Beste mensen,
Ik heb vorige week de draagarmrubbers laten vervangen van mijn Fiesta, nieuwe voorbanden laten balanceren en monteren, en laten uitlijnen bij A.
Echter doet mijn stuur sinds die tijd vreemd. Het heeft niet mijn uitlijning te maken, want ik heb het door nog een ander bedrijf laten nakijken, en alles was in orde.
Het probleem: Na bochten komt het stuur gedeeltelijk terug, voor de helft ongeveer, waardoor ik zelf moet corrigeren.
Als ik het stuur naar links of rechts doe blijft het ook in deze stand staan.
Hiervoor was dit echter niet het geval, kwam het stuur netjes terug.
Hebben jullie enig idee wat het kan zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Waarschijnlijk teveel spanning op de draagarm rubbers.
Vaak worden deze gemonteerd en vastgedraaid terwijl de wielen vrij hangen.
Wordt de auto daarna op z`n wielen gezet, staat er teveel spanning op de rubbers.
En....zeker weten dat de uitlijning goed is?
Kan je het rapport hier plaatsen?
draagarmen zitten op een vast punt gemonteerd
ballanceren heeft niks met dit probleem te maken
dus het moet toch echt in de uitlijning liggen
[quote=Hans4040]Waarschijnlijk teveel spanning op de draagarm rubbers.
Vaak worden deze gemonteerd en vastgedraaid terwijl de wielen vrij hangen.
Wordt de auto daarna op z`n wielen gezet, staat er teveel spanning op de rubbers.
En....zeker weten dat de uitlijning goed is?
Kan je het rapport hier plaatsen?[/quote]
De wielen waren eerst eraf gehaald, en daarna zijn de draagarmen verwijderd.
Ik plaats het rapport later op de dag.
12 jaar
[quote=fordmannetje]draagarmen zitten op een vast punt gemonteerd
ballanceren heeft niks met dit probleem te maken
dus het moet toch echt in de uitlijning liggen[/quote]
Ik heb het laten uitlijnen bij A, en ben daarna weer voor een gratis check geweest bij B waarbij ik ook een rapport heb gehad. Niet echt super bedrijven, ik weet, maar veel keus is er hier niet.
12 jaar
[quote=Hans4040]Waarschijnlijk teveel spanning op de draagarm rubbers.
Vaak worden deze gemonteerd en vastgedraaid terwijl de wielen vrij hangen.
Wordt de auto daarna op z`n wielen gezet, staat er teveel spanning op de rubbers.
En....zeker weten dat de uitlijning goed is?
Kan je het rapport hier plaatsen?[/quote]
Hier het rapport van A, dat van B begrijp ik niet, staan zoveel cijfers op.
Links Voor:
Actueel Vooraf Bereik specif.
-0 50' -0 50' -1 43' 0 29' Wielvlucht
0 59' 3 29' Askanteling
0 04' 0 03' -0 05' 0 05' Sporing
Rechts voor:
-0 24' -0 24' -1 43' 0 29'
0 59' 3 29'
0 01' 0 01' 0 05' 0 05'
Voor
Wielvlucht vers -0 26'' 0 26' -1 15' 1 15'
Askanteling -1 00' 1 00'
Totale spor. 0 05' 0 05' - 0 10' 0 10'
Links achter:
-1 05' -1 05' -2 00' -0 30' Wielvlucht
0 12' 0 12' 0 02' 0 22' Sporing
Rechts achter:
-1 06' -1 06' -2 00' -0 30'
0 15' 0 15' 0 02' 0 22'
Achter Verschil
Totale spor. 0 27' 0 27' 0 03' 0 43'
Rijhoek -0 02' -0 01'
12 jaar
Heb het even snel gedaan, hopelijk is het duidelijk. Alvast bedankt.
12 jaar
Sporing lijkt goed te staan, wielvlucht (camber) wijkt iets af.
Ik vraag me af of ze de juiste autogegevens gekozen hebben, want er zijn meerdere types Fiesta, bijvoorbeeld Passagier, Van, Courier, enz.
Kan je exact aangeven welk type je hebt?
Zo zijn er ook 12 verschillende motorcode`s
Geen idee, kan je op kenteken kijken? Weet alleen dat het een Fiesta bj 2000 1.3 benzine is. 82FZTP
12 jaar
oke, dan moet dit `m zijn...Kan je zelf vergelijken.
Het lijkt mij dat er wat meer caster (naloop of askanteling) gegeven moet worden, dan komen de wielen beter terug...die van jou zijn niet gemeten.
Dit is wel af te stellen, maar dan door een goed uitlijn bedrijf....
succes,
Hans.
Thanks. Kan je dat lijstje toevallig naar mij mailen? Dan kan ik het uitprinten en meenemen.
Nog een ander probleem. Sinds ik de auto heb schokt/trilt deze bij het starten. Niet altijd, maar af en toe. Zoals deze week bijna dagelijks, en dan is het maanden weer weg.
Ik heb de bougies en bougiekabels laten vervangen, en brandstoffilter. Probleem is hierdoor niet opgelost. Een idee om de bobine te vervangen erbij?
Gasklephuis is ook gereinigd.
12 jaar
Wat bij de fiesta ook voorkomt is een stuurkoppeling die zwaar gaat, zou toeval zijn dat het nu naar boven komt maar toch kan het.
Suc6
[quote=RMF]Kan je dat lijstje toevallig naar mij mailen? Dan kan ik het uitprinten en meenemen.[/quote]
afbeelding aanklikken met rechtermuisknop, opslaan als JPEG, printen .
[quote=Doktor]Wat bij de fiesta ook voorkomt is een stuurkoppeling die zwaar gaat, zou toeval zijn dat het nu naar boven komt maar toch kan het.
Suc6[/quote]
Ja, maar valt wel op dat na uitlijnen dit probleem is gekomen. Daarvoor was er niks aan de hand.
12 jaar
[quote=Hans4040][quote=RMF]Kan je dat lijstje toevallig naar mij mailen? Dan kan ik het uitprinten en meenemen.[/quote]
afbeelding aanklikken met rechtermuisknop, opslaan als JPEG, printen .[/quote]
Ik zag het al, mijn fout.
Ieder geval morgen naar een andere vestiging van E. Die gaat kijken of er iets niet klopt. Hopelijk is het dan opgelost. En anders moet ik toch kijken naar de kruiskoppeling, of wat anders.
12 jaar
Ben gisteren bij ze geweest, en ze hebben goed ernaar gekeken. Met de auto gereden, uitlijning weer gechecked, maar daar ligt het niet aan.
Waarschijnlijk zijn het de veerpootlagers, want die maken een krakend geluid tijdens het draaien van de stuur. Of een stuurpomp. Welke van de twee kon hij zo niet gelijk vertellen. De kruiskoppeling kan het volgens hem niet zijn, want je hoort verder geen rare geluiden.
Hoop niet dat het de veerpootlagers zijn, dat is weer een hele klus van paar uur, en kost mij weer een vermogen. Kan ik zeker weer ook gaan uitlijnen.
12 jaar
Ben net naar Brouwer geweest, hun zijn natuurlijk top in uitlijnen en dat soort dingen. Ze hebben alles gechecked, niks aan de hand volgens hun.
Ze zeggen dat deze auto geen kruiskoppeling heeft. Ook de veerpootlagers nagekeken, en ingespoten, niks raars te zien. Stuurbekr vloeistof is ook goed nog.
Volgens hun kan het liggen aan de nieuwe droge draagarmrubbers. Kan dit kloppen?
12 jaar
elke stuurverbinding heeft een kruiskoppeling
draagarm rubbers droog????die moeten droog zijn!
mijn advies;laat er door een ford dealer naar kijken.
[quote=fordmannetje]elke stuurverbinding heeft een kruiskoppeling
draagarm rubbers droog????die moeten droog zijn!
mijn advies;laat er door een ford dealer naar kijken.[/quote]
Met droog bedoelt hij gewoon nieuw.
Ja, maar als Ford er 1-2 uurtjes mee bezig is, ben ik 125-250 euro kwijt aan onderzoekskosten. Vind ik een beetje teveel van het goede.
12 jaar
Probleem nog steeds niet opgelost. Iemand een idee?
Draagarmrubbers zijn in orde, ook goed uitgelijnd. Met de kruiskoppeling is niks mis.
12 jaar
Probleem opgelost, thanks.
12 jaar
wat was de oplossing?
[quote=lennart1585]wat was de oplossing?[/quote]
Er was geen probleem. Uitlijning is goed gebeurd, nagechecked door een andere bekend en goede bedrijf. Draagarmrubbers zijn ook goed gemonteerd.
Het lag gewoon aan de nieuwe banden, continental eco contact 3. Deze hebben gewoon een goede grip, was die versleten banden gewend. Met nieuwe merkte ik gelijk een verschil, maar was dus geen probleem achteraf.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Marea of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar