Temperatuurmeter is tegenwoordig meer uit dan aan. Soms gaat ie tijdens het rijden aan en blijft ie een hele rit goed.
Ik denk zelf dat het een los contakt is, maar ik zou niet weten waar ik moet zoeken...
kan iemand me opweg helpen?
alvast bedankt..
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik denk dat je temperatuursensor defect is. Die zit aan de onderzijde van het thermostaathuis en steekt schuin naar voren.
Er zitten 2 draadjes aan. En als je daar toch bezig bent wissel dan gelijk de thermostaat. Dan weet je gelijk dat de motor goed op temperatuur komt. Draai de nieuwe sensor niet te vast anders scheurt je thermostaathuis. gr Bas
ok, maar eh... waar zit het thermostaathuis in mijn auto?
17 jaar
Dat is die bovenste dikke slang van de radiator naar het motorblok
Waar hij op het motorblok komt is het themostaathuis gr Bas
17 jaar
Nou het is me gelukt om er een nieuwe temperatuursensor in te zetten, maar helaas zonder enig resultaat.
Wel kwam gister met de oude sensor de meter weer eens omhoog.
weet iemand of de de 2 draden rechtreeks naar de computer gaan? Of zou het in mijn meterpaneel zitten (connector)? Misschien kan ik wat connectors nagaan met contaktspray?
17 jaar
Waar de draden heen gaan ben ik al achter gekomen.
Ook heb ik ondertussen de spanningswaardetabel gevonden:
0 graden - 3,8-3,9V
20 graden - 3-3,2V
80 graden - 0,6-0,9V
Nu ben ik bij de connector van de computer gaan meten, daar klopt de spanning aardig.
Hieruit conkludeer ik dat de draad naar de teperatuursensor geen breuk bevat.
binnenkort ga ik het instrumentenpaneel loshalen
17 jaar
Die spanningen die je gemeten hebt kloppen niet. het is zo dat achter je meters zit een zenerdiode van 7,2 volt.
Met de stekker los van de sensor moet je op de bruin/witte ook 7,2 volt meten vervolgens doe je het stekkertje erop en meet op de bruin /witte of je nog steeds 7,2 volt hebt. Dit kan je meten door even een speld door de isolatie te steken en dan aan die speld meten ten opzichte van aarde. Is je spanning dan ingezakt, dan heb je waarschijnlijk een slechte verbinding in je zekeringkast want daar lopen die 2 draden doorheen. Je kan dan die draden daar overbruggen of de zekeringkast vervangen. De bruine draad die bij het stekkertje zit is aarde. gr Bas
17 jaar
Volgens elektrisch schema gaat de temperatuursensor rechtreeks naar de computer (met een common aansluiting met nog wat andere sensoren).
Hier maak ik uit op dat het niks te maken heeft met de zenerdiode van 7,2V (aan het sensor gedeelte)
17 jaar
Je hebt de verkeerde sensor. De sensor van de temperatuur aan wijzing gaat niet naar de computer.
De sensor die jij hier bedoeld is van de motor regeling. gr Bas
17 jaar
zou kunnen.
Ik dacht dat de temperatuursensor (die in de koelwaterleiding) ook de sensor was die de temperatuurmeter aanstuurde. Dat het signaal daar vanaf geleid werd.
Nu vraag ik me af waar dan de sensor zit die de meter aan zou sturen ( die van de 7,2 V dus)??
17 jaar
Zie mijn schrijven van 21 december gr Bas
17 jaar
ja, die sensor gaat volgens schema direct naar de computer.
17 jaar
het was de sensor op het motorblok!! vervangen zonder koelwater eruit te laten lopen. toen was het goed.
Als de twee draden van deze temperatuursensor kortgesloten worden, gaat de temperatuurmeter direct omhoog.
15 jaar
Waar zit die sensor op het motorblok????
14 jaar
Als je voor het blok staat rechts en dan ongeveer 40 cm naar beneden onder het thermostaathuis..
14 jaar
ook hier dan een plaatje:
[url=http://img192.imageshack.us/i/thermostaa...][img]http://img192.imageshack.us/img192/8149/...[/img][/url]
Suc6
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar