Weet iemand wat de praktijk inhoudt bij bovengenoemde foutmelding ?
De meting is gedaan met mijn maxi diag pro MD 801, na resetten van de foutmelding van de gasklep positie sensor.
De gaskleppositiesensor is vervangen en storing gereset.
Hij rijdt pruttelend maar heeft wel een stabiel toerental.
helaas maar liefst 1500 in zijn vrij, strak 1000 toeren in zijn versnelling stilstaand.
de melding op de diagnose tester luidt: lack of HO2S11 switch- sensor indicates lean.
de melding op een internet lijst luidt lack of upstream heated oxygen sensor switch- sensor indicates lean- bank no 1
Kan iemand mij vertellen wat dit exact inhoudt en of het logisch is dat die storing na het vervangen van de gasklepsensor optreedt ?
vr gr Theodoor
omdat de lpg installatie even buiten werking is, kan ik niet beoordelen of deze storing zich ook voordoet bij lpg
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Symptomen als pruttelen en 1500 toeren in vrij komen overeen met de melding.
Lambdasonde geeft aan dat het mengsel arm is en blijft, wat de ecu ook probeert.
Valse lucht? Lekke/losse slang of een slechte pakking?
Oldford dank je wel, ik had de storing gewist en nu had hij het over storing 171, inderdaad een arm mengsel maar specifiek bank 1.
dat bank 1 gaf hij ook aan met één van de omschrijvingen van storing 1131.
die 171 had ik met mijn voige galaxy ook, toen bleek bij compressiemeting drie cylinders een druk van 12 bar te hebben en de cylinder aan versnellingsbakkant (bank 1 ? ) slechts 7 bar.
Ik ging er van uit dat dat de verstoring gaf en ben in een andere galaxy gestapt die nu dus ook deze storing geeft.
Hij heeft alleen niet die grote compressieverschillen.
Moet ik voor deze storing nu specifiek aan bank 1 denken of algemene brandstoftoevoer of algemene valse lucht ?
12 jaar
De foutmeldingen zijn voorbereid op 8, 10 en 12 cylinders die meer dan 1 cylinderbank hebben.
Vandaar dat je overal dat "bank 1" tegenkomt. Bij jou altijd bank 1, want je hebt er maar 1.
Moderne 4- en 6-cylinder lijn motoren kunnen gescheiden spruitstukjes hebben, dan heb je het ook over 2 banken.
Bank 1 is iets totaal anders dan cylinder 1, dat is een denkfout.
Je krijgt hetzelfde effect bij compressieverlies op pak en beet cylinder 4.
Overigens denk ik niet dat dat het is, daar is je toerental te hoog voor.
P0171 is een sterkere melding dan P1131. Of wel langer laten lopen voor uitlezen, dan wel lek is erger geworden.
Heb je deze storing ook als je op benzine rijd?.
12 jaar
[quote=Minnema]omdat de lpg installatie even buiten werking is, kan ik niet beoordelen of deze storing zich ook voordoet bij lpg[/quote]
Daar ging ik wel van uit, ja.
Beste Oldford,
ik had even inlog problemen vandaar dat ik nu pas reageer.
Ik heb de compressie nog even nagemeten, van links naar rechts (versnellingsbakkant) 14-14-14-13,5 daar kan toch feitelijk geen probleem zitten.
Ik controleer maar steeds als ik 's ochtends naar een klant rij, dan uitlezen als ik weer wegga en voor de terugweg resetten en thuis weer kijken.
Gister zo'n 70 kilometer heen over dorpjes, 80 km wegen en een stukje snelweg, de motor heeft dus zo ongeveer alles moeten doen waardoor de meting betrouwbaar zou moeten zijn.
Op een gegeven moment begon het statinaire toerental in zijn vrij te klimmen uiteindelijk zelfs tot 2500 toeren.
Stationair steller op inlaatspruitstuk vervangen en dat is nu over.
Er zat veel oxide tussen het spruitstuk en de stat.steller, misschien dat de afdichting van de o-ringetjes daardoor niet meer helemaal goed was, ik verbeeld me dat ik vó'r de uitwisseling een heel klein sisje horde en nu niet meer.
Hij is nog één keer tot 1500 geklommen, maar dat heb ik maar geweten aan het feit dat die stat. stel. ook een gebrukte was en even wakker moet worden.
Het pruttelen is verholpen, op de rechterbobine (versn.bakkant) was het borgveertje waarmee de "staart" onderaan de bobine vastzit losgegaan.
Borgveertje teruggeplaatst en hij loopt weer heel zuiver en heeft ook weer kracht.
Het keramische deeltje van de bougies was spierwit alsof ze zo uit het doosje kwamen, behalve dan die van de bobine met het kapotte veertje, die was licht zwart aangeslagen.
Als ik het vacuumslangetje van de rembekrachtiging eventjes lostrek, trekt hijdaar een krachtig vacuum en de motor loopt er niet echt vreemder door in die zin dat hij gaat zoeken naar een toerental bijvoorbeeld.
Ik zei net dat hij weer kracht heeft, maar een héél enkel momentje tijdens een rit komt het voor dat hij ineens even niet meer pakt en daarna ineens weer volle kracht vooruit gaat.
Vóór de bobinekwestie / stat.steller had hij erg weinig kracht, in de hoogste versnelling wilde zijn toerental niet fatsoenlijk klimmen van 2500 naar zeg 3500.
De melding 171 komt steeds terug
12 jaar
Als eerste ben ik geen voorstander van lange afstanden rijden met deze storing.
De kans op gevolgschades is aanwezig - verbrande klep of een katalysator die beschadigt wordt.
Er zal nu meer gericht gezocht moeten gaan worden.
Wanneer exact komt die foutmelding? Bij stationair al, of deellast of een behoorlijke hoge belasting?
In samenhang daarmee: wat doen de fuel trims bij die gebieden?
Hoe loopt de motor vol gas? Gaat dat nog een beetje? Wat is dan de maximale waarde van de luchtmassa meter?
Zou je bij 5500 rpm ongeveer 116 g/s moeten krijgen. Bij 2500 rpm ongeveer 58 g/s.
Om dat een beetje te meten moet je het aantal opgevraagde gegevens beperken tot rpm en luchtmassa.
Andere vragen zijn: wat is de benzinedruk? Blijft die constant (iets stijgend) bij hogere belasting?
Hoe werkt de lambdasonde? Is die niet beschadigt door de misfires vanwege de losse bobine?
En de kat? Ook die zal al op zijn donder gehad hebben. Niet verstopt?
Al met al denk ik dat het tijd wordt voor wat professionele hulp voordat er nog meer schade ontstaat.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Galaxy of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar