close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Scorpio 2.9: Stationairregeling Ford Scorpio 2.9i U9(V6 12 klepper) 1990

Bouwjaar: 1990

Ik had een probleem met de stationairregeling. De motor liep eigenlijk perfect, alleen als ik de airco aanzette werd hij gelijk uitgeschakeld door het motormanagement. Dit omdat anders de waarde van de spanning op de stationairregelklep waarschijnlijk buiten de tolerantie zou vallen. Ik heb toen het gasklephuis schoongemaakt, en dit bleek in de ruststand inderdaad geheel dicht te zitten. (ik heb zelfs de aanslag voor de ruststand van de gaskleppen weer iets terug moeten stellen) Het probleem van het uitschakelen van de airco is nu opgelost. Ik heb nu echter een nieuw probleem: soms draait de motor veel te hard stationair. Als ik de auto b.v. uit laat rijden en ik zet de automaat in zijn vrij, dan loopt het toerental soms op naar 2000 toeren, en blijft soms wel
1 1/2 minuut zo hangen voordat het weer normaal wordt. Ik heb dit probleem wel eens eerder gehad, en heb dit op kunnen lossen door de computer van het motormanagement te resetten, maar ik krijg dit nu niet meer voor elkaar. Ik heb voor het schoonmaken van het gasklephuis het motormanagement uitgelezen (met een ledje) en er werd geen foutmelding gegeven (zowel bij de statische als bij de dynamische test)
Nu krijg ik alleen bij de dynamische test foutcode 21 te zien. Volgens mijn informatie is dit de koelvloeistof temperatuurmeter. Ik vind het alleen vreemd dat dit niet bij de statische test wordt getoond (volgens mij worden tijdens de statische test alle waarden van de sensors gecontroleerd; ook lijkt het mij sterk dat er nog meer getest kan worden aan een temperatuursensor)
Verder is mij opgevallen dat de potmeter van de gasklepstand niet geheel op 0 (geen weerstand) komt in de ruststand. Ook als ik de potmeter in de ruststand monteer, moet ik om de bevestigingsschroeven erin te krijgen, de potmeter nog eens extra verdraaien, zodat het lijkt of de gaskleppen al een stuk open staan. Als ik nu een heel klein beetje gas geef, springt het motormanagement dus gelijk bij en zorgt ervoor dat ook de stationairregelklep nog eens extra bijspringt, en het toerental nog verder opjaagt. Het toerental blijft dan ook te lang hangen als ik het gas loslaat. Het is ook erg lastig om rustig te rijden of met de cruisecontrol. (kan niet een hel klein beetje gas geven)
Wie heeft er een oplossing voor dit probleem?
Wie weet bij welke waarde van de potmeter (of werkt dit met een spanningsverschil? of anders) het motormanagement "denkt" dat er gas wordt gegeven? (en bij welk toerental dit ongeveer zou moeten zijn)
Ook wat de normale weerstandswaarde van de potmeter zou moeten zijn?

Geplaatst door

rvesch (0)
badge

al 22 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heb motormanagement gereset door de accupolen los te halen i.p.v. te resetten door de testen uit te voeren. (natuurlijk wel even de accupolen tegen elkaar gehouden om alles te ontladen). Het motormanagement heeft zichzelf opnieuw ingeleerd en het probleem is nu opgelost. Waarschijnlijk wordt er op deze manier toch meer gewist als tijdens de testen. Heb ook nog de koelvloeistoftemperatuurmeter voor de zekerheid doorgemeten, maar deze was in orde. (ook bij verschillende temperaturen)
Na info bij de dealer is het waarschijnlijk zo dat de beginwaarde van de potmeter na de reset als "o" stand wordt gezien en aan de hand van het verschil gaat het motormanagement ingrijpen. Bij een spanning van boven de 1,1 volt wordt in ieder geval altijd aangenomen dat er gas wordt gegeven.

rvesch 0
badge

22 jaar

Heb zoals een cobra met scorpio onderdelen.
Heb ook vaak het probleem dat het toerental hoger is. Komt +- ieder half jaar voor.
Wat ik doe is de stationair regelklep er vanaf halen ,leg deze 1 dag in een potje met remmenreiniger en zet hem er weer op en dan gaat het een 1/2 jaar lang weer goed.

peb.cobra 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Scorpio of stel zelf een nieuwe vraag.