close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford FOCUS: T-stuk lekage,motor start niet lekker,hoge toerental

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: FYDD, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 74

Hoi guys,

Ik heb een lekage gevonden in me motorblok,T-stuk slang die oud is en is gaan scheuren.
Ook start de motor niet echt lekker,misschien startmotor niet goed meer????
hij start niet soepel maar net alsof hij over een drempel heem moet.
tot nu toe start hij wel altijd in 1 keer gelukkig.
zoals jullie zien brand mijn motor lampje,is doorgemeten en geeft foutcode 0420 aan.
lambda sensor voor de katalysator geeft 9,6ohm aan,lambda sensor achter de katalysator geeft 7,9ohm aan.
Dus sensoren zijn niet kapot.
komt dit door die T-stuk lekage of toch katalysator kapot.
Als ik de motor start gaat de toerental naar 1800 a 2000 met koude start en zakt langzaam weer terug naar 1000 a 1200 toeren.
als de motor warm is doet hij dit ook maar dan zakt hij wel weer terug naar 800 toeren.
komt dit door die T-stuk slang die lekage heeft of is er iets anders aan de hand.
zie en luister de video's:
[yt]https://youtu.be/GUWLi3aFncA[/yt]
[yt]https://youtu.be/44VLk3L31vQ[/yt]

Geplaatst door

Terry34 (110)

al 7 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Tja, ik kijk altijd naar de signalen van de lambdasondes en niet de weerstand waarde.
En misschien heb je de weerstand van de verwarming wel gemeten, dat zegt niets over het signaal.

Meestal is P0420 toch echt de katalysator die defect is, maar er bestaat een heel kleine mogelijkheid dat het aan de valse lucht ligt die door het lekje in het t-stuk van een slang wordt veroorzaakt. Ik zou dat zo snel mogelijk (laten) repareren.

Als je wilt zien of de katalysator echt defect is of niet, dan kijk je naar de lambda signalen of je doet een een 4-gas test.
Die 4-gas test is hetzelfde als bij de APK gedaan wordt. Komt er teveel CO uit de uitlaat bij een correct mengsel dan is de kat dood.
Voor de lambda signalen zie: https://www.picoauto.com/library/case-st...

oldford 0
badge

7 jaar

Update:
Vandaag heb ik die carterontluchting t-stuk slang vervangen.
Hoge toerental zijn nu weg.
Voor de kat laat ik wel effe een 4gas meting doen.
Tevens vandaag ook gelijk oliefilter en olie vervangen.
Olie was erg zwart.

Terry34 110

6 jaar

Hoe lang (tijd, km's) is het dan geleden dat die olie is vervangen?

Heino4267 660

6 jaar

Geen idee
Ik heb die auto nu net denk ik 4 a 5 maanden en net 4000km gereden

Terry34 110

6 jaar

Dan maar eens alles goed aanpakken, voordat je door achterstallig onderhoud allerlei reparaties oploopt.
Maar volgens mij ben je daar al mee bezig.

Heino4267 660

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.