auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Mondeo: Soms wil auto niet in eerste , tweede en ook niet in achteruit

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Benzine, Motorcode: 107 KW

Beste Technici,

Bij deze Mondeo km stand 105000 is het volgende probleem:
De auto wil soms niet in de versnelling wanneer de motor loopt en de auto stilstaat, wanneer de motor uit staat kan altijd soepel geschakeld worden, daarna de motor starten en alles is in orde, de auto rijdt prima en er kan normaal geschakeld worden. Dit euvel treed meestal op als de motor koud is maar soms ook in warme toestand.
De koppeling voelt normaal aan, werkt prima, geen olielekkage, niveau remvloeistof daalt niet.
Het schakelmechanisme is onlangs door de garage waar we de auto gekocht hebben gesmeerd en het werkt nu ook heel soepel.

Wat kan deze fout veroorzaken ? Alle advies wordt zeer gewaardeerd.

Geplaatst door

Henricus (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Koppeling is hydraulisch, dus niet af te stellen.
Mogelijk een versleten koppelingsplaat.

Ralf_Jensen 0
badge

10 jaar

Kan de koppelingsplaat versleten zijn terwijl alles normaal functioneert, de koppeling slipt niet, ook niet met caravan rijden ? Behalve het probleem natuurlijk wat ik heb aangemeld.

Henricus 0

10 jaar

hij komt niet goed vrij , het kan nog erger worden , dan kraakt hij op alle versnellingen, drukgroep kan de grootste oorzaak zijn , wel de hele set vervangen plaat drukgroep en lager , plaat kan ook een beetje blijven hangen op de prise as, roest en stof, dan schakelt hij ook beroerd op de korte versnellingen , oorzaak caravan rijden krijgt de koppeling ongemerkt toch iets meer te verwerken, pedaalridders , file rijden etc

gr Thorpe

thorpe 0
badge

10 jaar

Oke Ralf en Thorpe, bedankt voor het advies, hebben jullie nog een idee hoe ik dit verder kan controleren zodat ik meer zekerheid heb dat het probleem in de koppeling zit want ik kan er niet in kijken en om de koppeling te vervangen is toch een heel gesleutel..................

Alvast bedankt.

Henricus 0

10 jaar

Je kunt de koppeling met gepast geweld effe testen. Op de handrem, en dan proberen de motor te laten lopen, terwijl je de koppeling laat opkomen, in versnelling 2 of 3.

Voor de koppeling visueel te beoordelen, moet de bak er vanaf.

Ralf_Jensen 0
badge

10 jaar

Hallo Ralf,
We hebben de motor laten draaien op ongeveer 3000 toeren, auto in 2e versnelling en handrem er op, koppeling op laten komen en motor slaat dan meteen af.
Dit wijst er op dat de koppeling niet versleten is. Misschien blijft hij plakken ? Kan ik nu het beste toch de koppeling laten vervangen ?

Henricus 0

10 jaar

Tja, op deze manier slaat de motor af ja. Heb je ook geprobeerd om dan de motor te laten lopen.? Dus spelen met je kopp. pedaal, waarbij steeds meer gas gegeven wordt.

Ik kan zo echt niet zeggen ofdat je koppeling vervangen moet gaan worden.

Ralf_Jensen 0
badge

10 jaar

Beste Ralf,
Samen met de garage waar wij de auto gekocht hebben is nog eea getest en zijn we tot de conclusie gekomen dat de koppeling vervangen moet worden, de auto is gekocht met een half jaar garantie, de garage heeft nu als voorstel om het druklager (compleet met drukcylinder) onder garantie te vervangen zonder berekening van enige kosten, dus ook geen arbeidsloon.
De garage adviseert om dan ook de koppelingsplaten met drukgroep te vervangen (deze zouden we dan moeten betalen) ook stelt hij voor om het vliegwiel tegen betaling te vervangen.

Hierover wil ik nu graag een advies, het verhaal van de koppelingsplaten met drukgroep kan ik nog wel begrijpen en accepteren, maar is het advies van dat vliegwiel niet een beetje overdreven bij een km stand van 110000 ?

Henricus 0

10 jaar

Tja, wat heb je voor garantie afgesproken. Alléén draaiend gedeelte motor?
Kijk technisch is het beter om de gehele koppelingsset te vernieuwen. Duidelijk. Maar als het mijn eigen auto is, zou ik eerst het vliegwiel beoordelen, en dan bepalen of deze vervangen moet worden, JA of NEE. Zo´n vliegwiel is duurder dan die koppelingsset.
Van de andere kant; gaat het vliegwiel over een tijdje stuk, dan moet wederom de bak er vanaf. Dan betaal je natuurlijk WÈL, het arbeidsloon. Doe hiermee je voordeel.

Ralf_Jensen 0
badge

10 jaar

En, ?? wat is het geworden .....

Ralf_Jensen 0
badge

10 jaar

Er is nu een afspraak gemaakt met de garage, het wordt onder garantie gerepareerd, alles wordt vervangen, dwz geen arbeidsloon, geen kosten voor het druklager met cylinder, maar de materiaalkosten van de koppelingsplaat en het dubbel massa vliegwiel zijn voor ons. Lijkt dit een redelijke oplossing ?

Henricus 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.