close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Focus: Stationair niet regelmatig lopen. Plopt in uitlaat

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6i Zetec

Volgende probleem.
Als de auto stationair loopt, loopt deze niet regelmatig. Heb net de bougies vervangen dat is het niet. Bij gewoon rijden is er niets aan de hand. Auto rijdt gewoon op 4 cilinders.

Bij het stationair lopen zakt de motor naar 400 toeren, zakt (te) ver weg, de motor probeert extra gas bij te geven (meestal net iets te laat), daarna zakt motor weer weg etc. etc. Tegelijkertijd hoor je het in de uitlaat ploppen. Wat kan dit nou zijn ?

Geplaatst door

dkoek (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

"Ploppende" geluiden uit de uitlaat komen doorgaans door een slecht afgesteld ontstekingssysteem of defecte (lekkende) uitlaatkleppen. Mechanische problemen (bv kleppen) bij de Ford 1.6-16V Zetec SE zijn zeldzaam. De auto rijdt toch niet op gas?? (Is niet toegestaan door Ford !!).
Electronicastoringen zijn helaas niet door een particulier op te lossen; dus even naar een dealer een diagnose laten stellen.

robert10078 0

16 jaar

Robert,

Hij rijdt gewoon op benzine.
Als je bedoeld een slecht afgesteld ontstekingssysteem bedoel je dan een elektronische afstelling waar je zelf niet bij kunt komen ?

Tja, dan toch maar naar de dealer....

dkoek 0

16 jaar

Aan het electronische "motormanagementsysteem" valt helemaal niets meer af te stellen (is niet alleen zo bij Ford). A.d.h.v. sensoren regelt een electronisch brein de inspuiting en ontsteking. Kun je als particulier helemaal niets meer mee. Dus naar een dealer om de computer uit te laten lezen...

robert10078 0

16 jaar

Probleem (zelf) gevonden.

Het blijkt de "klep stationair regeling toerental" of in het engels de IAC valve (= Idle air control) te zijn.
Je kunt daar zelf heel makkelijk bij.

Klep eraf gehaald. Ongeveer 5 minuten in WD-40 laten "druipen". Daarbij kwam allerlei hele kleine zwarte aanslag los.
Goed schoonmaken en drogen.
Klep er weer op.

Daarna liep de motor eigenlijk vrij snel stationair weer OK.

Volgens de diverse internet sites schijnt dit een tijdelijke oplossing te zijn. Afwachten dus..
Een nieuwe klep kost ongeveer €75,- bij de Ford dealer.

dkoek

dkoek 0

16 jaar

Alleen de stationairregelklep vervuild?
Snap dat dan het stationairtoerental te laag is/wordt of varieert (de electronica probeert te regelen, maar de klep hier niet (snel) genoeg op reageert).
Desondanks mooi dat e.e.a. (misschien wel tijdelijk, maar dat zou ik gewoon even afwachten) weer goed functioneert.

robert10078 0

16 jaar

Bedankt voor het meedenken Robert !

dkoek 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.