Het vreemde van deze Scopio is dat hij deze "kuur" alleen heeft als de toercaravan er achter zit.
Als wij gereden hebben dan stoppen en ook de auto uit zetten, dan gebeurt het meestal dat de Ford niet wil starten, en dit blijft zo voor een paar minuten. Hij is dan helemaal stroomloos, doet niets meer gaat niet rond geen lampjes die branden gewoon totaal geblokkerd.
Ik heb ook al geprobeert om dan met de afstandsbediening van het alarm te déblokeren, maar meestal na een paar minuten wachten (wat niet zo leuk is bij een benzinepomp bv in Frankrijk) dan start ie weer.
Het ligt denk ik tussen de twee en vijf minuten.
Ligt het nou aan de aansluiting van het stopkontakt,of is de stroom hiervan ergens verkeerd van afgetapt,zit er een beveiliging voor te veel stroom vraag (bv van de koelkast)en blokeert ie dan? Bij Ford weten ze het niet of zou het onderzoek hiernaar teveel tijd en geld gaan kosten.
Ook heb ik al gedacht om de caravan stekker eruit te trekken voor dat ik de auto uit zet misschien is dat een oplossing.... maar dat vergeet je natuurlijk weer onderweg.
Ik wordt er hopeloos van, dus wat en hoe kan ik dit nu oplossen hopelijk is er nu wél iemand die mij hierin kan helpen.
Bijvoorbaat hartelijk dank.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is inderdaad een vreemde; misschien kom je dichter bij de oplossing door een aantal zaken uit te sluiten, zoals: gebeurt hetzelfde met een andere caravan; is het ook over als de stekker eruit ligt. Kijk voor de grap eens in je instructieboekje of ergens het starten wordt uitgesteld in een bepaalde situatie (alarm/startonderbreker). Zet de koelkast eens uit. Is er in de caravan een accubeveiliging ingebouwd? Bij een 13-polige stekker zijn twee verschillende aansluitingen mogelijk, 1 x spanning op de kogel via het kontakt en de andere constant (buiten het kontakt om). Probeer wat meer informatie te verzamelen, misschien helpt dat de lezers op weg.
Succes
Hallo Ed,
Om een verdere diagnose te kunnen stellen zou ik graag antwoord hebben op de volgende vragen:
Wanneer de auto niet wil starten en de dashboardlampjes (oliedruk, dynamo etc) branden niet, werkt je radio dan nog wel?
De constante stroom voor de caravan, waar is deze afgetakt, direct op de accu of ergens op de bedrading?
Het alarm wat hierin zit is dit origineel of later ingebouwd en is deze voorzien van een startonderbreker?
antwoord op jou vragen:
nee de radio werkt dan ook niet,
Het is een origineel Ford alarm mét startonderbreker, zo een van een keer alarm indrukken en binnen drie seconden nog een keer dubbel indruken voor totale afsluiting.
Nu je noemde het al een beetje, ik heb net gehoort dat er in deze Scorpio's een zg stroomonderbreker relais kan zitten die bij teveel stroom vraag alles uitschakeld?
Maar waar zou die dan moeten zitten?
21 jaar
Een stroomonderbreker die uitschakeld als er teveel stroom wordt afgenomen zit er bij de scorpio niet op.
Mijn theorie is het volgende.
Als er voor de caravan niet rechtstreeks vanaf de accu stroom wordt afgenomen maar ergens na het contactslot wordt afgetakt kan dit een te zware belasting zijn voor het contacstlot of het circuit waarop deze zit aangesloten waardoor deze te warm worden en na het uitschakelen niet genoeg contact maakt. Het stroomcircuit gaat als volgt:
Vanaf de accu gaat de stroon via FII van 60A in de Hulp Electro box (rechts in de motorruimte) naar de Centrale Electro box ( links in de motorruimte) Deze 60A zekering voorziet o.a de zekeringen 3,9,17,19,20,25,28 en 16 (in de CEB)van stroom. Zekering 16 is voor de stroomvoorziening van het contacslot.
Zit het probleem tussen de Accu tot en met zekering 60 dan moet b.v. tijdens het probleem de claxon het ook niet meer doen (zekering 9). Werkt de claxon echter wel zit het probleem in het circuit vanaf de voeding van zekering 16 tot en met het contactslot. Omdat je zegt dat de radio dan ook niet meer werkt kan er of geen stroom meer bij het contactslot komen of het contactslot geeft het niet meer door.
Als de constante stroomdraad van de caravan wel rechtstreeks vanaf de accu komt kan het zijn dat de CEB na een lange warme rit inwendig een te grote weerstand geeft en hierdoor de auto niet meer wil starten. Dezelfde diagnose van hierboven kun je dan ook gebruiken (claxon).
Vandaar dat ik vroeg waar de constante stroom wordt afgetakt!
PS. voor stroom moet je eigenlijk spanning lezen!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Scorpio of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar