Hallo,
Ik heb een probleempje met mijn mondeo TDDI 115pk uit 2002.
Als ik accelereer dan hoor je een blazend geluid als de turbo begint op te spoelen en zo door het hele toeren bereik.
Vooral in 3de, 4de en 5de versnelling is dit héél goed te horen, maw als de turbo goed druk kan maken.
Ik vermoed een intercooler buis die gebarsten is maar ik heb nog vermogen, ik heb wel het idee dat hij niet meer zo goed gaat als eerst maar er is duidelijk nog vermogen + van echt zwarte rook is geen sprake(alleen even bij het wegtrekken rookt hij een beetje maar dat is normaal denk ik).
Heeft iemand een idee welke buis ik eerst moet nakijken ?
Alvast bedankt !
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Begin eens met de slangen van turbo naar intercooler en dan van intercooler naar het inlaatspruitstuk.
Misschien een beetje los (slangklem beter vastzetten) of gescheurd.
[quote=oldford]Begin eens met de slangen van turbo naar intercooler en dan van intercooler naar het inlaatspruitstuk.
Misschien een beetje los (slangklem beter vastzetten) of gescheurd.[/quote]
het probleem is dat ik geen put heb en langs boven is het moeilijk om bij de slangen te geraken, de auto moet volgende week binnen voor enkele kleine reparaties/onderhoud bij een vriend dus dan word dit 'probleem' ook opgelost maar het zou een pak tijd uitsparen als ik al ongeveer een idee had welke slang/buis...
ik hoop eigenlijk op een 'ziekte', dus bv. een buis of slang die meestal stuk gaat bij deze wagens, dan is het snel gevonden ;-)
ik ga iig toch dadelijk al even kijken of ik idd nergens al enkele slangenklemmen kan bijdraaien(waar ik bij kan).
14 jaar
Als er werkelijk een slang los is of gescheurd dan is dat niet best voor de turbo. Die gaat dan veel te veel toeren draaien wat tot schade kan leiden.
Het probleem is dat vanaf de uitgang van de turbo tot aan de inlaatkleppen van de kop er druk is.
Elke slang of slangetje die daar aan vast zit kan lekken. Verder kan de intercooler zelf een scheur of barst hebben of er zou ergens een pakking lek kunnen zijn.
Het is niet altijd die paars/blauw/rood gesteepte slang die vol in het zicht zit. Volgens de wet van Murphy zit het lek ergens waar je het niet kan zien.
[quote=oldford]Als er werkelijk een slang los is of gescheurd dan is dat niet best voor de turbo. Die gaat dan veel te veel toeren draaien wat tot schade kan leiden.
Het probleem is dat vanaf de uitgang van de turbo tot aan de inlaatkleppen van de kop er druk is.
Elke slang of slangetje die daar aan vast zit kan lekken. Verder kan de intercooler zelf een scheur of barst hebben of er zou ergens een pakking lek kunnen zijn.
Het is niet altijd die paars/blauw/rood gesteepte slang die vol in het zicht zit. Volgens de wet van Murphy zit het lek ergens waar je het niet kan zien.[/quote]
ik weet het, ik ken de werking van een motor best goed, heb vroeger zelf mijn motortuning enz. gedaan maar nu is het gewoon een gebrek aan materiaal en tijd + met deze wagen rij ik op mijn gemak + het lek is niet groot(als ik logisch nadenk) dus het zal niet zo'n vaart lopen om iets kapot te rijden(wie weet rij ik al maanden met dit probleem, heb het gisteren pas opgemerkt).
als ik op mijn gemak rij(zoals ik 95% v/d tijd rij) dan hoor je hem niet blazen, het is echt als je de turbo druk laat opbouwen dat het begint...
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar