De klacht is dat de motor erg rookt en onregelmatig loopt.
Nu staat volgens mij de distributie timing niet goed.
Kan iemand mij helpen hoe je deze kunt controleren ?
Krukas - pomp - nokkenas.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
tddi of tdci
2. Verwijder het kleppendeksel.Zie voor meer informatie procedure Kleppendeksel in dit hoofdstuk.
3. Maak de expansietank los en leg deze terzijde.
4. Verwijder het afdekpaneel van de inlaatluchtkoeler.
5. Maak de stekker van de temperatuursensor voor de inlaatlucht (IAT) los.
6. Verwijder de inlaatluchtkoeler.
7. Maak de steun van de stuurbekrachtigingsleiding los van de cilinderkop.
8. Gebruik de groef in de nokkenas als richtlijn om de krukas op vijf graden voor het BDP te draaien.
9. Verwijder de aandrijfriem voor de hulpaggregaten.Zie voor meer informatie Hoofdstuk 303-05 Aandrijving hulpaggregaten.
10. Verwijder de aandrijfkoppeling van de dynamo.
1. Bevestigingsbouten middelste lager aandrijfas.
2. Bevestigingsbouten trillingsdemper.
11. Maak de startmotor los en leg hem terzijde.
12. Breng het speciaal gereedschap aan.
Verwijder de afdichtplug van het cilinderblok en breng het speciaal gereedschap aan.
13. N.B.:De krukas mag uitsluitend in de normale draairichting worden gedraaid.
Draai de krukas tot de BDP-stand.
Draai de krukas langzaam tot deze stopt.
14. LET OP:Zorg ervoor dat de krukas niet draait tijdens het aanbrengen van het speciaal gereedschap.
LET OP:Zorg ervoor dat de krukas in de BDP-stand staat alvorens het speciaal gereedschap vast te zetten.
LET OP:Zorg ervoor dat het speciaal gereedschap goed op zijn plaats zit.
Blokkeer de krukas m.b.v. het speciaal gereedschap.
15. Laat de auto zakken.
16. Breng het speciaal gereedschap aan.
Auto's geproduceerd tot 04-2001
17. Verwijder de voorste motorsteun.
Auto's geproduceerd vanaf 04-2001
18. Verwijder de voorste motorsteun.
Alle auto's
19. Verwijder het tapeinde van de voorste motorsteun.
20. Verwijder het distributiedeksel.
21. Breng het speciaal gereedschap aan.
22. Verwijder de distributieriemspanner.
Motoren met mechanische distributieriemspanner
23. De distributieriemspanner wordt niet meer gebruikt.
Alle auto's
24. Verwijder de distributieriem; de riem wordt niet meer gebruikt.
25. Draai de bevestigingsbout van het nokkenastandwiel met het speciaal gereedschap vijf omwentelingen los.
26. Maak het nokkenastandwiel met behulp van het speciaal gereedschap los.
Aanbrengen
Alle auto's
1. N.B.:Breng alleen distributieriemen van het nieuwste type aan. Deze zijn te herkennen aan een Ford logo dat met lasertechniek is aangebracht.
Controleer de nieuwe distributieriem.
Motoren met mechanische distributieriemspanner
2. Breng een nieuwe automatische distributieriemspanner aan.
Alle auto's
3. Controleer de automatische distributieriemspanner.
1. De wijzer op de spanner moet vrij in de richting van de klok kunnen draaien.
2. De pijl geeft de draairichting linksom van de spanner aan.
4. N.B.:Breng de afstelarm van de distributieriemspanner in de 3-uurstand.
Breng de riemspanner aan en zet de bout met de hand vast.
5. LET OP:Monteer nooit een gebruikte distributieriem.
LET OP:Breng de distributieriem aan met de pijlen in de draairichting van de motor.
LET OP:Breng de riem pas aan nadat de motor is afgekoeld tot werkplaatstemperatuur.
N.B.:Breng een nieuwe distributieriem aan.
Breng de distributieriem aan.
6. N.B.:Het nokkenastandwiel moet vrij op de astap van de nokkenas kunnen draaien.
Draai de bout van het nokkenastandwiel handvast aan en draai hem vervolgens een 1/2 omwenteling terug.
7. N.B.:Gebruik een inbussleutel om de spanning vast te houden tot de bout van de spanner is vastgezet.
Span de distributieriem.
1. Draai de afstelarm van de riemspanner linksom totdat de riem iets onder spanning staat.
2. De naald moet tussen de twee zijden van het venster staan.
3. Zet de bevestigingsbout van de distributieriemspanner vast.
8. Zet m.b.v. het speciaal gereedschap de bevestigingsbout van het nokkenastandwiel vast.
9. Verwijder het speciaal gereedschap.
10. Breng de auto omhoog en ondersteun hem.Zie voor meer informatie Hoofdstuk 100-02 Auto opkrikken en omhoog brengen.
11. Maak het speciaal gereedschap los.
12. Verwijder het speciaal gereedschap.
13. N.B.:De krukas mag uitsluitend in de normale draairichting worden gedraaid.
N.B.:Geef de BDP-stand op de krukaspoelie aan. Gebruik hiervoor verf of correctievloeistof.
Draai de krukas zes omwentelingen.
14. Breng het speciaal gereedschap aan.
15. N.B.:De krukas mag uitsluitend in de normale draairichting worden gedraaid.
Draai de krukas tot de BDP-stand.
Draai de krukas langzaam tot deze stopt.
16. LET OP:Zorg ervoor dat de krukas niet draait tijdens het aanbrengen van het speciaal gereedschap.
LET OP:Zorg ervoor dat de krukas in de BDP-stand staat alvorens het speciaal gereedschap vast te zetten.
LET OP:Zorg ervoor dat het speciaal gereedschap goed op zijn plaats zit.
Blokkeer de krukas m.b.v. het speciaal gereedschap.
17. Laat de auto zakken.
18. N.B.:De naald van de automatische spanner mag in het venster een klein stukje naar boven bewegen.
De naald van de automatische spanner moet tussen de twee zijden van het venster staan.
1. Wanneer de naald zich in het venster bevindt, ga dan naar de volgende stap.
2. Wanneer de naald zich niet in het venster bevindt, herhaal dan de procedure in de voorafgaande stappen.
19. Breng het speciaal gereedschap aan.
Wanneer het speciaal gereedschap niet kan worden aangebracht, herhaal dan de procedure in de voorafgaande stappen.
20. Verwijder het speciaal gereedschap.
21. LET OP:Beschadig het distributiedeksel niet.
N.B.:Voer alleen werkzaamheden aan het distributiedeksel uit indien er een mechanische spanner was aangebracht.
Modificeer het distributiedeksel met een geschikte vijl.
22. Breng de distributiekap aan.
23. Breng het tapeinde van de voorste motorsteun aan.
Auto's geproduceerd tot 04-2001
24. Breng de voorste motorsteun aan.
Auto's geproduceerd vanaf 04-2001
25. Breng de voorste motorsteun aan.
Alle auto's
26. Verwijder de speciale gereedschappen.
27. Breng de auto omhoog en ondersteun hem.Zie voor meer informatie Hoofdstuk 100-02 Auto opkrikken en omhoog brengen.
28. Verwijder het speciaal gereedschap en breng de afdichtplug aan.
29. Bevestig de startmotor.
30. Breng de aandrijfkoppeling van de dynamo aan.
31. Breng de aandrijfriem voor de hulpaggregaten aan.Zie voor meer informatie Hoofdstuk 303-05 Aandrijving hulpaggregaten.
32. Bevestig de steun van de stuurbekrachtigingsleiding op de cilinderkop.
33. Breng de inlaatluchtkoeler aan.
34. Sluit de stekker van de temperatuursensor inlaatlucht (IAT) aan.
35. Breng het afdekpaneel van de inlaatluchtkoeler aan.
36. Breng de expansietank aan.
37. Breng het kleppendeksel aan.Zie voor meer informatie procedure Kleppendeksel in dit hoofdstuk.
38. Sluit de massakabel van de accu aan.Zie voor meer informatie Hoofdstuk 414-01 Accu, accubevestiging en accukabels.
Auto's met elektrisch bediende ruiten voor en achter
39. Initialiseer de ruitmotoren.Zie voor meer informatie Hoofdstuk 501-11 Ruiten, sponningen en ruitmechanismen.
Veel witte rook???
Inderdaad witte rook, vooral koud, en de motor slaat ook slecht aan koud en loopt dan ook onregelmatig.
En John, bedankt voor de uitgebreide beschrijving !
PS speciaal gereedschap voor het nulpunt van de krukas is dit gelijk aan de oudere 1.8 diesel motoren ? - zo'n pen met een punt er aan -
Ik zou de compressie eens gaan meten.
Ik denk dat de auto ongeveer 170000km heeft gelopen.
Ik denk dat je een motor probleem hebt.
Waarchijnlijk een pistonpenlager die het aan het begeven is.
heb je niet gewwon een probleem met de egr
Compressie is gemeten ergens anders, en was ok.
Heeft de motor trouwens stelplaatjes of hydraulisch klepstoters.
En EGR-klep ......motor slaat ook moeilijk aan ?
Ja heeft stelplaatjes.
Witte rook is vaak onverbrande diesel, te weinig compressie of een defecte verstuiver.
Ik denk niet dat de egr klep een probleem geeft.
Weet je de waarden nog van de compressie test?
Het was een verstuiver.
De volgende foutcodes waren aanwezig, P1200 injector bereik en P2337 cilinder 2 boven pingel bereik.
De fouten waren harde fouten en konden niet gewist worden. P2337 vindt ik wel een vreemde foutcode voor een diesel !?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar