Ford Mondeo: ST220 met shake in het stuur ??

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: V6 3.0 Liter

Hoi Allemaal,

Ford Mondeo ST220 , BJ 2004, KM stand 29.000 KM

4 Nieuwe banden SPORT CONTACT 3, Geen hoogteslag, goed gebalanceerd en goed uitgelijnd.

Toch tussen 80 en 100 een kleine shake in het stuur. Soms wel en soms weer niet.

Heeft iemand enig idee wat dit nog meer kan zijn. Iets in het stuurhuis ??

Alvast bedankt.

Chev

Geplaatst door Chev (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Mondeo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

29 Reacties

Edje Raketje (0), 16 jaar geleden

Dit zijn dingen die ik niet kan begrijpen!
Een kapitaal uitgeven aan een auto, en goedkope worsten eronder laten zetten.
Michelin monteren en je geshake is over.

dirk2269 (0) PRO, 16 jaar geleden

misschien je aandijfassen even controleren

Chev (0), 16 jaar geleden

[quote=Edje Raketje]Dit zijn dingen die ik niet kan begrijpen!
Een kapitaal uitgeven aan een auto, en goedkope worsten eronder laten zetten.
Michelin monteren en je geshake is over.[/quote]
Hmm de Continental Sport Contact 3 zijn ook niet echt goedkoop. Verschil is maar een paar tientjes met de Michelin Pilot Sport.

Ik dacht dat de Continental Sport Contact 3 ook wel oke waren.

dirk2269 (0) PRO, 16 jaar geleden

ze hebben wel vaak een hoogte slag

Edje Raketje (0), 16 jaar geleden

Ik dacht dat Sport Contact ook wwer een goedkoop oostblok of Aziatisch flutmerk was.
Continentals zijn inderdaad niet goedkoop,maar omdat ze vrij stug zijn hebben ze zoals Dirk al zei snel last van een hoogteslag.
Bocendien gaan ze snel veel lawaai maken.
Maar ik blijf wel bij mijn mening dat Michelin de beste banden maakt.

dirk2269 (0) PRO, 16 jaar geleden

leg de banden is van voor na achter
als er iets veranderd weet je dat je het in je velg of band moet zoeken

Chev (0), 16 jaar geleden

Liggen inmiddels Michelin PS2 onder. Nauwelijks hoogteslag. Juist uitgelijnd, geen slag in velgen.

Nog steed rond de 100 km/u een vibratie in het suur en een vrij onrustige passagiers stoel.

Wat zou dit kunnen veroorzaken , er van uit gaande dat de banden en velgen correct zijn.

Edward

Treb (0), 16 jaar geleden

Moi,
Fusee- en met name stuurkogels zijn ook gecontroleerd? Defect wiellager?
Groet,
Bert

Doktor (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=Chev]Liggen inmiddels Michelin PS2 onder. Nauwelijks hoogteslag. Juist uitgelijnd, geen slag in velgen.

Nog steed rond de 100 km/u een vibratie in het suur en een vrij onrustige passagiers stoel.

Wat zou dit kunnen veroorzaken , er van uit gaande dat de banden en velgen correct zijn.

Edward[/quote]
Die onrustige passagiersstoel zou kunnen duiden op een probleem dat van achter komt.

Suc6

Chev (0), 16 jaar geleden

[quote=Doktor][quote=Chev]Liggen inmiddels Michelin PS2 onder. Nauwelijks hoogteslag. Juist uitgelijnd, geen slag in velgen.

Nog steed rond de 100 km/u een vibratie in het suur en een vrij onrustige passagiers stoel.

Wat zou dit kunnen veroorzaken , er van uit gaande dat de banden en velgen correct zijn.

Edward[/quote]
Die onrustige passagiersstoel zou kunnen duiden op een probleem dat van achter komt.

Suc6[/quote]
Maar de trilling in het stuur spreekt dat weer wat tegen,of vergis ik me

Edward

Chev (0), 16 jaar geleden

Hoe zou ik kunnen uitsluiten of dit een aandrijfas issue is ?

Ik ga al een beetje bang worden dat dit weer een probleem is waar ik mee moet leven. Ik hoop het niet. Ik heb geen ST220 gekocht uit 2004 met een KM stand van onder de 30000 KM om vervolgens met 100 onrustig te rijden met een trillende passagierstoel en stuur.

Edward

dirk2269 (0) PRO, 16 jaar geleden

maar je hebt er 4 nieuwe michelins op gezet
wat je voor de zekerheid zou kunnen controleren is de rubbers van de achterwiel ophanging daar bedoel ik de rubbers van het sub frame
gr dirk

Chev (0), 16 jaar geleden

[quote=dirk2269]maar je hebt er 4 nieuwe michelins op gezet
wat je voor de zekerheid zou kunnen controleren is de rubbers van de achterwiel ophanging daar bedoel ik de rubbers van het sub frame
gr dirk[/quote]
Dus niet de schokbrekers ?

Zou dit dan ook voor een vibratie in het stuur kunnen zorgen ?

Ik ben niet echt een kanjer in auto's, maar waar moet ik op letten bij de rubbers ?

Alvast bedankt Dirk

dirk2269 (0) PRO, 16 jaar geleden

dat moet je toch ff door een dealer laten controleren
maar trillen kan niet van schokbrekers komen
maar er zitten nu 4 mich op

dirk2269 (0) PRO, 16 jaar geleden

ik denk nog steeds dat de aandrijfassen de trilling veroorzaken
want velg en band zijn in orde
veranderd de trilling als je stuurd als de trilling aanwezig is

Chev (0), 16 jaar geleden

[quote=dirk2269]ik denk nog steeds dat de aandrijfassen de trilling veroorzaken
want velg en band zijn in orde
veranderd de trilling als je stuurd als de trilling aanwezig is[/quote]
Weet ik eigenlijk niet, zal dit morgen gaan testen.

Kun je erachter komen of het de aandrijfas is of moet je deze gewoon gaan vervangen en dan maar hopen dat het probleem weg is.

Of is er een manier om dit te testen.

Edward

dirk2269 (0) PRO, 16 jaar geleden

je zou zelf even kunnen kijk als de auto op de grond staat of je speling voel op de as zowel axial als radiaal
de as kan wel op en neer schuiven dat is normaal omdat de wagen in en uitveerd

Chev (0), 16 jaar geleden

Ik heb het subframe achter bekeken. Waar moet ik precies op letten. Volgens mij zit het subframe vast met vier bouten aan de onderkant van de auto met daartussen in een rubber.

Edward

dirk2269 (0) PRO, 16 jaar geleden

die 4 rubbers kun je ff controleren de lijm laag laat wel eens los
het zal wel niks met het trillen te maken hebben maar het is maar een tip

Danny78 (0) PRO, 16 jaar geleden

goede rubbers => Dunlop SP9000 snel slijten doen ze wel maar zijn super banden ;-)

Als je geen kanjer bent in wagens dan best effe bij de dealer gaan, bij zo een wagen is het niet altijd even makkelijk en ze rijden nu ook niet Zoveeel rond.

Chev (0), 16 jaar geleden

[quote=dirk2269]die 4 rubbers kun je ff controleren de lijm laag laat wel eens los
het zal wel niks met het trillen te maken hebben maar het is maar een tip[/quote]
Ik las het volgende:

Als het subframe achter en de draagarmen los zijn geweest mag alles pas aangedraaid worden als de auto ingeveerd is, anders staat alles op spanning en wordt de auto ook springerig.

Volgens mijn Ford Dealer is dit onzin. Alles kan vastgezet worden als de auto omhoog staat en niet als de auto is ingeveerd ?!?!

Wie o wie kan mij vertellen wat de waarheid is ?

Thanks

Edje Raketje (0), 16 jaar geleden

Of de auto springerig wordt weet ik niet, maar als alles wordt vastgezet als de wielen uithangen vinden de rubbers dat niet fijn.
Dat wat vroeger met de achterbrugrubbers van de Taunussen ook het geval.

Chev (0), 16 jaar geleden

Misschien een Ford Monteur die hierover wat kan zeggen wat betreft het vastzetten van het subframe ??

Chev (0), 16 jaar geleden

[quote=Chev][quote=dirk2269]die 4 rubbers kun je ff controleren de lijm laag laat wel eens los
het zal wel niks met het trillen te maken hebben maar het is maar een tip[/quote]
Ik las het volgende:

Als het subframe achter en de draagarmen los zijn geweest mag alles pas aangedraaid worden als de auto ingeveerd is, anders staat alles op spanning en wordt de auto ook springerig.

Volgens mijn Ford Dealer is dit onzin. Alles kan vastgezet worden als de auto omhoog staat en niet als de auto is ingeveerd ?!?!

Wie o wie kan mij vertellen wat de waarheid is ?

Thanks[/quote]
Misschien een Ford Monteur die hierover wat kan zeggen wat betreft het vastzetten van het subframe ??

Danny78 (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=Chev]Misschien een Ford Monteur die hierover wat kan zeggen wat betreft het vastzetten van het subframe ??[/quote]
Man man, een Ford dealer die niet weet dat je inderdaad beter de bussen niet op spanning laat staan bij het vast zetten is ook niet wat het moet zijn !

Het zit zo, als een wagen met zijn wielen op de brug of grond staat is er geen probleem maar als de wagen omhoog staat en de wielen dus hangen => en de draagarmen enz ... dus ook niet op normale stand staan (center) en je zet ze dan vast dan bekom je dat bij zakken en weer normale stand de bussen dus constant onder spanning staan (torsen)

Hierdoor is alles gewoon VEEL sneller versleten wat logisch is.

Normaal staan de rubbers van armen centraal, dat wil zeggen dat ze dus niet gewrongen zitten.

Bij putjes beweegt alles en gaan ze dus lichtjes torsen, zoals ik zei als ze al van op normale rustand verwrongen zitten dan gaan ze echt niet lang mee want dan gaan ze veel te ver gaan wringen en gaan ze dus VEEL sneller scheuren of scheurtje vertonen.

Zo'n dingen verwacht je toch dat een monteur dit zou weten !

Het subframe mag pas vast als dit gecentreerd staat doormiddel van paspennen.
Dit mag vast met wagen omhoog no problemo.

Dan zet ik alles tegen en laat de wagen zakken en zet het dan vast of rij de wagen op een 4 palenbrug zodat de wagen met de wielen op de grond (brug) blijft staan.

EN belangrijk, na elke werkzaamheid waarbij iets los gaat van een ophanging => altijd uitlijning doen.

Chev (0), 16 jaar geleden

Danny78

Kan het zijn dat een auto wat springerig wordt als het e.e.a is vastgezet met hangende wielen ?

Ik begrijp dus dat het e.e.a vast gezet moet worden op zo'n brug waar de auto dus wel op zijn wielen kan staan.

Is het veel werk om alsnog het e.e.a. los te maken en vast te maken met de wielen op de grond ??

Danny78 (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=Chev]Danny78

Kan het zijn dat een auto wat springerig wordt als het e.e.a is vastgezet met hangende wielen ?

Ik begrijp dus dat het e.e.a vast gezet moet worden op zo'n brug waar de auto dus wel op zijn wielen kan staan.

Is het veel werk om alsnog het e.e.a. los te maken en vast te maken met de wielen op de grond ??[/quote]
Kan wel zijn, weet niet echt of je dat zou voelen maar ik neem aan dat het wel kan aangezien de rubber bussen op spanning staan en anders reageren dan normaal !

Inderdaad wielen moeten op grond of brug staan zodat alles centraal in rust staan en dan alles pas vast zetten.
Is niet veel werk, alle bouten die bussen vast zetten lossen en dan weer aan draaien desnoods even de wagen in en uit veren (aan trekken) zodat alles zich weer in rust positioneerd.

An het frame zelf moet je niet zijn die bouten zitten verticaal op het chasis en die mogen zo vast gezet worden.

Alle draagarm bussen en bevestigingsbouten van armen even lossen en weer vast zetten als de wagen zich un rust bevind.

In ieder geval bespaard het u van zeer snel weer kosten te hebben ivm bussen die weer vervangen moeten worden, mischien lost het uw probleem niet op maar dan bespaar je u wel die kortere levensduur.

Chev (0), 16 jaar geleden

[quote=Danny78][quote=Chev]Danny78

Kan het zijn dat een auto wat springerig wordt als het e.e.a is vastgezet met hangende wielen ?

Ik begrijp dus dat het e.e.a vast gezet moet worden op zo'n brug waar de auto dus wel op zijn wielen kan staan.

Is het veel werk om alsnog het e.e.a. los te maken en vast te maken met de wielen op de grond ??[/quote]
Kan wel zijn, weet niet echt of je dat zou voelen maar ik neem aan dat het wel kan aangezien de rubber bussen op spanning staan en anders reageren dan normaal !

Inderdaad wielen moeten op grond of brug staan zodat alles centraal in rust staan en dan alles pas vast zetten.
Is niet veel werk, alle bouten die bussen vast zetten lossen en dan weer aan draaien desnoods even de wagen in en uit veren (aan trekken) zodat alles zich weer in rust positioneerd.

An het frame zelf moet je niet zijn die bouten zitten verticaal op het chasis en die mogen zo vast gezet worden.

Alle draagarm bussen en bevestigingsbouten van armen even lossen en weer vast zetten als de wagen zich un rust bevind.

In ieder geval bespaard het u van zeer snel weer kosten te hebben ivm bussen die weer vervangen moeten worden, mischien lost het uw probleem niet op maar dan bespaar je u wel die kortere levensduur.[/quote]
Werk je toevallig in de buurt van Utrecht, misschien kan iemand me helpen tegen een vergoeding

Danny78 (0) PRO, 16 jaar geleden

Ik ben Belg dus is niet echt bij u in de buurt !
Er zal wel iemand hier op het forum zijn die korter bij u woond en u wil helpen denk ik ?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.