Hallo allemaal,
Ik heb sinds afgelopen zaterdag een probleem met mijn Ford Mondeo die tot dat moment super reed.
Het gaat om een Ford Mondeo 2.0 Ghia, met een Duratech HE motor, bouwjaar 2001 en 169000km's op de teller.
Zaterdag begon de auto opeens te stotteren bij het gasgeven.
Afgelopen maandag ben ik naar de Ford dealer gegaan. De monteur zag dat het "dopje" op de bougie niet helemaal lekker zat, er vermoedde dat dit wel eens het probleem kon zijn. Aangezien deze bougiekabel niet voorradig was, is aanvankelijk alleen de bougie vervangen. Dit zonder resultaat.
Dinsdag is ook de bougiekabel vervangen, eveneens zonder resultaat.
Aangezien ik de Ford dealer niet meer vertrouw na het zoveelste verkeerde advies waar ik schandalig veel voor betaal (85 euro voor een bougie en een bougiekabel) en ik zelf ook wat kan gaan gokken, hoop ik eigenlijk op jullie ervaring en hulp.
De Ford stottert met name wanneer ik wat meer gas geef. Wat me opviel is dat met een koude motor, wanneer de choke aanstaat denk ik, het stotteren veel erger is. Dit komt voor bij alle toeren, en ook wanneer motor warm is.
Wanneer ik gewoon rustig rij en niet veel en geleidelijk gas geef, is er wel mee te rijden, maar inhalen, pittig optrekken, gaat samen met hevig gestotter van de motor en kuchen uit de uitlaat.
Wanneer jullie een idee hebben hoor ik dat graag, wanneer er iets niet duidelijk is natuurlijk ook.
Iedere vorm van hulp is welkom! Alvast bedankt!!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ten eerste terug gaan naar de garage en je geld terug vragen evt je oude bougie en kabel (zullen ze wel niet meer hebben) maar dat is hun probleem. op eer rep zit garantie, en ze hebben ge gokt en mis ge gokt,, kan ook een elechtrisch probleem zijn b.v rotor die overslaat, maar dit moet met test apparatuur te zien zijn, (bij ford niet aan de kast gestaan zeker).
Geef ze wel de tijd om het op te lossen, of je moet die 85,00 kunnen missen
Hallo Jan,
Bedankt voor de reactie!
Van die 85 euro ga ik niet dood, maar het gaat me om het principe. Ik wil gewoon niet betalen om iets te vervangen dat niet defect blijkt te zijn, daar heb ik niets aan. Ik heb er ook aan gedacht om terug te gaan, maar dan komen ze weer met een mooi verhaal en geven ze me wat korting om het volgende te vervangen ofzo. Ondertussen rekenen ze hun uurtarief van 80 euro per uur door, terwijl ik het ook zelf kan vervangen... als ik weet wat het probleem is natuurlijk... De auto heeft inderdaad niet aan de pc gehangen of is niet uitgelezen nee.
13 jaar
Ik denk dat er 1 bobine is overleden.
Brand het motorstoringslampje toevallig ook?
Gr fred
13 jaar
Heel goed Fred. ;-) Het motorstoringslampje brandt inderdaad!
Stationair draait de motor ook niet top, wanneer ik aan het stoplicht staat voelt het af en toe aan alsof de motor aan het schudden is zeg maar... Dit is niet erg regelmatig, soms een minuut niet, dan weer even constant...
Naar mijn idee - maar dat kan inbeelding zijn - heb ik er meer last van in hogere versnellingen dan in de lage..
Het wegrijden bij het stoplicht gaat beter dan het versnellen op de snelweg van 100 naar 120 bijvoorbeeld.
Daarnaast moet ik wat meer gasgeven bij het wegrijden, vanaf ongeveer 2500 toeren pakt de auto goed op, daaronder is het hoesten en kuchen uit de uitlaat. Vervolgens kan ik hem redelijk goed doortrekken, maar bij volgas begint hij toch weer te stotteren.
13 jaar
Dan ga ik voor de bobine. Simtomen kloppen. Motor draait in de noodloop nu.
Komt vaker voor bij deze motoren. Is niet erg duur en binnen 15 min te vervangen.
De dealer heeft die zeker op voorraad.
Gr fred
13 jaar
Als ik je ook nog advies mag geven
vervang de andere bougies en kabels ook gelijk
want 9 van de 10 keer zijn deze de oorzaak dat de bobine overlijdt
zit 1 bobine op noemen ze ook wel disbobine.
Ford dealer heeft ze indd op voorraad weet ik uit eigen ervaring met de dealer waar ik werk.
Succes
Goede tip. Als je toch bezig bent meteen alles vervangen. Is idd vaak de oorzaak dat hij kapot gaat.
Gr fred
13 jaar
Beste mensen,
Hartstikke bedankt voor jullie goede hulp!
Vanmorgen ben ik, mede naar aanleiding van de opmerking van Jan, terug gegaan naar de garage.
Hier heb ik aangegeven dat ondanks het vervangen van de bougie en bougiekabel het probleem nog steeds bestaat.
De dealer heeft de auto uitgelezen. Deze gaf een foutmelding voor de 3e cilinder. Dit was ook de cilinder waarvoor de bougie en de kabel al vervangen waren.
Waarschijnlijk is inderdaad, zoals Lennart al aangaf, een versleten bougie en/of bougiekabel de oorzaak geweest van het overlijden van de bobine.
Met de dealer afgesproken dat deze vervangen zou worden zonder montagekosten en met de garantie dat wanneer het probleem niet verholpen zou zijn na het vervangen van de bobine, de oude weer teruggezet zou worden en ik hiervoor dus niet zou hoeven betalen.
Leek me een keurige afspraak.
Na het vervangen van de bobine werd de auto gestart en hoorde ik al direct dat de motor een stuk rustiger liep.
De dealer gaf zelf al aan dat ik hem zo mocht meenemen, en de bobine in de loop van de volgende week mocht komen afrekenen wanneer de auto goed loopt.
Vanochtend heb ik al behoorlijk wat kilometertjes gemaakt, en hij loopt als nieuw!
Het probleem lijkt dus te zijn opgelost; defecte bobine als gevolg van een slecht contact tussen bougiekabel en de bougie op cilinder 3. :-)
Nogmaals bedankt voor jullie goede advies!
13 jaar
Waar het forum al niet goed voor is-
Bedankt voor de feedback.
Gr fred
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar