Beste lezers,
Een tijdje geleden heb ik al wat meer vragen gesteld of mijn mondeo 1.8 16v
Destijds is er een andere cilinderkop op de motorgekomen, en daarna tikkerde de kleppen.
Op veler advies heb ik toen mijn dikke olie (15w40) verwisseld voor de originele olie
5w30.
En inderdaad lijkt dat te helpen (al hoewel als motor goed heet is, lijk ik de kleppen of de stoters weer opnieuw te gaan horen)
Maar..
Nu heb ik nog een geluid wat vanuit het onderblok lijkt te komen,
Ooit heb ik een soort geluid eerder gehoord (wel eenswaar in veel ergere mate) toen waren het de lagerschalen die helemaal af waren (en ook de krukas zelf was afgesleten).
Dus nu met goede hoop weer begonnen met het hele subframe verwijderen :-( andere wil het carter d'r niet af
Maar wat schets mijn verbazing, niks geen speling voelbaar radiaal dan,
Axiaal wel een fractie, maar gevoels matig zeg ik dat dat hoort ???
Het is zo dat de drijfstang een 10de mm heeft ofzo tussen de "flanken" van de krukas.
Hoort dit inderdaad?
zo ja, wat kan zo een geluid veroorzaken?
wellicht de small-end zijde? (slijten deze ook wel eens?)
even erbij vermelden, de motor heeft net geen 2ton gelopen.
Toen ik hem kocht liep hij niet, de 2de cilinder kreeg water (defecte kop) en waarschijnlijk heeft men nog heel lang op 3cilinders
gereden, want bij het aftappen van de olie, kreeg ik eerst zeker 1 liter water uit het carter.
graag uw ervaringen/tips & adviesen.
vr gr
Rogier
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
rogier de echte speling moet je met stripje doen dus lager kap los stripje er tussen en dan kap erop en vast zetten wat voorgeschreven is ; beslist de krukas niet verdraaien.
kap los halen en dan met het zakje van het stripje kun je de spelling meten en zo bij alle cilinders en dan met de fabrieks gegevens vergelijken dan weet je pas waar je aan toe ben.
groetjes jan.
huh..snap er helaas niks van.
Wat voor stipje en zakje?
Waarom mag de krukas niet verdraait worden? de lagerschalen kunnen er toch maar op 1 manier/positie in?
Rogier
18 jaar
rogier om de speling goed temeten moet je doen met een stripje niet met een stipje.
dat je de krukas niet mag draaien is omdat je dan de speling niet goed kan meten omdat het dan vergaat.
dus je draait de lagerkap eraf en je laat de lagerschaal zitten.
dan doe je een stripje er tussen en monteer je de lagerkap weer met de voorgeschreven spanning ; dan de kap los en dan meet je de dikte van het stripje met de streepjes die op het zakje staat ; dan weet je hoeveel de spelling is.
dit is toch de normale gang van zaken en ik mag verwachten als je de motor voor een tik uit elkaar haal dat je weet waar je mee bezig bent.
groetjes jan.
Snap de methode, alleen niet hoe het kan werken.
zover ik kan voelen is er 0 speling op de lagers (wat mij logisch lijkt) maar als die theorie zou kloppen, zou er geen plaats zijn voor het stripje wanneer je de kap op moment aanhaald.
Mijn vorige mondeo had zoals gezegd ook een soort gelijk geluid (maar luider) op deze kon ik de speling zeer goed voelen, en zien.
(dus had ik het gevoel dat ik nu weer speling zou moeten kunnen voelen of zien, danwel in mindere mate)
Helaas beschik ik niet over zulke strips, ik heb wel nieuwe schalen is dus misschien het proberen waard?
Waar koop je die strips normaal?
vr gr Rogier
18 jaar
owja, die zijdelingse speling dus tegen de "flanken" van de krukas, kan dat nog een probleem zijn?
vr gr Rogier
18 jaar
komt het trouwens ook wel voor dat de zuigerpen(bus) teveel ruimte krijgt?
vr gr Rogier
18 jaar
rogier die strips kun je in een automaterialen zaak kopen.
die zijdelingse speling zal geen probleem zijn.
een zuigerpen tikt anders dan een drijfstang lager en komt niet veel voor heb het nog maar een maal mee gemaakt en dat was bij een peugeot 405.
groetjes jan.
Ik heb het ook niet eerder meegemaakt, dus ik heb al helemaal geen referentie materiaal.
Deze tikker klinkt denk ik het zelfde als de vorige tikker (toen het de lagerschalen wel waren) alleen was die luider.
Ik zal eens naar die strips opzoek, lijkt me erg handig.
Moet je die test stips nog op verschillende plekken plaatsen, dus bv 1x bovenop aanbrengen en dan de procudere volgen, en daarna eentje onderop aanbrengen en de hele procudere nogmaals volgen?, of gaat die stip helemaal rondom?
18 jaar
rogier ik heb niet geheel compleet gezegt las ik terug.
je haalt de onderste lagerkap los ; haalt de lager schaal eruit ; doet in het midden in de breedte zo n stukje strip ; zet de boel in elkaar zonder de krukas teverdraaien ;zet de kap vast met de voor geschreven waarde ; draait de kap los en haal de lagerschaal eruit en dan meet je de breedte met behulp van het zakje wat erbij is ; dan weet je de speling en die moet je dan vergelijken met de fabrieks gegevens en dat moet je even navragen.
dit doe je bij alle cilinders en dit hoef je dus per cilinder maar eenmaal tedoen.
groetjes jan.
Dit draadje kan dicht wat mij betreft.
Jan T, nog bedankt voor de tip en uitleg.
Na wat zoekwerk is gebleken dat:
de cilinders te ruim zijn geworden, of de zuiger in diameter is afgenomen.
Want het tikkerende geluid word veroorzaakt doordat de zuiger iets kan kantelen in de cilinder.
Deze slijtage zal wel zijn gekomen, omdat er of te lang is gereden met teweinig olie.
Of doordat men heeft gereden met water in de olie.
Maargoed de motor loopt, ondertussen gaan we opzoek naar een ander onderblok, en tot die tijd
zullen we wel zien hoe lang hij blijft lopen.
vr gr Rogier
18 jaar
rogier hij zal met kantelende zuigers best nog een poos blijven draaien hoor.
groetjes jan.
Daar hopen we wel op Jan, maar het is niet echt de kroon op je werk, om een motor weer tot leven
te wekken maar met een tikker erin.
Dus ondertussen gaan we wel opzoek naar een ander onderblok.
nogmaals bedankt voor de reacties.
Rogier
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar