Ford Mondeo: Tempratuur loopt op bij trekken van een caravan in de bergen !

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 TDCI

Wie kan mij vertellen hoe ik het volgende probleem kan laten oplossen:

Sinds vorig jaar ben ik in het bezit van een Ford Mondeo 2.0 TDCI 130 pk, deze auto kan 1800 kilo trekken.
Vorig jaar ben ik voor het eerst naar Spanje geweest met deze auto met een caravan van 1300 kilo. Bij het klimmen had ik absoluut geen probleem, althans niet voor wat betreft de vermogen. Alleen liep mijn tempratuur flink op, tot in het rode zelfs. Na mijn kachel op heet te hebben gezet en de airco uit liep de tempratuur direct weer terug naar normaal. Verder heb ik geen problemen met trekken, hier in Nederland loopt de tempratuur helemaal niet op en blijft deze keurig in het midden staan. Ik maak me dus echt zorgen over de rit aankomend jaar, we gaan weer lekker naar Spanje maar zit dan constant op mijn tempratuurmeter te kijken !!

Wie weet of dit kwaad kan of weet een oplossing, bij de dealer is het probleem niet bekend en weten ze niet wat ze moeten doen omdat ik verder geen problemen heb.

Het verhaal van een warme en koude termostaat schijnt ook al een fabel te zijn, ik heb echt geen idee !

daisy94

Geplaatst door daisy94 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Mondeo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

Cor1822 (0) PRO, 16 jaar geleden

Er is hier al eens wat meer over geschreven op het forum over precies dit soort "problemen".

De auto mag 1600 kilo trekken, maar je vergeet dat je buiten de caravan ook de auto hebt volgeladen met spullen,en de caravan zal ook wel wat in liggen buiten het lege gewicht.

De motor zal dus op het vlakke land al wat meer moeten werken, maar dat kan het koelsysteem nog wel aan.
Zodra je echter in de heuvels komt, en de 7% hellingen bestiijgt met dat totale treingewicht zal deze motor op topcapaciteit moeten werken.

Meestal probeert men met de zuinige nederlandse mentaliteit in de hoogste versnelling door te rijden, want dat spaart brandstof, toch?

Fout, op tijd terugschakelen, en toeren blijven maken, zodat je koelvloeistof pomp extra snel de koelvloeistof rondpompt en zo het koelsysteem beter koelt.

Uiteraard ga ik er dan van uit dat je vor de vakantie de radiator ook schoon maakt van de buitenkant om alle dode muggen te verwijderen en zo het volle koelpotentiaal van de radiator weer kan worden benut.

In de versnelling die je gebruikt om de heuvel op te komen, met deze versnelling ga je ook weer de heuvel af, de motorrem dus, waarbij dan het koelsysteem ook weer even op adem kan komen.

Bij het gebruik van een airco leg je een extra belasting op het koelsysteem. e een extra belasting op de motor, de energie om te koelen moet ergens weg komen, en dat levert ook weer extra warmte op.

Advies:
Radiator schoon maken aan de buitenkant voor de reis.
Controleer koelsysteem slangen etc omdat deze nu extra worden belast.
Gebruik een lagere versnelling voor het stijgen, vuistregel is een versnelling te kiezen zodat je met een stijgende helling alsnog kunt versnellen als je gas geeft.
Deze versnelling aanhouden bij het afdalen, motorrem,geen gas geven bij dalen, zodat door de grotere doorstroom en geen gas geven extra gekoeld wordt.
Airco uitzetten voor dat de helling komt.

Succes,

Cor

Danny78 (0) PRO, 16 jaar geleden

Inderdaad trekken van een caravan op een helling met airco aan is natuutlijk om problemen vragen in een warme streek !
Verbruikers uit zodat de motor minder belast is door deze, heeft het al moeilijk genoeg met de caravan.
En zoals gezegt een caravan van 1500 kg met 200 kg aan materiaal in, wagen met 4 of meer personen + bagage => dan kom je echt wel boven (ver) het max.

daisy94 (0), 16 jaar geleden

Cor en Danny,

Mijn auto mag 1800 kg trekken, volgend de Ford dealer moet ik juist de airco aanlaten en mag ik niet terug schakelen. Volgens hun moet ik juist er voor zorgen dat ik met een hoge tempratuur zo min mogelijk toeren draaie en dat de airco aan moet blijven omdat er dan een extra vin draait om de motor te koelen.
Het verhaal wat juliie schrijven heb ik vaker gehoord, ik snap alleen niet dat de dealer iets anders verteld.

Kan iemand mij nog wel vertellen of het klopt dat er 2 verschillende thermostaten bestaan, een warme en een kouden ?

Standaard schijnt er een warme thermostaat in de Ford Mondeo te zitten die pas bij ongeveer 90 graden open gaat, de koude zou dit al doen bij +/- 80 graden.

Ik weet het niet meer !!!!

Maar Cor en Danny in ieder geval bedankt voor jullie reactie.

Danny78 (0) PRO, 16 jaar geleden

Die extra koelschroef (als hij er 2 heeft) zal ook draaien indien nodig geacht door de software hoor ;-)

Die 2de schroef gaat aan bij inschakelen airco op een reden, en om de reden dat 1 schroef niet voldoende is om de motor te koelen bij airco aan en ook op de airco radiator gekoeld te krijgen als je dat de motor in een warm land ook nog eens zwaar gaat belasten danis het overduidelijk dat de koeling in gebreken komt !

Er bestaand natuurlijk verschillende thermostaatjes kwa temp. weet niet exact of je voor de mondeo een andere kan bestellen => mischien niet via Ford zelf maar eerder een after market merk mischien ?
In ieder geval gaat dit niets oplossen aangezien de koeling niet voldoende is bij te zware belasting => airco uit is de enige manier om dit te beperken.

Cor1822 (0) PRO, 16 jaar geleden

Ach, ik heb maar 8 jaar ervaring op vrachtauto combinaties in het buitenland en bergen en zo....

Als die "monteur" van jouw garage verteld NIET terug te schakelen en airco aan dan is het een groentenboer.

In een te hoge versnelling omhoog is vloeken in de kerk.

ALTIJD lagere versnelling inschakelen VOOR de helling begint, meer toeren maken is het voor de motor makkelijker om omhoog te komen, meer arbeidsslagen per meter, meer toeren ook voor de waterpomp dus meer circulatie voor het koelwater.

Maar, probeer het zelf maar eens in een lagere 4 of 3e versnelling omhoog met redelijk toeren.
3500 of 4000 toeren is voor een diesel geen probleem.
Probeer mijn methode maar eens, airco uit en lagere versnelling aanhouden en een normale snelheid, niet met 130 proberen omhoog te komen.

Je koelsysteem is nu eenmaal gedimensioneerd voor normaal gebruik, en technisch wat gewicht en motorvermogen betreft mag je wel zoveel gewicht trekken, maar je koelsysteem is de sluitpost.

Cor

Danny78 (0) PRO, 16 jaar geleden

inderdaad Cor en als je een beetje logisch nadenkt is het toch normaal dat de airco best uit staat !

Ik heb al geweten dat met airco aan sommige motoren te warm werden zelfs bij bijna geen snelheid.

Toch raar dat een dealer zo'n antwoord geeft hé.

Cor1822 (0) PRO, 16 jaar geleden

Het is even logisch nadenken.
Een airco gebruikt veel energie voor het koelen, belast dus de motor extra, omdat dat de enigste energiebron is, ook om de dynamo aan te drijven.
Dat er dan een extra ventilator aangaat om die extra warmte kwijt te raken is daar al een bewijs voor, en een airco in Frankrijk met 30 graden plus moet er stevig aan trekken, zelf vele auto's gehad met airco en op vakantie daar, dus wel enige ervaring daarmee.

Een dieselmotor is een werkmotor, laat hem dan ook werken, terug die versnelling meer toeren maken etc.

Dat ontiegelijke domme gedoe van het nieuwe rijden vernield meer dan je lief is, je motor versmerigd, je belast hem totaal verkeerd, waardoor weer schade ontstaat.

Meer toeren betekent meer arbeidsslagen per meter, of je dus de wagen duwt met 1 persoon of met 2 personen, met 2 personen gaat het gemakkelijker toch?

Ik begrijp niet dat het zo moeilijk is deze logica....

Op vakantie naar frankrijk kom ik in mijn 2.5 TD busje veel van die sleurhut trekkers tegen met veel te hoge versnelling met 130 proberen 7% omhoog te komen.

Met een leeg gewicht van 1800 kilo, 3 personen en 400 kilo bagage heb ik in de 5 geen probleem, maar mijn radiator is dan ook de helft groter als een doorsnee auto, omdat een bus meestal volledig beladen is en ook dan met een kar er achter nog goed gekoeld moet zijn, dus heeft de fabrikant van deze werkauto daar rekening mee gehoudenen een grotere radiator gemonteerd en een aparte olie koeler.

Een PERSONENauto zal meestal alleen met personen rijden niet volledig belast en zonder sleurhut.

Darom zal je ook je rijgedrag moetten aanpassen als je dus met sleurhut erachter de bergen ingaat.
Bij het naar beneden gaan in dezelfde versnelling houden, voet van het gas en op de motor afremmen = motorrem.
Daardoor heeft de motor en koelsysteem de tijd om weer af te koelen ook...circulatie zonder toegevoegde motorwarmte.

En voor die monteur van je, helaas kan die op een opfriscursus.... gelukkig zijn de meeste monteurs hier uit een serieuzer hout gesneden.

Succes,
Cor

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

en de rest vn de mogelijke ellend
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
lees deze maar eens

dirk2269 (0) PRO, 16 jaar geleden

wat misschien bij jou mondeo het probleem kan zijn is dat er zit een weerstand voor je ventilator op de eerste stand hier van gaat voor kapot
misschien is bij jou er iets aan de hand met de 2de snelheid
dit kun je makkelijk controleren door de radiator af te dekken en de airco aan te zetten dan moet de ventilator gaan loeien
gr dirk

Danny78 (0) PRO, 16 jaar geleden

Kan inderdaad die weerstand ook zijn, komt ook veel voor MAAR denk dat deze mondeo deze weerstand niet meer heeft en elektronisch geregeld is => is makkelijk te checken.
Weerstand zit links onderaan in de plastiek cover (die rond de ventilator zit)

Als het stekkertje is ingebrand dan weet je genoeg !

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Buiten al deze nuttige adviezen blijft het toch vreemd dat tie te warm word en een airco kun je rustig aan laten, schakelt software matig al af als de motor het voor zijn kiezen krijgt.
Hoe doe ze dat in die landen dan?.
Daar rijden ze ook met de airco uit en de kachel voluit een bergop?.
eerst kijken of er geen technische storing is aan de auto.
Is dat niet het geval en werkt alles naar behoren dan moet je ook je eigen rijstijl eens onder de loep nemen.
En dan komt idd maar al te vaak naar voren dat mensen met volle belading in de 5 de bergop willen.
En je mag een motor best horen als tie de bergop gaat, daar gaat tie echt niet kapot van.
Maar ja, in nederland vinden we 1500 omwentelingen al doortrekken.
Ik rij een benzine auto, maar de bult op mag tie best 4000 omwentelingen draaien, dan gaat tie lachend omhoog.

sebring (0), 16 jaar geleden

Als je de berg opgaat in een bepaalde versnelling en de motor blijft toeren maken, heeft hij voldoende trekkracht. Gaat hij echter smoren (blijf hangen) of zakt hij terug: altijd terugschakelen. Liever met 4000rpm omhoog met een diesel, dan smorend 2000rpm

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.