Rijdt met deze auto in Noorwegen, elke keer als ik in een langere tunnel (4km) omhoog rijdt, schiet mijn temperatuurwijzer helemaal naar rechts toe.
Maakt overigens niet uit welke omgevingstemperatuur het is (gisteren was het rond vriespunt) ook de stand van de verwarming maakt niet uit.
Een maand geleden is de waterpomp vervangen omdat deze lekte. De niveaus voor koelvloeistof is normaal.
Ik heb zelf de indruk dat er een of andere sensor of een LOS CONTACT heeft of DEFECT is.
Wie herkend dit probleem en kan me 'aanwijzen' waar ik moet zoeken.
Alle tips welkom.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wanneer loopt de temperatuur op? Aan het begin of het eind van de helling? In 1 keer naar max of langzaam?
Eigenlijk al aan het begin, Temperatuur wijzer, schiet dan van de midden (normaal) naar rechts.
14 jaar
Stel dat het komt door de helling, je auto gaat schuin omhoog. Dan moet het ook gebeuren als je stil staat met de neus omhoog.
Kun je ergens met de neus omhoog parkeren of kun je de voorkant totaal opkrikken?
Motor hoeft niet te lopen, als deze warm is en het contact aan staat moet kun je ook iets zien. Wijzer gaat dan wel of niet omhoog.
Als ik de auto op een steile helling parkeer, slaat de temperatuurmeter NIET uit.
14 jaar
Dan zou de zwaardere belasting bij het heuvel op rijden overblijven. Als dat zo is dan heb je een koelingsprobleem.
Je had wel het contact aan staan of de motor aan toen je op de helling parkeerde? Vraag maar even voor de zekerheid.
Ja, het contact stond aan.
Je zegt: koelingsproblemen bij zwaardere belasting, hoe en waar moet ik zoeken?
14 jaar
Hier van daan is het erg moeilijk te zien wat er nou aan de hand is. Je kunt het volgende (VOORZICHTIG) proberen:
Rij de auto warm en zoek een rechte vlakke weg op die schoon is. Ga 60km in III of 80km in IV rijden. Nu voorzichtig met de linker voet een beetje bijremmen.
De bedoeling is de belasting omhoog te krijgen. Je hoort de motor vanzelf zwaarder werken, geef dan een beetje gas erbij, zodat de snelheid gelijk blijft.
Niet langer dan 30 seconden doen en tussen de pogingen een paar minuten gewoon rijden (liefst zonder te remmen).
Loopt de temperatuur nu ook op?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar