje 11

Geplaatst door Ruudje 11 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford S-Max? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Ruudje 11 (0), 10 jaar geleden

En als dit nog niet genoeg is: vandaag wederom een lege accu. Nieuwe accu is in augustus erin gekomen. Ergens lekstroom?
De vorige eigenaar heeft wel eigenhandig een Zenec audiosysteem ingebouwd met 2 dvd schermpjes in de kopsteunen. Kan hier ergens iets mis zijn gegaan of dient er een softwareupdate gedaan te worden van het centrale elektronische moduul (GEM)?

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

Lijkt mij dat je begint met storing zoeken bij die "Intake Manifold Runner".
Dat is een klep in het spruitstuk die de lengte van het aanzuigkanaal regelt.
Kennelijk staat deze in de verkeerde stand voor lage toeren.

Het is mogelijk dat warmte een rol speelt. Als de bedrading echt goed is dan blijft de actuator en de motor-computer over. Beide laatste delen kunnen als ze warm worden de strijd opgeven.
Computer komt niet zo vaak voor. Dus het meest logische is een andere actuator proberen.

Ruudje 11 (0), 10 jaar geleden

Hoi oldford, ten eerste dank voor je reactie!
Ik zal jouw opties gaan proberen. Kun je zeggen waar de actuator zich ergens bevindt?
Het is wel opmerkelijk dat de melding zich niet meer via het waarschuwingslampje motormanagement laat gelden... Na de auto van het contact te hebben gehaald en weer te hebben gestart is de noodloop dikwijls weer verdwenen.
Ik zal laten weten wat het heeft opgeleverd en wat de dealer te melden heeft.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford S-Max of stel zelf een nieuwe vraag.