Twee maanden geleden reed ik naar mijn werk maar eenmaal op de snelweg ging de temperatuurmeter richting rood. Het koelvloeistof was aan het borrelen, dus ik en de ANWB dachten beiden aan een lekke koppaking. Later ben ik dus mijn koppakking gaan vervangen, echter na demontage bleek dat de oude koppakking nog onbeschadigd was. Na rondvragen kan een koppakking lekken ook zie je er niks verkeerd aan.
Kortom ik heb de koppakking vervangen maar het probleem bleek niet opgelost. Vervolgens een ex-ford monteur gesproken en die vertelde mij dat de 16V cilinderkop op LPG vaak gaan scheuren, de uitaatpoorten worden te heet. Ik heb zelf een LPG installatie 20.000 km geleden ingebouwd dus dit zou een verklaring kunnen zijn. Vervolgens heb ik een cilinderkop van de sloop gehaald en deze gisteren gemonteerd. De motor loopt perfect maar na een proefrit ging het koelvoeistof weer aan de kook. Ik ben nu dus zwaar gefrustreerd want ik ben nu al 4 dagen aan het sleutelen geweest, en ik ben ook al 250 euro verder zonder resultaat.
Mijn vraag is: wat is door oorzaak van het overstromende koelsysteem:
1) Ik heb een kapotte cilinderkop gekocht, is dan wel erg toevallig.
2) Ik heb de cilinderkop niet laten afvlakken, had eigenlijk wel gemoeten? Maar waarom was het euvel dan niet verholpen na de 1e keer koppakking vervangen?
3) Een scheur in de cilinder???? Lijkt mij sterk omdat dit gemaakt is van gietijzer, zou niet kapot mogen, kunnen gaan. Misschien heeft iemand hier ervaring mee. Lijkt mij op het momente het meest logische?
Mijn Mondeo heeft nu 170.000 km gelopen en is door de vorige eigenaar altijd dealer onderhouden tot 20.000 km geleden.
Als de motor stationair loopt, gebeurd er niks. Dus er is alleen een lekkage bij hogere druk. Er komt geen vloeistof in de verbrandingskamer.
Ik ga nu mijn orginele kop laten testen of er een scheur in zit. Maar of deze wel of niet goed is, dat weet ik nog niet zeker wat de oorzaak is.
Alvast bedankt voor de reacties!!!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
vlakken was geen slecht idee er hoeft echt maar een beetje speling op te zitten en gaat lekken.1e keer is er geen andere kop op gekomen toch? dat verklaard dat het de 2e keer weer gebeurde.
gr paddo
het kan ook zijn dat je onderblok krom is heb ik de laatste tijd al een paar keer gezien bij een zetec motor
is een zetec dan wel geschikt voor gas alex?? staat me bij dat er van Ford uit niet veel blokken zijn die daar tegen bestand zijn.
17 jaar
Wat ik dus gehoord heb is dat inderdaad de Zetec motoren geen goede combinatie zijn met gas. Maar daar is het nu al te laat voor:). Maar stel dat het onderblok krom is, kan je daar iets aan doen zonder het te demonteren? En Paddo, Ik heb inderdaad 2x keer de cilinderkop gemonteerd zonder af te vlakken.
Mijn probleem is dat als ik het allemaal nog een keer uit elkaar haad, dat ik dan ook zeker weet dat het dan gerepareerd is. Weet iemand een adres in de omgeving van Arnhem waar en je kop kan laten testen en af vlakken en hoeveel dat zal kosten?
Wat ik mij ook af vraag. Na de 1e keer koppakking en daarna cilinderkop vervangen te hebben blijf het probleem exact hertzelfde. Stel, er komt opeens een witte pluim uit de uitlaat dan weet ik zeker dat er tussen de cilinder en kop iets niet goed zit. Maar er is helemaal niks veranderd. Dus daarom denk ik dat het probleem niet bij het afvlakken ligt.
Groet Thomas
17 jaar
Zetec motor tm 1998 kunnen prima op gas lopen hoor.
Bij ongeveer 250000 km ligt de koppakking er dan pas uit.
Heb je ook een nieuwe thermostaat gemonteerd na het vervangen??
Kan best wel een thermostaat zijn.
Een cilinderkop moet je altijd laten vlakken, ook als je een cilinderkop tweedehands hebt gekocht.
Alles wat warm/koud wordt zet uit/krimpt, de cilinderkop wordt met een aantrekvolgorde en aanhaalmoment vast gezet. De aantrekvolgorde/aanhaalmoment niet in volgorde houden trek je de kop scheef.
Om uit te sluiten dat het probleem niet aan het afvlakken zou liggen is nu niet bepaald aan de orde omdat de cilinderkop niet gevlakt is geweest, de kop had gevlakt moeten worden.
Misschien overbodig om dit op te merken, maar als de radiateur verstopt is, of te erg aangekoekt, treedt dit effect ook op.
17 jaar
Alvast bedankt voor alle tips.
Als de motor warm is zie je een hoop luchtbellen het koelvloeistof resevoir inkomen. Dit kan dan toch alleen van de verbrandigsruimte/uitlaatpoort vandaan komen? Dus niet thermostaat of radiateur?????
17 jaar
Tenzij de motor kookt, als de thermostaat dicht blijft, gaat het koelwater wat door de kachel heen circuleert koken.
Dan krijg je een borrelend effect in je tankje.
DAn is de onderkant van je radiateur koud, maar het water kookt toch.
[quote=TheoStek]Een cilinderkop moet je altijd laten vlakken, ook als je een cilinderkop tweedehands hebt gekocht.
Alles wat warm/koud wordt zet uit/krimpt, de cilinderkop wordt met een aantrekvolgorde en aanhaalmoment vast gezet. De aantrekvolgorde/aanhaalmoment niet in volgorde houden trek je de kop scheef.
Om uit te sluiten dat het probleem niet aan het afvlakken zou liggen is nu niet bepaald aan de orde omdat de cilinderkop niet gevlakt is geweest, de kop had gevlakt moeten worden.[/quote]
Kan iemand mij ertellen hoe een cilinderkop die met minimaal 10 bouten vastzit, en strak aangesloten op het blok, krom kan trekken door (te)heet worden???
Ik heb zelf al tientalle koppakkingen vervangen, en laat een kop alleen vlakken als er, of door lang doorrijden een snijspoor van ontsnappend gas is ontstaan, of er door corrosie rotplekken in de kop zitten ( en dit komt bij alu koppen al bijna niet voor). Ik begrijp best dat het soms uit voorzorg wordt gedaan hoor
Ik denk zelf aan:
inderdaad thermostaat
verstopte radiator
schoepen van de waterpomp afgebroken of weggesleten
17 jaar
slippende schoepenwiel wellicht!
17 jaar
Misschien je verdamper lek? of heeft ie dat al niet meer?
Heeft zo'n motorblok natte cinderbussen? dan kan het zijn dat er 1 iets te laag staat.
Kop trekt niet krom als ie met 10 kopbouten op het blok gefixeerd zit maar bij demontage als de spanning er af gaat. Hoeft niet maar kan wel.
Waterpomp kan ook een oorzaak zijn. Gooit ie de koelvloeistof er ook uit? Zijn de slangen (te)hard?
Gr Jaap
17 jaar
Hallo Jaap,
Ook als de motor op benzine loopt heb ik hetzelfde probleem. Er kan dan dus geen LPG in het koelsysteem komen. Als de motor warm is, niet heet, spuit het water door de overdruk 'dop' van het koelvloeistof resevoir. De ford Mondeo heeft een closed deck cilinderblok dus als daar het probleem zit zal er een scheur in de cilinder moeten zitten. Weet iemand of dit wel eens voorkomt bij een Mondeo.
Bij stationair draaien gebeurt er niks pas als ik ga rijden of de motor 3000 toeren laten draaien gaat het pas mis. Daarom leek mij het meest logische een scheur in de cilinderkop die door de warmte uit gaat zetten en dan dus pas gaat lekken. Door de kleur van het koelvloeistof is het misschien ook mogelijk dat er olie in het water komt. Ik heb namelijk al 2x het koelsysteem moeten aftappen dus dat moet ondertussen schoon zijn.
17 jaar
Het borrelen komt of door koken v/h koelwater of door gaslekkage vanuit de motor naar het koelsysteem.
Als de koelvloeistof borrelt door bv uitlaatgassen, is de lekkage al dusdanig groot, dat er ook een behoorlijk verlies van vloeistof moet zijn, door drukverschillen en uitzetting bij het warmlopen verloopt de lekkage dan nl andersom. eerst gas in het koelsysteem, dan koelvloeistof de motor in.
Als het alleen via de dop eruit gaat, komt het door oververhitting, dus koken en is het koelsysteem de oorzaaak, lijkt mij.
17 jaar
[quote=zx9r]Kan iemand mij ertellen hoe een cilinderkop die met minimaal 10 bouten vastzit, en strak aangesloten op het blok, krom kan trekken door (te)heet worden???
Ik heb zelf al tientalle koppakkingen vervangen, en laat een kop alleen vlakken als er, of door lang doorrijden een snijspoor van ontsnappend gas is ontstaan, of er door corrosie rotplekken in de kop zitten ( en dit komt bij alu koppen al bijna niet voor). Ik begrijp best dat het soms uit voorzorg wordt gedaan hoor[/quote]
MAW ik lul uit mijn nek, dus aantrekvolgorde, en aantal Nm maakt allemaal niets uit gewoon doen, en vlakken hoeft niet.
Daarbij moet je ook nog ééns goed lezen van wat ik vermeld, ik heb vermeld dat wanneer een de aantrek volgorde en het aanhalmoment (Nm) niet in volgorde is de kop wordt scheef getrokken.
Ik ben toch nog wel wat opgetogen dat jij dat vermeld als particulier en niet als pro.
Maar goed het zij zo, laten we de proef op de som nemen, jij komt met je auto naar mij toe en zal ik mijn momentsleutel die tot 230 Nm gaat de cilinderkop es effe scheef trekken, Je hoeft niet bang te zijn want de motor is heet, er kan niks gebeuren TOCH?
Theo niet boos worden ;-)
Thomasz je kunt ook ff je expansievat laten snuffelen op uitlaatgassen bij de garage dan weet je zeker of er geen uitlaatgassen in je koelsysteem zitten. Daarna denk ik dat je moet zoeken naar een verstopping in je radiateur of zo. Ook is je thermostaat verdacht want als ie niet belast wordt doet ie het niet (stationair draaien) misschien gaat je thermostaat niet open en dan gaat ie koken bij belasting. Voel eens of je slangen keihard zijn dan moet je toch denken aan koppakking.
Gr Jaap
17 jaar
RGMeyer, ik vind dat je een goed punt hebt en ik ga morgen de thermostaat nakijken. Inderdaad bij een lekke koppakking zal er ook water in de verbrandingsruimte moeten komen. Echter, als er een scheur in de uitlaatpoort zit, heb je een relatief constante overdruk van de uitlaatgassen. Iig ligt het probleem niet door het niet afvlakken. Verklaard wel waarom het overstromen pas onstaat als de motor op temperatuur is.
Waar ik wel over twijfel. Het koken begint als de temperatuurmeter nog op het midden zit. Deze meet de temperatuur direct op het blok. Als het water boven de 100 graden komt, moet de meter richting rood gaan. Vervolgens gaat ook de ventilator van de radiator aan. De sensor hiervoor zit op de radiator zelf. Zal dus betekenen dat het koelsysteem wel doorstroomt.
TheoStek, ik ben het mee eens dat het beter is om altijd je kop af te vlakken, leermomentje voor de volgende keer. Ik hoop alleen dat die nooit komt:). Maar als particulier heb je daar niet altijd de tijd/geld/materialen voor. En ik heb zelf ook al 4x een koppakking vervangen zonder de kop eerst af te vlakken en zonder problemen.
Of anders gezegd, als jij altijd een kop eerst laat afvlakken weet je ook niet wat het resultaat zal zijn als je een cilinderkop niet afvlakt:) Maar dat is op het moment niet de discussie.
Weet iemand hoeveel het ongeveer kost om een cilinderkop te laten afpersen en afvlakken?
17 jaar
Een kop moet je alleen vlakken als hij blijkt (gemeten) krom te zijn. Anders ga je je compressie beinvloeden, die je met een een overdiktepakking moet compenseren. Veel mensen kunnen of willen niet meten en nemen het zekere voor onzekere en vlakken altijd. De echte techneut denk hier vaak anders over. Helaas wordt er in de autobranche niet veel gemeten. Anderszijds gaat ook veel hetzelfde defect waardoor de oplossing gauw gemaakt is.
17 jaar
Thomasz
Vlakken en afpersen kost rond de 100 euro ongeveer kan wel goekoper ook maar dan moet je ff rondneuzen op internet.
Nijmeegse Motorenrevisie
Nijverheidsweg 40
6541 CM Nijmegen
024 3730008
Geef ze ff een belletje dit is dichtbij of niet?
Gr Jaap
17 jaar
Auto rijdt op LPG dus verdamper kan doorgeslagen zijn, LPG in het koelsysteem, lucht in het systeem= te weinig koeling. Sluit eerst de verdamper even uit en ga dan verder schroeven. Heb meerdere malen meegemaakt dat er onnodig koppakkingen zijn vervangen terwijl de verdamper zo lek als een zeef was.
[quote=TheoStek][quote=zx9r]Kan iemand mij ertellen hoe een cilinderkop die met minimaal 10 bouten vastzit, en strak aangesloten op het blok, krom kan trekken door (te)heet worden???
Ik heb zelf al tientalle koppakkingen vervangen, en laat een kop alleen vlakken als er, of door lang doorrijden een snijspoor van ontsnappend gas is ontstaan, of er door corrosie rotplekken in de kop zitten ( en dit komt bij alu koppen al bijna niet voor). Ik begrijp best dat het soms uit voorzorg wordt gedaan hoor[/quote]
MAW ik lul uit mijn nek, dus aantrekvolgorde, en aantal Nm maakt allemaal niets uit gewoon doen, en vlakken hoeft niet.
Daarbij moet je ook nog ééns goed lezen van wat ik vermeld, ik heb vermeld dat wanneer een de aantrek volgorde en het aanhalmoment (Nm) niet in volgorde is de kop wordt scheef getrokken.
Ik ben toch nog wel wat opgetogen dat jij dat vermeld als particulier en niet als pro.
Maar goed het zij zo, laten we de proef op de som nemen, jij komt met je auto naar mij toe en zal ik mijn momentsleutel die tot 230 Nm gaat de cilinderkop es effe scheef trekken, Je hoeft niet bang te zijn want de motor is heet, er kan niks gebeuren TOCH?[/quote]
Theo ...
voel je niet persoonlijk aangesproken, ik schreef nergens dat je uit je nek lult, maar over het altijd opnieuw vlakken heb ik persoonlijk mijn b edenkingen..... en dat heb ik uit eigen ervaring.....
Ik ben storingsmonteur van beroep ( na 12 jaar autoreparatie) in een bedrijf waar met hoge druk stoom wordt gewerkt ( tot 60 bar) en daar gaat ook wel eens een pakking kapot, en het vreemde is, daar wordt niet of zelden gevlakt, goede controle is daar belangrijk, en daarna weer monteren.
Een pakking zit er niet voor niets tussen, die is juist om kleine oneffenheden op te vangen, anders kun je de boel wel zonder pakking monteren. Mij is ook geleerd dat je de boel moet vlakken, maar ik ben nog opgegroeid in de periode dat de meeste koppen van gietijzer waren, en alu is toch iets meer fexibel dan gietijzer, en zoals ik al aangaf, ik zelf vlak bij hoge uitzondering een kop, en dat gaat altijd goed......
Ik heb zelf een motor die ik getuned heb, en momenteel op een compressie zit van 12,5 :1, daar heb ik een roodkoperen pakking tussen zitten, die ik al 2 x heb uitgegloeid en weer opnieuw heb gemonteerd ( is handgemaakt, dus een heel werk om te reproduceren), en zelfs dat werkt prima......
m.a.w. de visie en werkwijze die men aangeleerd krijgt , hoeft niet perse een vastgelegde wet te zijn, zelf nadenken en uitproberen is niet verboden hoor......
En een cilinderkop in volgorde aantrekken is alleen om de kop als het ware uit te rollen van het midden uit naar de zijkanten als je anderom begint dus aan de buitenkanten zou de kop in het midden bol kunnen gaan staan, met als gevolg dat er materiaal overblijft bij het aantrekken, dus ook de volgorde van binnen naar buiten is een gegeven, maar of je nu 1-2-3-4 enz of 2-1-4-3 en zo naar buiten aantrekt is ook niet van belang.....
En 230 nm kan geen enkele kopbout hebben, dus dat experiment kan helaas niet doorgaan
17 jaar
Mijn auto rijdt weer. Het bleek een kapotte thermostaat te zijn:(. De lucht die in het koelresevoir kwam bleek idd van de koelvloeistof dat kookt te komen.
Maar goed, voor niks eerst een koppakking en daarna een cilinderkop vervangen. Maar om het van de positieve kant te bekijken, heb toch weer een hoop geleerd. En mocht ik in de toekomst een lekke koppakking krijgen, kan ik deze in een dag vervangen:)
Iedereen bedankt voor de tips.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar