Ford Escort 1.6 16v clipper: slecht stionair, benzinelucht, hoog verbruik en vacuum in ta

Bouwjaar: 1996

Hallo,

Ik heb net een escort clipper met zetec motor erin gkocht. Nu het kouder is sloeg ie vaak af na de eerste 200 meter rijden. Daarna geen probleem. Nu hebben we de olie vervangen door een dunnere en daarnaast heeft de garage plunjers evrvangen van de klepstoters van de kant waarje makkelijk bij kan.
Het aflsaan na 200 meter rijden is over, maar..
Nu loopt de motor slecht stationair en als je stop na het ridjen en het stationair toerental komt, zakt ie naar 500 en slaat dan bijna af, gaat dan weer naar 1200 en weer terug,na een tijdje stabiliseert zich dat wel een beetje rond de 900 rpm.
Tijdens het rijden rond de 2200 toeren loopt ie ook niet rustig vind ik. Wat kan dit zijn?

Verder stinkt het bij vlagen naar benzine binnen (vooral stionair lopend en is het verbuirk volgens mij vrij hoog.
Plm. 1:9 ? ik weet niet wat normaal is bij dit type motor?

jeroen5354

Geplaatst door jeroen5354 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Escort? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

bassboy (0) PRO, 19 jaar geleden

hallo
De olie voor zetec-e motor is 5w30 en alleen deze is toegestaan!
Waarschijnlijk het probleem met het slecht stationair lopen is:
- controle carterventilatieklepje gaat circa 100.000km mee,is meestal vervuild dan krijgt hij stationair valse lucht!
-stationair regelklep(IAC) raakt nogal eens vervuild is makkelijk los te halen en te reinigen met remmenreiniger en een kwastje!even het asje van de klep controleren of er geen sporen opstaan!smeren met wd40 even laten intrekken en leeggooien voor het monteren!
-luchtmassa meter(MAF),bepaling luchtmassa bij stationair/deelast klopt waarschijnlijk niet!dit verklaart het slecht lopen tot 2200rpm en het verbruik.
Dit is wat er bij mij het eerste opkomt voor te controleren.
-de EVAP-klep!het ontluchten van het koolstoffilter van de benzinedampen.deze laat benzinedampen van het filter in de motor stromen kan misschien ook het probleem zijn!
Hoop je wat verder geholpen te hebben!succces verder.

vriendelijke groet!
william

jeroen5354 (0), 19 jaar geleden

OKee, das al heel wat..nu nog zien te vinden waar al die klepjes op de motor zitten. Is er ergens documentatie daarover te vinden? een handboek oid?
De olie die er in zit op dit moment is inderdaad die 5w30

bassboy (0) PRO, 19 jaar geleden

hallo jeroen.

De carterventilatieklep zit tussen de motor en het uitlaatspruitstuk
De stationair regelklep zit onder op het inlaatspruitstuk
De evap-klep zit op het schutbord met twee slangetjes eraan!controleren op door lekken!hij moet werken bij warme motor en in deellast en closed-loop.meten met een scoop.
MAF-sensor zit vast aan het luchtfilterhuis.optisch vaak weinig aan te zien als je hem losneemt!meten is weten bij deze!
hoop dat je wat verder komt zo

groeten
william

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.