Het probleem? het probleem was dat de temperatuurmeter binnen 4 a 5 minuten op een derde stond, en ook al zou ik de motor een uur hebben laten draaien de temp meter kwam niet hoger dan eenderde van zijn geheel, dus zou je zeggen dat zit wel goed maar niet dus, motor heet, kachel warm, als ik gas gaf spoot het water uit de uitlaat, vloeistof in expansievat bleef koud en ook in de radiator, zelfdenkende van sloeg dus ook niet meer aan, nou je voelt het misschien wel aan, koppakking lek en kop krom, oorzaak thermostaat kapot, laten maken en hij loopt weer, alleen weer de temperatuurmeter die niet hoger komt dan....juist eenderde
Als ik er nu bv een stuk mee rij en hij is volgens de temp meter op temperatuur(eenderde van het geheel) en ik draai het contact uit blijft de meter staan zoals hij staat, ook al kom ik morgen bij de auto staat de temperatuurmeter nog steeds op een derde, steek ik de sleutel in het contact en draai hem om op het contact dan slaat de meter terug, als de motor goed warm is en de van slaat aan loopt de meter ook niet teug, dus heb ik geen indicatie wat betreft hoe warm de motor nu wordt, het ligt hem dus aan die tempmeter of.... Enig idee waar ik zoeken moet
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik zou de sensor eens vervangen, zit in het thermostaathuis. Even goed kijken of dit het type met 1 of 2 sensoren is. indien er 2 zitten (1 bovenop en 1 schuin onderin) dan is de onderste voor de temp.meter.
Is er maar 1 sensor dan is die voor de computer en voor de meter(computer stuurt dan meter aan).
[url=http://img838.imageshack.us/i/thermostaa...][img]http://img838.imageshack.us/img838/8149/...[/img][/url]
Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]
Hier zie je ze beide.
Suc6
Bedankt voor je advies Markus, ik ga zeker vandaag even kijken en volgens mij zitten er 2 op en hebben ze de temp zender voor de computer vervangen, ach het was een all in prijs, maar toch zet ik hier en daar mijn vraagtekens bij, nu ik je toch aan de lijn heb zit de thermostaat van een mondeo uit 2000 nu in het thermostaathuis, of in de slang?
Ik laat het je even weten hoe het is afgelopen.
bedankt lennard
14 jaar
de naam "thermostaathuis" geeft het antwoord.
Als je in de tekening kijkt en die 3 voorste boutjes eruit schroefd dan zie je hem zitten.
Scu6
Thanx Doc
14 jaar
Markus,
Ik zou je even laten weten hoe het afgelopen is, wel ernaar gekeken en ik kan maar een zender vinden en die zit boven op het thermostaathuis, als de motor warm is en de vin slaat aan en ik trek de stekker eraf dan gaat hij (de vin) wel 2 tot 3 keer harder draaien, nu heeft een buurman van me ook een mondeo die een paar jaar ouder is en die heeft er inderdaad wel 2 op zitten, een boven op en een schuin zoals op de tekening.
Hij zei misschien hebben ze er eens een andere opgezet is dit mogelijk?
Bij mij is er wel een nieuwe zender opgekomen maar de meter blijft hetzelfde doen, de vin werkt wel
Ik weet niet waar ik het euvel moet zoeken, zou hij onder bij de radiateur kunnen zitten want daar zit ook een kabel, alleen krijg ik die er niet af, waar zou ik kunnen zoeken, enig idee??
14 jaar
Klopt, zijn 2 verschillende systemen. Bij 1 sensor gaat het signaal naar de computer, die stuur het koelvin relais aan EN de meter op het dashboard.
Als je de stekker van die senor eraf haalt dan ziet de computer dat als een storing (open verbinding) en laat uit voorzorg de koelvin op hoge snelheid draaien zodat de motor in iedere geval niet TE heet kan worden.
Feit dat de koelvin wel op lage snelheid aan gaat geeft aan dat de temperatuur van de motor goed moet zijn (wordt de kachel ook gewoon goed warm?), je zou dus een problem met je dashboardmeter hebben.
Suc6
Ja, de kachel van de auto wordt gewoon goed warm, probleem is dus dat als ik de motor start de temp meter binnen 5 min op een derde staat en vervolgens niet hoger of lager gaat, of ik nu 5 of 50 km rij, ook stationair niet terwijl de vin wel zo nu en dan aan en uitslaat,thuisgekomen zet ik hem dus stil en de meter blijft op een derde staan, ook de volgende dag staat hij nog zo, dus hij zakt niet, als ik dan vervolgens dee sleutel in het contact stop en omdraai slaat de meter terug naar het begin streep, en het verhaal begint opnieuw dus kan ik niet aflezen hoe de werkelijk temp is en dat is lastig
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar