Ford Mondeo: Diverse instrumenten vallen af en toe uit

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 CDI

Sinds een week of drie haperen verschillende instrumenten:
cruise control doet het vrijwel nooit, kilometerteller valt vaak uit, of de wijzer gaat naar maximaal (alsof hij teveel stroom krijgt)
soms klappen alle wijzertjes naar maximaal (km teller, toerenteller, temp\brandstof)
soms doet de acterruitwisser het niet, soms de verwarming, soms de zijruit (wel omlaag maar dan niet meer omhoog)
Maar meestal zijn het de wijziertjes.

Rare is dat het soms uren goed gaat en dan ineens weer niet. Kan zijn dat er problemen zijn, maar na een keer opnieuw starten is alles weer in orde

Hij rijdt verder prima, verlichting doet het altijd goed, dus dat is het punt niet

waar moet ik aan denken hierbij, wie heeft tips?

Wim Sim

Geplaatst door Wim Sim (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Mondeo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

fordmannetje (0) PRO, 12 jaar geleden

waarschijnlijk accu stuk

kombikart (0), 12 jaar geleden

Hier sluit ik me bij aan. Accu checken voor je verder gaat zoeken.
Wijzers die uitslaan is een aanwijzing dat de accu waarschijnlijk aan het overlijden is.

Gr fred

jopiekees (0) PRO, 12 jaar geleden

is het nu opgelost?

Wim Sim (0), 12 jaar geleden

de garagae heeft alles nagemeten, massapuntjes losgehaald, nagekeken etc etc en niets kunnen vinden. Men heeft toen het instrumentenpaneel vervangen (dure reparatie) maar toen bleven de klachten.
Men heeft het originele instrumentenpaneel toen teuggezet, en bij nameten bleek dat de dynamo af en toe een te hoge spanning afgaf.
Waarschijnlijk dus dynamo stuk,
Bij nader inzien wel logisch: klacht begint meestel met maximaal uitslaan van meters (te hoge spanning).
In die dynamo zit een soort sensor die dan de instrumenten een voor uit gaat schakelen. Na opnieuw starten wordt alles weer gereset en doet hij het (even) weer goed. (ZO ONGEVEER HEEFT MEN HET MIJ UITGELEGD)
Ik laat nu de dynamo vervangen en laat jullie het resultaat wel weten

jopiekees (0) PRO, 12 jaar geleden

Dynamo heeft geen sensor, kan alleen meer of minder bekrachtigd worden. PCM stuurt het geheel aan (motorregeling).
Ben benieuwd naar de resultaten.

Wim Sim (0), 12 jaar geleden

heb de bon van de garagae erbij gehaald:

" Boordspanning loopt op tot 17 Volt. Dynamo laadspanning veel te hoog, daardoor beveiligt PCM het instrumentenpaneel en Gem module waardoor het systeem uitgeschakeld wordt. Advies: Dynamo vervangen. "

jopiekees (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=Wim Sim]de garagae heeft alles nagemeten, massapuntjes losgehaald, nagekeken etc etc en niets kunnen vinden.[/quote]
Wat voor metingen heeft die garage uitgevoerd? Zo te horen krijgt de PCM niet de juiste referentiespanning van dynamo. Waarschijnlijk zit er ergens een overgangsweerstand in de referentiedraad waardoor niet de werkelijke laadspanning bij de PCM binnenkomt maar 1 of 2 volt lager. Daarom schroeft de PCM de bekrachtiging op, zodat er uiteindelijk wel 14 Volt op de referentiedraad staat. Op de dynamo-stekker zitten drie draden, één daarvan is die ref. draad, daar moet tijdens het lopen van de motor accuspanning op staan. Dus als je bijv. 14,6 Volt over de accu meet, moet op die ref.draad ook 14,6 op staan.

Wim Sim (0), 12 jaar geleden

Tja, Kees..ik ga jou bericht doorgeven aan de garage die kan er misschien wat mee. Punt is dat ze het een behoorlijk aantal keren hebben gemeten en bij toeval twee keer die te hoge boordspanning hebben geconstateerd. Even later of even ervoor is alles weer normaal.
De monteur die ik telkens spreek is een ervaren kerel, hij heeft het geval ook met collega's op een Ford vergadering besproken en die dachten ook dat dynamo vervangen de meest waarschijnlijke oplossing was.
Ik ga hem in ieder geval jouw bericht doorgeven.

Bedankt weer voor je het meedenken, ik laat wel weten wat ze erover zeggen

jopiekees (0) PRO, 12 jaar geleden

Oke, ik ben benieuwd.

Driepolige stekker:

draad 1 en 2 zijn communicatiedraden tussen PCM en dynamo (resp. Grijs en blauw)

draad 3 is de referentiespanningsdraad (rode draad)

suc7

Wim Sim (0), 12 jaar geleden

nou, dynamo vervangen heeft ook niets geholpen. In die referentiedraad zit (voor zover de garage weet) geen overgangsweerstand.
Kan die hele draad vervangen worden, of wat zouden nu nog de opties kunnen zijn?

Wim Sim (0), 12 jaar geleden

Ander verschijnsel:
In het linkse display het brandstofverbruik weergegeven kan worden bijv. 8,3 ltr/100 km.
Wat er gebeurt is dat de waarde soms spontaan verdubbelt, of verdrievoudigt: ik trek rustig op, verbruik gaat bijvoorbeeld naar 11 ltr/100 km (op het display) en ineens staat daar 55 ltr/100km, of 43 of iets dergelijks.

Ik lees op een ander forum (http://www.amtgarageforum.nl/ford/mondeo... over iemand met preciers hetzelfe probleem en mogelijhke oorzaak zou zijn dat vanaf het abs systeem te weinig spanning kwam via een hoofd relais

jopiekees (0) PRO, 12 jaar geleden

ABS computer geeft inderdaad dit soort symptomen, deze gaan ook wel eens stuk. Als ABS computer defect is verschijnt er in het venster van de gereden kilometers een reeks streepjes. Verklaart ook waarom je cruise control niet werkt, geen stabiel snelheidssignaal.

Groet,

Kees

kees2504 (0) PRO, 12 jaar geleden

Ben benieuwd hoe dit is afgelopen. Wij zitten met exact hetzelfde probleem. Dynamo is inmiddels vervangen, maar geen resultaat. Auto slaat ook niet aan en geeft dezelfde streepjes op het display.

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Stekker ABS rekeneenheid losmaken dan weet je het of dat het probleem is.

kees2504 (0) PRO, 12 jaar geleden

Na veel zoekwerk bleek er een kabelbreuk in de referentiekabel te zitten die op de dynamo zit. Dus zowel een defecte dynamo als een kabelbreuk waren de oorzaak van de storing. Bedankt voor de tips.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.