Ford Focus 1999: springlock verbinding van droger/filter muurvast

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.8TDDI

Besloten om de droger/filter te vervangen, dit is al jaren niet gebeurt. Enige wat nog vast zit is de springlock (van de pijp naar de verdamper) die vast zit aan de droger/filter. De droger zou ik ten op zichten van de leiding rond moeten kunnen draaien / zou los moeten zitten. Dit gaat al niet. Heb er WD40 op gedaan en flink aan zitten trekken/duwen om er beweging in te krijgen, maar helaas. Ik heb ook speciaal gereedschap om de veer van de springlock uit elkaar te duwen, maar dat heeft geen zin voor de leiding los te krijgen van de droger. Heb ook met een hamer op de droger zitten beuken om er beweging in te krijgen. De veer die in de springlock zit beweegt ook niet, lijkt als of hier veel vuil in zit.

Heeft er iemand advies om de droger los te krijgen van de pijp die naar de verdamper gaat zonder de pijp te beschadigen?

deltanine

Geplaatst door deltanine (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

johndoornbosch (0) PRO, 10 jaar geleden

Misschien helpt voorzichtig warm maken met een verfbrander/fohn.


Gr John

Punt (35) PRO, 10 jaar geleden

Er is een stukje gereedschap voor . Om het pijpje wat in het onderste deel steekt moet een busje komen welke een ring in drukt . Die spreidt zich dan en laat de bovenste deel los .

Als je het nieuwe deel koopt zie je hoe het werkt ! Niet met een brander er aan komen!

Succes.

deltanine (0), 10 jaar geleden

Het enige nieuwe wat ik heb is een droger. De springlock zit fysiek vast aan de pijp die ook aan de verdamper zit. En die pijp met springlock zou ik graag zou min mogelijk willen beschadigen. Het stukje gereedschap dat je bedoelt is dat soms hetzelfde als in onderstaande plaatje? Dat gereedschap heb ik namelijk al, maar krijg geen beweging aan de veer.

johndoornbosch (0) PRO, 10 jaar geleden

Punt,

Een verfstripper heeft geen vlam dus met een beetje beleid kan je gewoon die verbinding verwarmen, of anders met buigen en wringen de zaak mollen.


Gr John

deltanine (0), 10 jaar geleden

Ik ga het morgen proberen met een fohn. Proberen warm te maken en dan de droger proberen te roteren t.o.v. de pijp.

Punt (35) PRO, 10 jaar geleden

Tim ;die garterspring moet je zien te spreiden ! Teem een Stukje plaatstaal , buig dat om het pijpje en knijp dit met 2 tangen tussen die veeer om deze te vergroten . Dat stukje gereedschap is daarvoor welk getekend staat,als je dat niet mocht hebben.
Zorg dat je niets verniel . Montage is een kwestie van met een beetje airco olie de zaak in elkaar steken.
De afdichting gaat met een O ring ,hoeveel warmte kan dat hebben?

De bevestiging moet wel kunnen draaien us oxide kan ook nog een oorzaak zijn dat het zaakje zo vast zit.

Succes.

r.muller (0) PRO, 10 jaar geleden

Heren,
Stop met knoeien dit werkt niet je krijgt de leidingen niet heel uit elkaar gewoon nieuwe leiding en filter/droger vervangen
suc6

johndoornbosch (0) PRO, 10 jaar geleden

Ik heb alles nog losgekregen, een Oring kost 50 cent dus daar hoef je niet voor uit te kijken.
Rene, vervangen kan altijd nog maar wij zijn niet van de vervanggeneratie.


Gr John

deltanine (0), 10 jaar geleden

Punt, Rene, John
Het is gelukt om de veer van de springlock te spreiden met behulp van het speciale gereedschap. Er zat enorm veel vuil rondom de veer. Heeft tijd gekost, maar mbv veel kruipolie en beetje bij beetje wrikken van de veer is het gelukt. De veer ligt nu volledig los!

Helaas zit de pijp (waar de springlock fysiek aan vast zit) nog steeds muurvast aan de droger. Voordat de veer los zat heb ik geprobeert om het met een verfbrander los te krijgen, dat is niet gelukt.
Vanavond zal ik een tweede poging wagen. De droger is nu buiten de auto, heb nu kruipolie rondom de veer zitten. Nu de droger ondersteboven staat kan de kruipolie niet weglopen. Misschien is dit ook al voldoende om de droger los te krijgen.

Groeten

Foto van de opstelling met kruipolie rondom de veer.

deltanine (0), 10 jaar geleden

John,
Waar zou ik een O-ring goedkoop kunnen krijgen? Voor een O-ring van de compressor naar de aircoslang vragen ze bij de Ford dealer 12euro per stuk.
Bij de compressor heb ik er twee nodig. De O-ringen bij de springlocken zullen er twee/drie zijn.

Groetjes

kaleido 1 (1620) PRO, 10 jaar geleden

Locale aircoboer.
Geen universele rubberen ringetjes gebruiken , lossen op.

johndoornbosch (0) PRO, 10 jaar geleden

Oringen die olie en brandstoffen trotseren kan je ook gebruiken voor airco's, althans dat is mijn ervaring in al die jaren.
En idd bij een bedrijf die alleen airco's doet heeft wel een assortiment en dan ben je hooguit een paar euro kwijt.


Gr John

deltanine (0), 10 jaar geleden

De aanhouder wint. Droger is los van de pijp! Combinatie denk ik van de hele dag in de olie, daarna verhit met verfbrander en toen het warm was zitten draaien / wrikken. Nu nog 3 o-ringen halen voor de pijp en 2 voor de compressor bij de aircoboer.

Alle bedankt voor jullie bijdrage. :-D

check

Beste antwoord, geplaatst door deltanine (0), 10 jaar geleden

Zaterdag de droger en aircoslang vervangen. Bij de autogarage lektest gedaan en laten vullen. De auto is weer koud. :-D

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.