mazda121/ford fiesta : 1300cc. Toerental zakt maar heel traag, blijft soms hangen op 3000 toeren. Gasklep gekuist, stationaire klep idem.. Iemand een tip. Bij het schakelen blijft het hangen op hoge toeren en zakt heel heel langzaam normaal
dank, jan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je al foutcode uitgelezen? evt stappenmotor blijft hangen,bedrading stappenmotor en gaskleppos sensor doorsolderen,geen lekkage vacc slangen,km sensor defect als mogelijkheden.
zakt hij traag met overschakelen,of na gasgeven?
Ik denk dat een nieuwe stekker van de TP wonderen doet,en deze dan in de kabelboom solderen.
Niels
Motormanagement geheel resetten wil ook wel eens helpen.
hij zakt heel traag in toeren tijdens het rijden (overschakelen).
Dan inderdaad een nieuwe stekker van de TP sensor monteren.
Is verkrijgbaar bij de dealer(stekker met kabeltje).
Dan deze niet aan de oude bedrading solderen,maar in de kabelboom die voor het schutbord langsloopt.
Deze opensnijden,en dan even meten welke draden het zijn.
1x wit
1x geel
1x bruin/rood.
Maar nogmaals,meten met een multimeter of je de goede draden hebt,van de TP sensor.Er zitten nl. 2 gele/witte/bruine in.
Dan alles er aan solderen,en afbinden.
Dan stekker van VSS sensor er af,en gaan rijden.
Dan moet het goed zijn.
Niels
in datalogger kijken of de gasklep wel ct aangeeft, het kan wel eens voorkomen dat deze op pt blijft staan, en dan kan de computer niet zien dat je het gas helemaal hebt losgelaten en schakelt deze niet naar stationair toerental.
batterij afgekoppeld en probleem is opgelost. Maar dit zal wel een tijdelijke oplossing zijn. Ik zal jullie raadgevingen noteren en later gebruiken;.
Dank
Jan
Kan goed zijn dat het probleem nu weg blijft. (en als het b.v. over een jaar weer terug is, zou je het motormanagement gewoon weer nogmaals kunnen resetten) Als het probleem te vaak en te snel weer terugkomt, dan is het idd verstandig om eens verder te gaan zoeken.
jan, dit is inderdaaf een tijdelijke oplossing, de juiste oplossing is door niels aangedragen (stekken en eventueel TP sensor vervangen)door een te hoge weerstand raakt het motormamagement de "kluts"kwijt
suc6 Ruud
had de tps veranderd maar dit hielp niet. Dit is een occasietje dus ik volg het op.
Ik hoop dat er nog iemand reageert op dit forem, maar ik zit met een Ford Ka met hetzelfde probleem. Zelfde klacht onder het rijden, maar alleen als je stilstaat en je geeft een keer gas zakt het toerental wel meteen. Ligt dat ook aan die tp sensor? Wat tp de afkorting van? En waar zit die (is ook wel makkelijk om te weten).
Alvast bedankt, Marcel.
17 jaar
Marcel, Als je meerdere van deze fordjes hebt bel dan best naar de dealer met het chassisnummer van de wagen. Bestel dan een stationairklep voor deze wagen. Deze gaan regelmatig stuk met hoge en lage toeren tot gevolg. ik heb dit ook moeten ondervinden. Maar er zijn twee modellen. Dus het chassisnr. gebruiken.
Ik heb dat probleem gehad met de Fiesta van m'n dochter en ik had de oplossing uitgevoerd van Niels.
Zonder resultaat. Ik heb toen de toerentalsensorstekker los gemaakt en het toerental zakte van 3000 rpm naar 900 rpm stationair.
Toerentalsensor vervangen en hij was weer als nieuw gr Bas
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Marea of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar