close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Puma: timing distributie

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.7

Deze puma heeft een verstelling van de inlaatnokkenas.
Weet iemand hoe de nokkenassen moeten staan na het vervangen van de distributieriem?

Geplaatst door

hans46 (0)
badge

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Verstelling inlaatnokkenas
Lagerfabrikanten ontwikkelen zich steeds meer als systeemleverancier. Zo heeft INA de firma Schaeffler onder zijn hoede. Dit bedrijf heeft met Ford de elementen ontwikkeld van het nokkenasverstelsysteem dat bij de Pumamotor wordt gebruikt. Zoals bij al deze systemen gebeurt het verstellen zelf via een schuine vertanding die de nokkenas om de lengte as verdraait ten opzichte van het nokkenastandwiel. Het bijzondere van Ford VCT (Variable Camshaft Timing) systeem is dat de oliedruk aan weerszijden van de bedieningszuiger staat. Een speciale regelklep wordt door het Ford EECV motormanagement aangestuurd en zorgt voor de juiste stand van de nokkenas. De totale verstelling bedraagt 40 krukgraden, van 34° voor het BDP tot 6° er na.
Bij het starten zorgt een veer voor het instellen van de zuiger, daarbij geholpen door de wrijving in de kleppentrein. Bovendien is de regelklep nog stroomloos zodat de oliedruk meehelpt om de uiterste stand (geen klepoverlap, inlaat opent 6° na BDP) te bereiken. Een sensor stelt de hoekverdraaiing van de nokkenas vast en de computer vergelijkt deze waarde met die in het kenveld is opgeslagen.
Het systeem biedt een aantal pluspunten. Het vermogen neemt met ruim 4 kW toe, terwijl het koppel bij lage toerentallen en in het middentoerengebied met 3 tot 9 Nm stijgt. Het brandstofverbruik daalt, de stikstofemissie is geringer zonder uitwendige uitlaatgasrecirculatie. Het startgedrag en het stationair draaien zijn verbeterd. Er is maar één nadeel, de kostprijs.
Met de verstelbare inlaatnokkenas bleek het mogelijk te zijn om 90 procent van het maximale koppel te halen tussen 2100 en 6300 t/min. Dat is een typisch Japanse benadering: een niet al te hoge gemiddelde druk (11,8 bar) over een zo breed mogelijk toerengebied. Door een 'korte' overbrenging komt er dan toch een voldoende hoge trekkracht in elke versnelling beschikbaar.
De Duitse manier is, een zo hoog mogelijke gemiddelde effectieve druk met een 'lange' overbrengingsverhouding. Vooral bij turbodiesels gebeurt dit om het brandstofverbruik zo gunstig mogelijk te krijgen met behoud van 'schakellui' rijden.
Het bijzondere van de inlaatnokkenasverstelling is dat deze continu varieert, dus niet alleen vroeg of laat staat. Het resultaat, een hoog koppel over een breed toerengebied.


1= Nokkenastandriempoelie
2= Veer
3= Uitwendige schuine vertanding
4= Olietoevoergroeven met afdichting
5= Olietoevoer naar voorste kamer
6= Olietoevoer naar achterste kamer
7= Achterste kamer
8= Voorste kamer
9= Deksel met afdichting
10= Inwendige schuine vertanding

daffodil 0
badge

14 jaar

@daffodil, prima verhaal (ik mis een plaatje?) maar geen antwoord op de vraag van Hans46.

@Hans, de nokkenassen hebben achterin een gleuf, indien de krukas tegen de paspen (speciaal gereedschap) ligt moet er een plaat (6mm) in beide nokkenassen kunnen, eigenlijk net zoals bij de 1,25/1,4 en 1,6 zetec-se motoren.

Suc6

Doktor 0
badge

14 jaar

toch klopt het verhaal van doktor niet helemaal volgens mij.
als wij het op de manier van doktor doen,dan loopt de motor vast binnenin op de inlaat kleppen.
hans is nl mijn werkgever,maar dat terzijde.

daffodil 0
badge

14 jaar

Ik heb het net nog eens nagelezen maar het is toch echt zoals ik het in mijn geheugen had staan en hier had neergezet.
Wat kan zijn is dat die inlaatversteller stuk is, heb ik zelf ook al een keer meegemaakt, eerst wel 5 keer geprobeerd de nokkenas goed te krijgen en uiteindelijk de versteller vervangen.
In rust (geen oliedruk) staat de versteller in neutraal stand, en moet de plaat in de nokkenas passen.

Suc6

Doktor 0
badge

14 jaar

de auto is rijdend binnengekomen dat is een.
dus als de plaat ertussen zit en de krukas tegen de aanslag,welke kant op moet je dan de versteller of gewoon het riemwiel, opdraaien als je tegen het wiel aankijkt,is dat dan tegen de klok of met de klok mee?
zelf denk ik tegen de klok en dan de riem erop.
is dit juist?

daffodil 0
badge

14 jaar

Hans, ik heb je een pdf. bestandje gestuurd.

mvg,
Hans.

Hans4040 1240
badge vip badge

14 jaar

mag ik dat pdfje ook ontvangen hans?
bedankt!

daffodil 0
badge

14 jaar

Komt er aan.....

Hans4040 1240
badge vip badge

14 jaar

Hans bedankt voor je pdf-bestand, morgen gaan we weer verder.

hans46 0
badge

14 jaar

Probleem opgelost, distributieriem moet afgesteld worden met steller in ruststand, Bedankt voor het meedenken en advies.

hans46 0
badge

14 jaar

Mooi zo, bedankt voor de feedback.

Hans4040 1240
badge vip badge

14 jaar

Als je voordat je de riem eraf haalt de motor in afstelpositie zet dan staat de steller toch automatisch in ruststand?, stond er nog iets bijzonders in dat pdf-je?

Mooi dat het opgelsot is

Doktor 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Puma of stel zelf een nieuwe vraag.