Ik heb behoorlijke stank en rook vanonder de wielkasten.
Dit kwam toen ik met mijn auto achteruit een heuvel op moest rijden.
Caravan van 1500 kg (in de oplooprem) hing er ook nog aan (inparkeren caravan)
Toen ik moest corrigeren (even vooruit rijden), bleef de koppeling beneden hangen en kwam er heel veel rook en stank vanonder de auto vandaan.
Na een halve minuut werkte de koppeling weer en kon ik alsnog de caravan op zijn plaats zetten.
De auto heeft nu 20 uur stil gestaan (en de stank is bijna helemaal weer weg).
Moet ik actie ondernemen voor de stinkende koppeling, of is dit acceptabel?
Heeft dit voor de toekomst nog gevolgen?
Zou ik hiervoor Ford assistance moeten inroepen?
Graag tips.
Alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Door Uw rijstijl is de koppeling zeer heet geworden,en waarschijnlijk is er vapour-lock opgetreden(dampbelvorming) in de koppelingscilinder waardoor de koppelingspedaal onder bleef.
Ik denk niet dat er een probleem is op dit moment,wel wordt de levensduur van de koppeling erg gekort door ze overmatig te laten slippen.
Garage horne3458, bedankt voor je antwoord.
Na ongeveer 1 week is er nog af en toe nog een lichte stank/reuk merkbaar.
Het "lijkt" of de koppeling later opkomt dan eerst (hier in de bergen is het ook iets anders rijden);
Het kan toch niet dat een auto met 160 pk en trekgewicht van 2100 kg problemen heeft met een caravan van 1500 kg.
Verder heb ik op de reis geen enkel probleem gehad met het trekken; enkel met de caravan achteruit omhoog duwen (waarschijnlijk door de oplooprem heen).
Moet ik actie ondernemen naar een garage (bij thuiskomst van vakantie) om de koppeling en/of platen te laten checken?
Auto rijdt op zich wel goed.
Alvast bedankt.
12 jaar
Ben met de auto naar de ford dealer geweest.
Grote beurt gehad en monteur heeft een test-rit gemaakt.
Daar is met medegedeeld dat er geen probleem is.
Echter met rijden (in de bergen), moet je wel altijd zorden dat je genoeg toeren draait.
Blijkbaar moet ik zeker boven de 2000 toerren zitten (want dan zit de turbo in zijn werkgebied).
Als de toeren rond de 2000 zitten, kan je blijkbaar met een slippende koppeling rijden, waardoor de koppeling kan gaan stinken.
12 jaar
Wat een l.lverhaal.
De motor levert zijn maximale koppel bij 2000 rpm en is daar het sterkst.
Kennelijk geeft de monteur indirect toe dat deze koppeling overleden is.
Dan wel dat de koppeling van huis uit al onderbemeten is.
Ik kan begrijpen dat je niet op 1000 toeren een berg op moet rijden (met caravan), maar met 200 toeren moet het gewoon kunnen.
Als ik merkte (bij stijgen) dat de toeren terugliepen, zorgde ik ervoor dat ik een versnelling terug schakelde (om weer boven/rond de 2000 toeren te zitten).
Ik begrijp daarom ook niet dat een koppeling slipt (dat is toch als ik het koppelings pedaal half indruk tijdens rijden, dan slipt de koppeling).
Is de koppeling overleden, of is te koppeling gewoon onderbemeten voor een Kuga met 120 kW?
Moet ik zelf nog actie ondernemen??
12 jaar
Eerlijk gezegd vind ik de koppeling ven de 2.0 diesel beetje onderbemeten, heb al een paar keer meegemaakt bij een mondeo dat de koppeling soms gaat slippen bij max koppel. nieuwe koppeling er in, vliegwiel goed controleren en dan is het weer goed.
[b]TS heeft helaas niets meer van zich laten horen. Onderstaande oplossing heb ik helaas uit een ander topic moeten vernemen.[/b]
Er zat een "braam" aan het druklager waardoor waarschijnlijk koppeling bleef hangen (slippende koppeling).
Braam is onstaan door een te hete koppeling werd me medegedeeld;
echter ik beweerde dat door de braam de koppeling slipte waardoor koppelingsplaten, druklager en drukgroep eerder verhit raakte en daardoor moest worden vervangen.
Zij vonden dat het "mijn" schuld was, dus zelf alles moeten betalen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Kuga of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar